//
کدخبر: ۲۷۵۴۷۸ //

به‌هیچ‌وجه نباید روزهای قرمز را نشانه‌ای بد یا شوم برای بورس بدانیم!

سید مهدی تقوی، تحلیلگر بازارهای مالی و مدرس دوره‌ تخصصی بازار سرمایه در مرکز آموزش جهاد دانشگاهی قزوین، در یادداشتی که با عنوان توصیه‌های کاربردی برای معامله‌گری در بورس ایران نوشته و آن را در اختیار خبرنگار قرار داده است، می‌نویسد: این روزها هیجان و التهاب سراسر بازارسرمایه را درگیر کرده است و فعالان این بازار تا حدود زیادی سردرگم روزهای منفی بورس هستند.

 به‌هیچ‌وجه نباید روزهای قرمز را نشانه‌ای بد یا شوم برای بورس بدانیم!

اینکه آیا این یک اصلاح موقتی است یا یک ریزش بزرگ، بخشی از ترس همه سرمایه‌گذاران شده و تصمیم‌گیری برای نگهداری یا فروش سهام را دشوارتر ساخته است. دولت و مجلس نیز با وعده‌ها و حمایت‌هایی که از بازار سرمایه دارند، سعی می‌کنند تا به سهامداران دلگرمی و امید لازم جهت حمایت از بورس را بدهند.

به گزارش فرتاک نیوز،مسلماً حضور و ورود افراد تازه‌وارد در بورس به نفع این بازار است و باعث بالا رفتن عمق بازار شده و همچنین نقدینگی که توسط آنان به بازار وارد می‌شود، به رشد و ادامه صعود شاخص‌های بورس کمک شایانی می‌کند.

اما باید توجه داشت، دقیقاً همان‌قدر که حضور افراد تازه‌وارد در بورس هم برای خودشان و هم برای جامعه می‌تواند مفید و فوق‌العاده باشد به همان اندازه نیز می‌تواند خطرناک و ناراحت‌کننده باشد، چراکه سرمایه‌گذاری بدون دانش، مهارت و تجربه درنهایت به شکست منجر خواهد شد و سرانجام خوبی نخواهد داشت؛ لذا می‌بایست قبل از اینکه به فکر دعوت افراد تازه به بازار سرمایه کشورمان باشیم، تدبیری در مورد بالا بردن سطح سواد مالی و فرهنگ سرمایه‌گذاری عموم افراد جامعه صورت گیرد، تا تعریف درستی از سرمایه‌گذاری و معنای حقیقی ریسک و بازده در ذهن افراد شکل گیرد.

نکته بسیار مهمی که این مقطع زمانی از بازار بسیار نگران‌کننده است، توقع عجیب‌وغریب افرادی است که در چند ماه گذشته وارد بورس شده‌اند. چراکه تاکنون فقط صفوف خرید و روزهای مثبت بازار را چشیده‌اند و از زاویه نگاه آن‌ها بورس همیشه می‌بایست مثبت و سبز و سودآور باشد؛ و حتی اگر برای یک یا دو روز بازار منفی شود از آن گله و شکایت می‌کنند و خود را از آن طلب‌کار می‌دانند. درحالی‌که همه ما باید بدانیم که بورس ذاتاً دارای نوسانات مثبت و منفی است و همان‌طور که با اشتیاق منتظر صعود و افزایش شاخص‌های بورسی هستیم، باید منتظر روزهای قرمز و منفی آن نیز باشیم. منفی هم جزئی جدانشدنی از بازار سرمایه است و به‌هیچ‌وجه نباید روزهای قرمز را نشانه‌ای بد یا شوم برای بورس بدانیم.

ما باید بدانیم که چهار ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ که همه‌روزه صف خرید و مثبت بوده است و سرمایه افراد طی مدت بسیار کوتاهی چندین برابر شده است، یک استثنا است و شاید دیگر به‌زودی شاهد چنین شرایطی در بورس نباشیم.

لذا بهتر است برای حفظ آرامشمان و داشتن ذهنی آسوده در معاملاتمان، رالی صعودی بورس طی چند ماه گذشته را فراموش کنیم و حالت عادی و واقعی بورس را به یاد بیاوریم، پذیرای روزهای منفی نیز باشیم و شرایط عادی را مبنایی برای سرمایه‌گذاری‌ها و معاملاتمان قرار دهیم. برای موفقیت در بورس باید نوسانات کوتاه‌مدت و مقطعی بازار را نادیده بگیریم و تمرکزمان را در چشم‌انداز بلندمدت سرمایه‌گذاری‌هایمان حفظ کنیم.

آن چیز که مهم است و در سرمایه‌گذاری‌ها اثر بسیار مهمی دارد برآیند نوسانات و تحرکات قیمت‌ها است. با این ذهنیت به‌خوبی درمی‌یابیم که نباید نگران روزهای منفی بازار باشیم و از نگاه کردن به اصلاح‌ها و صف‌های فروش هراسی نداشته باشیم.

بدانیم و بپذیریم که نوسانات قیمت در بورس می‌تواند منفی هم باشد. اگر می‌خواهیم سرمایه‌گذاری موفقی داشته باشیم و از این بازار به‌صورت مستمر بازده مثبت کسب کنیم، باید به‌خوبی به دانش و تخصص‌های موردنیاز آن مسلط شویم و از تجارب خبرگان بورس نهایت استفاده را ببریم.

سرمایه‌گذاری در بورس نیز مانند هر حرفه و شغل دیگری نیازمند تخصص است، پس بهتر است آموزش‌های لازم را ببینیم تا مهارت و تجربه اصولی برای سرمایه‌گذاری در بورس را کسب کنیم.

مسلماً اگر بخواهیم در این بازار به‌صورت پیوسته فعالیت کنیم نیاز داریم تا کاملاً به اصول تحلیل‌گری و معامله‌گری مسلط باشیم، از تجربه و دانش آگاهان بازار کمک بگیریم تا بتوانیم استراتژی معاملات شخصی و تحلیل‌های واقعی خود را داشته باشیم؛ در این صورت هیچ‌گاه درگیر هیجان‌ها و نوسانات مقطعی بازار سرمایه نخواهیم شد.

«سوروس» تاجر و معامله‌گر باتجربه و موفق بازارهای مالی می‌گوید «اگر سرمایه‌گذاری‌تان با تفریح همراه است احتمالاً هیچ پولی درنمی‌آورید، چراکه سرمایه‌گذاری کاری بسیار خسته‌کننده و طاقت‌فرسا است». از این جمله به‌خوبی می‌توان دریافت که ما نیز اگر می‌خواهیم سرمایه‌گذاری خوبی با بازده فوق‌العاده داشته باشیم باید صبر و پایداری‌مان را تقویت کنیم تا بتوانیم در هر شرایطی بهترین  و هوشمندانه‌ترین تصمیم را برای کنترل دارایی‌هایمان اتخاذ کنیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۵۴۷۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان