//
کدخبر: ۲۸۰ //

"برند کره‌ای" شفاف‌سازی کند

شرکت داخلی نماینده برند کره‌ای ال جی که طی روزهای به تخلفات متعدد گمرکی متهم شده است، هنوز هیچ واکنشی نشان نداده و شفاف سازی نکرده است.

"برند کره‌ای" شفاف‌سازی کند

قاعده دو - الف از جمله قاعده‌های مهم گمرکی است که در قانون امور گمرکی نیز در ماده 143 در قالب مبحث حسابرسی پس از ترخیص به این موضوع پرداخته شده است.  این قاعده برای جلوگیری از نوعی تخلف، در گمرکات جهانی در نظر گرفته می‌شود. متخلفان برای فرار از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی در کشورهای مصرف کننده اقدام به واردات قطعات از طریق گمرکات و کارتهای بازرگانی اشخاص مختلف می‌نمایند تا از این طریق، پرداخت حقوق و عوارض مربوط به کالای کامل را دور بزنند.

به عنوان مثال در مورد واردات لوازم خانگی که این روزها بحث آن در محافل مختلف بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده است، اگر قطعات به صورت جزئی یا CKD وارد شوند تعرفه 5 درصدی و در صورتی که به صورت کامل یا نیم ساخته وارد شوند، باید حقوق عوارضی از 35 تا 80 درصد ارزش کالای اصلی از سوی وارد کننده جهت ترخیص کالا پرداخت شود. گفتنی است که بازار 80 میلیونی و پر سود ایران در سالهای اخیر در اختیار برندهای مختلف جهانی قرار گرفته است تا از این طریق علاوه بر استفاده مردم از کالاهای با کیفیت تر روند اشتغال زایی در کشور نیز سرعت بیشتری به خود بگیرد.

این در حالی است که برخی برندهای متخلف، بدون اینکه در روند اشتغال زایی در کشور نقش قابل توجهی داشته باشند با سوء استفاده از شرایط فعلی کشور (اعم از گستردگی مرزها، کارتهای بازرگانی یکبار مصرف و ضعف سیستمهای نظارتی)  به اشکال مختلف اقدام به انواع فرارهای مالیاتی و گمرکی می‌کنند. در حسابرسی پس از ترخیص که قانون بازه رسیدگی را در آن سه سال تعیین می‌کند نه تنها  به موضوع قاعده دو الف رسیدگی می‌شود  بلکه بحث رسیدگی به فرارهای مالیاتی که با استفاده از "کارتهای بازرگانی یک بار مصرف" که این روزها رواج گسترده‌ای یافته، از دیگر مزایای این نوعِ رسیدگی به تخلفات است.

در مورد برند مشهور لوازم خانگی کره‌ای تحقیقات گمرک نشان می‌دهد، شرکت مربوطه در سالهای 92 و 93 از گمرکات جنوبی کشور به خصوص بندر شهید رجایی اقدام به واردات قطعات محتلف لوازم خانگی برند ال جی کرده است. این محموله‌ها که قسمتی از آنها با استفاده از کارت بازرگانی یک بار مصرف به کشور وارد شده است به صورت قطعه اظهار و وارد می شد وبعضا با پرداخت عوارض 5 درصدی در انبارهای نهایی با کمترین فرآیند تولیدی کالای کامل آماده ارائه به بازار می‌شده است.

نکته جالب توجه اینکه این شرکت تاکنون هیچ گونه واکنشی به خبرهای مختلفی که در این باره منتشره شده، نداشته است. هنوز مشخص نیست سکوت شرکت مربوطه، دلیلی بر واقعی بودن ادعای گمرک است یا اینکه شرکت نمی‌خواهد با ورود مستقیم به این موضوع اعتبار خود را دچار مشکل کند. نکته جالب در این خصوص اینکه دیگر شرکتِ کره‌ای رقیب این برند  نیز هیچ گونه واکنشی نسبت فضای شکل گرفته در روزهای اخیر نداشته است.

به هرحال در روزهای اخیر بعد از دفاعیه ای که وزارت صنعت نسبت به این برند کره‌ای داشت، نام این شرکت مشخص شده است. به همین دلیل انتظار می‌رود که شرکت داخلی نماینده این برند کره‌ای درباره اتهامات مطروحه شفاف سازی کند. همچنین با توجه به نامه گمرک که نشان می دهد حسابرسی پس از ترخیص مربوط به تخلفات صورت گرفته در سالهای 92 و 93 است شرکت مربوطه باید اسناد  تولیدی بودن کالاهای خود را در اختیار رسانه‌ها و نهادهای نظارتی قرار دهد.

 

 

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان