//
کدخبر: ۲۶۶۶۷۷ //

تا پایان سال روند بورس چگونه ارزیابی می‌شود؟

درخصوص مقصد نهایی بورس، ورود شرکت‌ها و صنایع جدید، پذیره‌نویسی‌های شرکت‌های بزرگ و ورود افراد جدیدالورود، اعمال قانون داشتن کد بورسی و دسترسی بر معاملات برخط برای تمامی افراد، جذابیت این حرفه را بالا برده است.

تا پایان سال روند بورس چگونه ارزیابی می‌شود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

در این راستا باید عنوان کرد که پذیره‌نویسی شرکت‌های جدید و در صف شرکت‌ها برای ورود به بورس پیام‌آور امید به رشد آتی است. همچنین ابزار‌های نوین مالی که در دست بررسی هستند یا راه‌اندازی شده‌اند مانند معاملات آپشن، تعدیل‌کننده روند‌های صف‌های فروش و خرید خواهند بود.

بررسی روند معاملات بازار سهام از سال گذشته تاکنون نشان می‌دهد در این‌مدت که بازارهای جهانی تحت‌تاثیر بیماری کووید-۱۹ ریزش و نزول بسیاری داشته‌اند، تحریم، اطلاعیه‌های نامطلوب سازمان، ورود سهام عدالت، سقوط قیمت نفت و دیگر پارامترهای منفی که در پی آن انتظار ریزش بورس ایران را داشتیم، تاثیر چندانی بر روند رشد شاخص و شرکت‌های بورسی نداشته است.

مهم‌ترین سوالی که وجود دارد این است که تا پایان سال روند بورس چگونه ارزیابی می‌شود؟

اگر برای این سوال بازار موازی جایگزینی وجود داشته باشد تا افراد بتوانند سرمایه‌های خود را در آن سرمایه‌گذاری کنند پیش‌بینی راحت‌تر صورت می‌گیرد. اما درحال‌حاضر تنها گزینه سرمایه‌گذاری افراد بورس است.

با توجه به اینکه تاثیر کرونا در بازار‌های جهانی عادی شده است و روند رشد بازار‌های جهانی خصوصا نفت و مشتقات آن رو به افزایش است، نگرانی‌های سقوط قیمت نفت کمرنگ شده است و سود بانکی به ۱۵ درصد کاهش یافته جذاب‌ترین گزینه فعلی برای سرمایه‌گذاری بازار سهام است.

اما نباید از بحران‌های مالی و اقتصادی جهانی غافل شد حتی با اینکه جنس این بحران‌ها بسیار متفاوت از جنس شرایط کشور ما خواهد بود، اینکه چگونه شروع شدند و به کجا ختم شدند و چگونه توسط دولت‌ها برنامه‌ریزی و کنترل شده‌اند.

در این راستا باید عنوان کرد که درحال‌حاضر خوش‌بینی بر واقع‌بینی و طمع بر ترس غلبه کرده است. با مطالعه، کسب آموزش، حساسیت بر انتخاب سهام و اشراف به اطلاعات  معاملاتی می‌توان بر این عوامل روانی نامحسوس اما تاثیرگذار غلبه کرد.

مساله مهمی که باید مدنظر قرار گیرد، سبد‌های دارای مجوز سبدگردانی و صندوق‌ها هستند. افرادی که به هر دلیلی قادر به کسب آموزش نیستند، می‌توانند با سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها بدون وحشت از دست دادن سرمایه خود، وارد این روند شوند.

طبق گزارش اجماع تحلیلگران که انتظار رشد ۳۷ درصدی را در بازار پیش‌بینی کرده‌اند و در کنار بررسی شاخص کل، بررسی شاخص هم‌وزن نیز مسیر صعودی این روند را نشان می‌دهد.

افرادی که حباب بودن قیمت‌ها را باور داشتند و مبالغ خود را نقد کرده بودند، مبالغ نقد سرگردان خود را مجددا به بورس وارد کردند. و تا زمانی‌که پاسخ به این سوال که به جز بورس نقدینگی خود را کجا سرمایه‌گذاری کنیم بی‌پاسخ است، امن ترین محل سرمایه‌گذاری همان بورس اوراق بهادار خواهد بود.

 باید توجه داشته باشیم که پارادایم‌های ارزش‌گذاری در بازار دچار تغییرات محسوس شده‌اند؛ فروش سرمایه‌گذاران حقوقی‌ و در مقابل خرید معامله‌گران حقیقی از جمله این موارد است. ضمن اینکه مقاومت‌های روانی شاخص روی اعداد رند و سپس عبور از آن را نیز باید مدنظر قرار داد. همچنین توجه بیش از حد به شرکت‌های کوچک نیز از جمله دیگر نمونه‌های این پارادایم‌ها خواهد بود.

بر این اساس پیش‌بینی که از روند کوتاه‌مدت بازار می‌توان داشت این است که بازار به حالت تعادل خود برخواهد گشت. این روزها کمتر شاهد کلیتی از بازار هستیم که تمام بازار نزولی یا تمام آن صعودی و سبز باشد. طی چند هفته اخیر حدود ۲۰ درصد از سهام بازدهی منفی داشته‌اند. به‌طور کاملا واضح، سهام خوب مسیرشان از سهام بد مشخص و جدا شده است. اما در نهایت کلیت بازار در حال رشد خواهد بود.

به عبارت دقیق‌تر بورس همواره محل امنی برای سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت است. با توجه به عوامل بررسی شده در بالا ممکن است رشد شارپی را که طی این‌مدت شاهد بوده‌ایم از دست بدهیم. با مطالعه مالی رفتاری و بررسی اثر زمانی که مهم‌ترین نمونه آن، اثر ژانویه است می‌توان با بررسی شاخص طی زمان‌های ۵ ساله و ۱۰ ساله این اثر‌های زمانی را در ایران پیش‌بینی کرد و طی آن با انتخاب سهام برتر و اتخاذ صبوری به نتایج مطلوب در بلند‌مدت دست یافت.

و در نهایت با تغییر پارادایم‌های ارزش‌گذاری، ورود پول حقیقی، کنترل و نظارت سازمان بر تخلف‌های افراد و جلوگیری از ارائه سیگنال‌دهی کانال‌های بدون مجوز، روند متعادلی در بورس پیش‌بینی می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۶۶۷۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان