//
کدخبر: ۲۷۶۰۰۲ //

وزیر نفت: باید خودمان را برای شرایط بعد از تحریم آماده کنیم

وزیر نفت گفت:صادرات فرآورده‌های نفتی ۴ برابر شده است.

وزیر نفت: باید خودمان را برای شرایط بعد از تحریم آماده کنیم

به نقل از صدا و سیما، بیژن نامدار زنگنه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری چهار شنبه شب شبکه دو سیما افزود: مهمترین میدان‌های شرکت نفتی ما از نظر حجم و اهمیت ذخایر، میدان‌های غرب رودخانه کارون شامل میدان‌های آزادگان، یادآوران و میدان یاران است.

وی ادامه داد: تولید نفت کشورمان از این میدان‌ها از ۷۰ هزار شبکه در سال ۱۳۹۲ با افزایش ۶ برابری به ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است.

زنگنه افزود: میدان آذر در ایلام با ظرفیت تولید ۶۰ هزار بشکه در روز به زودی افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه قرارداد میدان‌های دیگر مانند پایدار غرب و آبان را هم بستیم، اضافه کرد: حدود ۱۵۰ چاه فقط در میدان آزادگان جنوبی در این هفت سال حفر کردیم و این حرکت بزرگی بوده است.

وزیر نفت گفت: عراق در مجموع میدان‌های مشترک با ما در این منطقه حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز برداشت می‌کند.

وی افزود: برداشت از میادین مشترک در شرایط خوبی قرار دارد قراردادهای برداشت از این میادین نیز امضا شده است.

زنگنه به میادین آذر در غرب ایلام و همچنین میادین پایدار غرب و آبان اشاره کرد و افزود: قراردادهای برداشت از این میادین نیز امضا شده و با قدرت ادامه دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: با تکمیل شدن این طرح‌ها ۷۰ هزار بشکه به ظرفیت این میادین نیز اضافه می‌شود.

وی افزود: برنامه ما این است که برداشت از میدان مشترک با عراق را به یک میلیون بشکه در روز افزایش دهیم.

زنگنه درباره ضریب بازیافت از میادین گفت: مهمترین نکته افزایش ضریب بازیافت از این میادین است چرا که به دلیل ساختار زمین‌شناسی و نوع نفت این میادین ضریب بازیافت این میدان‌ها بسیار پایین است و دانشگاه تهران مسئولیت افزایش ضریب بازیافت این میادین را برعهده گرفته است و خبرهایی که به ما داده می‌شود نشان می‌دهد این ضریب دو برابر خواهد شد.

میزان برداشت از میدان پارس جنوبی ۲ و نیم برابر شده است
وزیر نفت درباره میدان پارس جنوبی گفت: این میدان به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان، میزان برداشت از ان به ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است که این رقم در سال ۹۲ حدود ۲۸۰ میلیون مترمکعب در روز بود.
وی با بیان اینکه در این سال‌ها میزان برداشت از میدان پارس جنوبی ۲ و نیم برابر شده است گفت: تعداد زیادی سکو چاه و لوله گذاری در دریا انجام شده و تعداد فازها از ۱۱ به ۳۲ فاز تعداد سکوها از ۱۰۸ عدد به ۲۲۸ و میزان لوله‌گذاری در دریا از ۲۱۶ کیلومتر به یک هزار و ۴۰ کیلومتر رسیده است.
زنگنه این دستاوردها را نتیجه تلاش همه پیمانکاران و ۲۰ هزار کارگری دانست که به طور مداوم در شرایط بسیار سخت وشاق منطقه لحظه‌ای از فعالیت دست نکشیده اند.
وی افزود: در دوره کرونا همه فعالان صنعت نفت سر کار حاضر بودند و در این دوران یک ثانیه هم جریان سوخت رسانی به کشور متوقف نشد که این مسئله جای قدردانی دارد.
وزیر نفت درباره توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که پیش از این قرار بود توسط شرکت توتال به همکاری یک شرکت چینی و پتروپارس ایران اجرایی شود گفت: این قرارداد درسال ۹۶ با مشارکت توتال و شرکت سی ان پی سی چین و شرکت پتروپارس ایران امضا شد که متأسفانه با اعمال تحریم‌های آمریکا توتال از این قرارداد کنار کشید و ۸۰ درصد سهم خود را به شرکت چینی واگذار کرد، اما چینی‌ها نیز بعد از یکسال دوستانه کنار رفتند و همه چیز به پتروپارس ایران واگذار شد.
وی با تاکید بر اینکه از آن زمان شرکت مترو پارس ایران کار را جلو می‌برد گفت: امیدواریم که تا پاییز اولین چاه این فاز به بهره‌برداری برسد و تا پایان این امسال گاز آن را به خشکی بیاوریم.
زنگنه درباره توسعه دیگر میادین گازی هم گفت: یک میدان مشترک به نام میدان فرزاد وجود دارد که قرارداد توسعه آن امضا شده میدان دیگر میدان فروزان است که قرارداد آن نیز چند روز قبل امضا شد و با تکمیل و قطعی شدن توسعه میدان‌های رشادت و رسالت تقریباً تکلیف میادین گازی مشترک مشخص خواهد شد.
وزیر نفت با بیان اینکه در دوران تحریم‌ها فقط به خودمان اتکا کردیم گفت: چه در زمینه طراحی چه مهندسی و چه اجرا ظرفیت‌های خوبی در کشور ایجاد شده و همه این حرکت‌ها به سامان خواهد رسید.
باید خودمان را برای شرایط بعد از تحریم آماده کنیم
وزیر نفت به امضا قرارداد نگهداشت و افزایش تولید از میدان‌های نفتی در حال بهره‌برداری اشاره کرد و گفت: اخیراً قراردادی با شرکت‌های ایرانی به مبلغ ۱.۵ میلیارد یورو و با توجه به اینکه چند قرارداد نیز در گذشته به مبلغ ۷۰۰ میلیون یورو با شرکت‌های ایرانی امضا شد در مجموع ۲.۲ میلیارد یورو برای نگهداشت و افزایش تولید از میدان‌های در حال بهره‌برداری سرمایه‌گذاری شده است که همه پیمانکاران این قراردادها ایرانی هستند.
زنگنه ادامه داد: معتقدیم تحریم دائمی نیست و باور داریم که تحریم مردنی است و ما ماندنی هستیم.
وی افزود: ما باید خودمان را برای شرایط بعد از تحریم آماده کنیم و مثل دوره قبل که ظرف کمتر از سه ماه پس از برداشته شدن تحریم‌ها سهممان را از بازار پس گرفتیم این بار هم باید خودمان را آماده نگه داریم وبه همین دلیل نمی‌توانیم میدان‌ها را رها کنیم.
وزیر نفت تصریح کرد: علاوه بر این مسائل این قراردادها یعنی ایجاد کار، اشتغال و امید.
زنگنه با بیان اینکه هم اکنون ۸۰ درصد تجهیزات مورد استفاده در طرح‌های توسعه نفت از داخل تأمین می‌شود گفت: همین قرارداد ۲/۲ میلیارد یورویی حدود ۱/۸ میلیارد یورو سفارش کار برای سازندگان و کارخانه‌های ایرانی ایجاد می‌کند و این یعنی اشتغال برای کارگر ایرانی.
وی با تاکید بر اینکه هیچ وقت به عقب برنمیگردیم گفت: ظرفیت‌های ما در زمینه طراحی، مهندسی و ساخت تجهیزات قابل قیاس با ۲۰ سال پیش نیست.
زنگنه افزود: ما در سال ۷۶ حتی یک متر هم نمی‌توانستیم لوله گذاری در زیر دریا داشته باشیم، اما حالا روزانه یک کیلومتر لوله گذاری در دریا داریم.

وی گفت: در سال ۷۶ ما نمی‌توانستیم چهارپایه سکوهای نفتی را بسازیم، اما حالا پیچیده‌ترین سکوها را می‌سازیم. 
 
زنگنه ادامه داد: در سال ۹۶ که توتال قرار شد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را برعهده بگیرد همه پیمانکاران آن ایرانی بودند. 
 
وی در مورد جمع آوری گازهای همراه نفت نیز گفت: روزهای آینده بهره‌برداری اولیه از بزرگترین تأسیسات جمع‌آوری و فرآورش گاز همراه نفت یعنی طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس که ۳ میلیارد دلار در آن هزینه شده است و توانایی شیرین‌سازی روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب را دارد اعلام می‌کنیم. 
 
وزیر نفت گفت: تأسیسات بید بلند ۲ به اندازه دو فاز پارس جنوبی گازهای همراه نفت را جمع آوری و پس از شیرین سازی و تفکیک به عنوان خوراک به پتروشیمی‌های پایین‌دست تزریق می‌کند. 
 
زنگنه ادامه داد: دو طرح دیگر به نام ان جی ال ۳۲۰۰ و ان جی ال ۳۱۰۰ در دست اجرا داریم که با بهره برداری از این طرح‌ها موضوع جمع آوری گازهای همراه نفت تقریباً تمام می‌شود. 
 
وزیر نفت افزود: با اتمام این طرح‌ها فقط گاز چاه‌های مسجد سلیمان می‌ماند که آن نیز به همت یک سرمایه گذار بخش خصوصی جمع آوری و به عنوان خوراک پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
 
زنگنه درباره بازار نفت گفت: هنوز بازار احیا نشده، اما با اقدام‌های مؤثر اوپک، قیمت نفت به بالای ۴۰ دلار برای هر بشکه رسیده است. 
 
وی افزود: برآوردهای اوپک حاکی از آن است که امسال به جز چین باقی اقتصادهای جهان رشد منفی خواهند داشت و اکنون حکومت هنوز در دست کروناست. 
 

وزیر نفت درباره محموله صادراتی به ونزوئلا هم گفت: این محموله را به‌صورت فوب فروختیم و آمریکا خواست اعلام پیروزی کند و اعلام کرد محموله برای ایران است در حالی‌که محموله و نفتکش‌ها برای ایران نبوده است.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۶۰۰۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان