//
کدخبر: ۲۷۲۳۷۹ //

توضیحاتی در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پس از گذشت ۱۴ سال یکی از قدیمی‌ترین مطالبات است که اکنون با مساعدت دولت در مسیر پرداخت قرار گرفت است.

توضیحاتی در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان
به گزارش فرتاک نیوز،

 پس از گذشت ١٤ سال یکی از جدی‌ترین و قدیمی‌ترین مطالبات بر زمین مانده بازنشستگان تأمین اجتماعی که بحث متناسب‌سازی حقوق بود، سرانجام با مساعدت دولت در مسیر پرداخت قرار گرفت، دو هفته پیش با مصوبه دولت ٣٢ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شد.

بخشی از این بدهی که حدود ٣٠ درصد برآورد شده، برای متناسب‌سازی و ترمیم حقوق بازنشستگان استفاده خواهد شد. کارشناسان بیمه اختصاص این مبلغ را آن هم در شرایطی که در ابتدای سال هم یکبار افزایش ٢٦ درصدی حقوق‌ها اعمال شده است گام مهمی برای ترمیم حقوق و ارتقای معیشت حداقل‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی می‌دانند. آنها می‌گویند میزان دریافتی سه میلیون و ۳۰۰ هزار بازنشسته سازمان تأمین اجتماعی با اجرای متناسب‌سازی حقوق در مرداد ماه افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

ترمیم حقوق بازنشستگان

محمد اسدی، رئیس کانون بازنشستگان قزوین و دبیر کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشور با اشاره به تصویب پرداخت ٥٠ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های برجای مانده دولت طی ١٠ سال گذشته به سازمان تأمین اجتماعی در مجلس می‌گوید: براساس این مصوبه سازمان هم مکلف شده است ٣٠ درصد این مبلغ در حدود ١٥ هزار میلیارد تومان را به بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص دهد، این اتفاق مهم می‌تواند فاصله معوقات حقوق بازنشستگان را به علت درست اجرا نشدن ماده ٩٦ قانون (افزایش دستمزد مطابق با تورم) بوده تا حد زیادی جبران کند.

وی با بیان اینکه برای ترمیم حقوق بازنشستگان باید این متناسب‌سازی انجام می‌شد، اظهار می‌دارد: در سال ٨٨ یک‌بار این همسان‌سازی انجام شده بود، اما در آن سال به صورت یارانه دولتی و نه به صورت جزیی از حقوق انجام گرفت و از آن سال تاکنون ترمیم حقوق‌ها انجام نشده بود.

به گفته او این همسان‌سازی تأثیر مثبت خود رابر معیشت بازنشستگان خواهد گذاشت و بخشی از ترمیم حقوق در قالب آن انجام می‌شود که بسته به جدول حقوق از ٣٠ تا ٧٠ درصد متغیر است و در کنار افزایش حقوقی که در ابتدای امسال صورت گرفت می‌تواند تأثیر خوبی در قدرت خرید بازنشستگان داشته باشد.

افزایش بن و حق مسکن

علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تأمین اجتماعی استان تهران می‌گوید: در روش اول، آن دسته از افرادی که ۳۰ سال سابقه دارند و در زمان بازنشستگی حداقل دستمزد را می‌گرفتند و امروز هم همان حداقل را می‌گیرند، حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافتی خواهند داشت و آن دسته از افرادی که با ۳۵ سال سابقه بازنشسته شده بودند و حداقل حقوق را دریافت می‌کردند و در زمان حال نیز حداقل را می‌گیرند، چیزی در حدود سه میلیون تومان دریافتی خواهند داشت. روش دوم در خصوص همسان‌سازی حقوق‌ها، شامل چند آیتم می‌شود.

به گفته دهقان‌کیا، در این روش، میزان سوابق در نظر گرفته می‌شود. همچنین میزان پرداختی‌ها را در نظر خواهیم داشت و به افرادی که بالای ۲۵ سال سابقه دارند، نیز امتیازاتی تعلق خواهد گرفت. در این روش افرادی که ۱۰ سال سابقه دارند، تا ۱۵۰ هزار تومان و به ترتیب با افزایش سنوات این رقم تا سابقه ۳۰ سال به ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد. در این شیوه افرادی که ۳۵ سال سابقه کار دارند، چیزی در حدود ۴۸۰ و ۵۰۰ هزار تومان افزایش حقوق خواهند داشت. امتیاز دومی که این افراد می‌گیرند، این است که افرادی که با بیش از ۲۵ سال سابقه بازنشسته شدند و از حداقل حقوق بالاتر دریافت می‌کردند و یا سقف حقوق را داشتند، متفاوت عمل می‌شود.

وی افزود: امتیاز دیگر مربوط به افرادی است که بالای ۲۵ سال سابقه دارند، درخصوص این افراد نیز از یک درصد تا ۷ درصد حداقل دستمزد افزایش پیدا می‌کند. این ۷ درصد هم مربوط به کسانی است که ۳۵ سال سابقه کار دارند. باید منتظر باشیم تا ببینیم پایان ماه جاری به چه اعداد و ارقامی می‌رسیم.

دو فاکتور مهم در متناسب‌سازی حقوق مستمری بگیران

رئیس کانون بازنشستگان استان البرز، پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی را اقدام بسیار خوب و ارزنده‌ای می‌خواند، می‌گوید: ۳۲ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی از طریق رد شرکت‌هایی که دولت در اختیار دارد به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شد و این اقدام دولت در شرایط این‌چنینی تقریباً بی‌نظیر است به هر حال دولت و سپس وزرای اقتصاد و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در به ثمر رسیدن پرداخت بدهی‌ها نقش مؤثری داشتند.

قلی شادبخش می‌افزاید: اقدام اخیر دولت موجب ایجاد منابع جدید در سازمان تأمین اجتماعی می‌شود و به دنبال آن بحث متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران پیگیری می‌شود.

توجه به ضریب پایه سنوات

ناهید حیدری، مدیر کل امور فنی مستمری‌های تأمین اجتماعی نیز درخصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به می‌گوید: با توجه به بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه، سازمان ملزم شد که حقوق بازنشستگان را متناسب‌سازی نماید. بدین‌ترتیب این امر در دستور کار سازمان قرار گرفت و با استفاده از مشارکت‌های حداکثری و استفاده از نقطه نظرات کانون‌های عالی بازنشستگان، بر اساس فرمول‌های بیمه‌ای و میزان مشارکت هر فرد در پرداخت حق بیمه و همچنین مدت زمان پرداخت حق بیمه، ضمن رعایت اصل عدالت، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به سرانجام رسید.

به گفته او، در این امر، ضریب پایه سنوات در نظر گرفته شد و مبنای آن از صفر تا ۱۰ سال و از ۱۰ سال تا ۳۵ سال است و هر مستمری‌بگیر بر اساس مدت سابقه و ضریب پایه حق بیمه مشمول همسان‌سازی حقوق می‌شود. از طرفی برای اینکه بتوانیم تشویقی هم برای سنوات بالاتر داشته باشیم، سابقه بالای ۲۵ تا ۳۵ سال را نیز در نظر گرفته‌ایم و همچنین از این ماه میزان دریافت کمک هزینه معیشتی یا همان بن و حق مسکن نیز نسبت به سال گذشته ۱۷۲ درصد رشد داشته است و از ۹۰ هزار تومان در خرداد ماه به ۱۹۰ هزار تومان رسیده است.

مدیر کل امور فنی مستمری‌های تأمین اجتماعی، می‌افزاید: مشمولان متناسب سازی، کلیه بازنشستگان، از‌کار‌افتادگان و بازماندگان آنها هستند و این افزایش به همه سطوح دستمزد تعلق می‌گیرد. به گفته حیدری حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اعتبار اختصاص داده شده است.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۲۳۷۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان