//
کدخبر: ۲۷۷۲۸۵ //

بورسی که صعودی شد؛ترسی که ریخت!

بسیاری از فعالان بازار بورس با توجه به چرخش مثبت قیمت ها در پایان هفته قبل، بر این باور هستند که معاملات این هفته در جهت مثبت انجام شود.

بورسی که صعودی شد؛ترسی که ریخت!

چرخش مثبت قیمتها در پایان هفته قبل به همراه بازگشت معامله‌گران حقیقی به جبهه خرید، موجی از خوش‌بینی را به بورس تهران تزریق کرده است و انتظار بسیاری از فعالان این بازار بر این است که معاملات این هفته در جهت مثبت انجام شود.

به گزارش فرتاک نیوز،شاخص کل بورس تهران در دو روز پایانی هفته قبل با تزریق نقدینگی از سوی فعالان حقوقی و تشکیل صفوف خرید از سوی معامله‌گران خرد حدود ۷ درصد از کف خود بالاتر ایستاد و مجددا سطح ۱.۷ میلیون واحدی را پس گرفت. نحوه آرایش بازیگران بازار در پایان هفته قبل که توام با صف‌های خرید گسترده برای تعداد زیادی از سهم‌ها بود، تقریبا خیال سهامداران را برای تداوم روند صعودی قیمتها در هفته پیش رو راحت کرد.

تابلوخوانی سهام با صف

اکثر تحلیلگران نگاه مثبتی به بازگشایی هفتگی معاملات داشته‌اند و غالبا هم صفوف خرید روز چهارشنبه را سیگنال ادامه روند صعودی بازار ارزیابی کرده‌اند.

مدتهاست که بورس تهران به پدیده جالب توجه صف عادت کرده و بازیگران بازار بر مبنای آن تصمیم‌گیری می‌کنند. کمتر نمادی است که در طول یک روز درگیر صف خرید یا فروش نباشد.

اگر تا سال گذشته معاملات سهام شرکتهای بزرگ به زحمت تا صف خرید یا فروش پیش می‌رفت و این اتفاق فقط در سهام شرکتهای کوچکتر بازار رخ می‌داد، اکنون قدرت نقدینگی فعال و میزان مشارکت در بازار به حدی است که تقریبا هر روز می‌توان غولهای بازار را به صورت همزمان در صف خرید یا فروش مشاهده کرد. این پدیده که محصول درجه پایین شناوری سهام و تحمیل محدودیت بر نوسان قیمتهاست، از حد یک پدیده هیجانی به عنصر مسلط و ویژگی ذاتی بورس تهران تبدیل شده است و پای ثابت صحبت تحلیلگران قرار گرفته است.

ترسی که ریخت

به نظر می‌رسد ترسی که پیش از این از ریزش سهام وجود داشت، با عقبگرد 20 تا 40 درصدی قیمت بسیاری از سهم‌ها تا حد زیادی ریخت. در واقع، بورس تهران با تجربه افتهای اخیر امنیت روانی خود را برای ادامه روند باز پس گرفت و ضمنا از نگرانی ریزش سنگین‌تر رهایی یافت.

ظاهرا آن شبحی که حدود 5 ماه بر فراز سر بازار می‌چرخید تاثیر خود را طی این دو هفته پرفشار بر قیمتها گذاشته است. این را هم می‌شود در نحوه آرایش بازیگران بازار در پایان هفته قبل مشاهده کرد و هم در نظرات کارشناسان و موضع‌گیری آنها پس از فروکش توفان عرضه‌ها.

بورس تهران

از نگاه تحلیلگران سه عامل طی یک ماه اخیر می‌تواند به عنوان محرک قیمتها عمل کند؛یکی نرخ دلار، دیگری قیمتهای جهانی کالاها و عامل سوم، گزارشهای عملکرد نیمه نخست سال که از پایان شهریور منتشر خواهند شد.

روند کلی حاکم بر تجارت خارجی و حجم نقدینگی نشان می‌دهد که نرخ دلار دست کم تا زمان گشایش در روابط خارجی امکان پیشروی دارد. گرچه مدیریت بازارساز در سرعت پیشروی نقش تعیین‌کننده خواهد داشت. از سوی دیگر، قیمتهای جهانی هم به دلیل تزریق شدید پول توسط بانکهای مرکزی، تضعیف فزاینده شاخص دلار و همچنین بهبود بحران ناشی از کرونا چشم‌انداز مثبت برای بورس تهران ترسیم کرده است.

این دو در کنار گزارش های عملکرد شرکتها در مرداد و ارزیابی های مثبت تحلیلگران از عواملی هستند که می‌توانند در جذب منابع خرد به بازار سهام موثر باشند. هر چند گروهی از تحلیلگران که جزو بدبین های بازار دسته‌بندی می‌شوند و ملاک تصمیم‌گیری را متغیرهای بنیادی مثل سود شرکتها می‌دانند، حتی ارزندگی قیمت های کنونی را هم را مورد تردید قرار می‌دهند.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۷۲۸۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان