//
کدخبر: ۲۶۵۳۲۴ //

کارشناس بورس: سرمایه گذاران از راه اندازی مجدد معاملات آتی سکه استقبال می‌کنند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سرمایه گذاران از راه اندازی مجدد معاملات آتی سکه استقبال خواهند کرد.

کارشناس بورس: سرمایه گذاران از راه اندازی مجدد معاملات آتی سکه استقبال می‌کنند
به گزارش فرتاک نیوز،

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سرمایه گذاران از راه اندازی مجدد معاملات آتی سکه استقبال خواهند کرد، گفت: بازار گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی مکمل یکدیگر هستند و راه اندازی مجدد معاملات قراردادهای آتی سکه می تواند به عنوان مکمل معاملات گواهی سپرده کالایی و راهکاری برای افزایش جذابیت و کارایی بازار باشد و اگر این اتفاق بیفتد، به طور قطع سرمایه گذاران به این معاملات بر می گردند و به واسطه آن معاملات گواهی سپرده کالایی نیز رونق بیشتری می یابد. 

حسن روحانی رییس جمهور کشورمان در پی گسترش ویروس کرونا در کشور و لزوم رعایت فاصله هوشمند اجتماعی، در سخنرانی های اخیر خود بر لزوم عبور از تجارت سنتی به تجارت مدرن و دیجیتال تاکید کرده است.

تاکید بر تغییر روش های تجارت از سنتی به مدرن در حالی از سوی رییس جمهوری مطرح شده که یکی از دارایی های سرمایه ای که در اقتصاد سنتی ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است، سکه طلاست که در قالب معاملات سنتی بازار آزاد از دیرباز مورد توجه مردم بوده است. از این رو، کارشناسان اعتقاد دارند تغییر روش های معاملاتی این دارایی از سنتی به روش های مدرن و مبتنی بر تجارت الکترونیک می تواند راهی برای تحقق اهداف اقتصادی دولت در خصوص این کالای ارزشمند باشد. معاملات گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی سکه که زیرساخت های آن در بورس کالای ایران فراهم است، یکی از همین روش های تجارت مدرن است که ضمن رفع مشکلات بازار سنتی می تواند نتایج مثبتی را نیز برای سرمایه گذاران و نیز کلیت اقتصاد به همراه داشته باشد.

در همین ارتباط، محمد امیری کارشناس بازار سرمایه ضمن تشریح مزایای استفاده از ابزارهای نوین مالی و معاملات مشتقه در بازار سکه گفت: در روش سنتی معامله سکه، فرد باید به طلا فروشی های بازار آزاد و یا صرافی ها مراجعه کرده و اقدام به خرید و یا فروش سکه طلا نماید. اما همیشه معامله در بازار سنتی ریسک ها و مخاطرات خاص خود را دارد؛ ریسک سرقت، عدم شفافیت قیمتی و اختلاف قیمت موجود بین صرافان و طلافروشی های مختلف، مشکلات مربوط به حمل و نگهداری، اصالت سکه و مواردی از این دست مهم ترین ریسک های بازار سنتی است. 

امیری افزود: این مشکلات در حالی در بازار سنتی سکه وجود دارد که معاملات گواهی سپرده کالایی، مخاطرات مذکور را پوشش می دهد و فرد بدون نیاز به مراجعه حضوری و در بستر معاملات الکترونیک اقدام به معامله سکه می کند. از طریق این ابزار شخص می تواند سکه را با پرداخت هزینه ناچیزی در خزانه بانک نگه دارد و یا اقدام به معامله گواهی سپرده سکه کند. همچنین دارنده گواهی سپرده سکه اگر تمایل به دریافت سکه نیز داشت می تواند با مراجعه به خزانه بانک موردنظر، سکه خود را تحویل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه بستر معاملات الکترونیک سهولت در انجام معاملات را به ویژه در شرایط خاص همچون دوران شیوع ویروس کرونا به همراه دارد، گفت: باید در نظر داشت که همواره برای راه اندازی معاملات آنلاین و دیجیتالی یک کالا، همواره مقاومت هایی از سوی فعالان بازار سنتی آن مشاهده می شود. همانند اتفاقی که برای معاملات گواهی سپرده ذرت استان خوزستان در سال 1394 رخ داد و واسطه ها و دلالان به دلیل آنکه محصول کشاورز را در قالب معاملات یک طرفه و ارزان تر از قیمت واقعی از کشاورزان خریداری می کردند در برابر رونق این معاملات در بستر بورس مقاومت می کردند.

امیری تاکید کرد: این مقاومت ها همیشگی بوده و برای سکه طلا هم قابل مشاهده است. به طوری که مخالفان با ابزارهای نوین مالی، با افزایش قیمت ها در بازار نقدی اولین عامل رشد قیمت را بورس اعلام می کنند که به دنبال یکی از همین مقاومت ها نسبت به معاملات قراردادهای آتی، این بازار حرفه ای و 10 ساله به بهانه جهت دهی به بازار نقدی، متوقف شد. حال آنکه اگر آسیب شناسی دقیقی صورت می گرفت، کاملا مشخص بود که معاملات آتی سکه مقصر رشد قیمت ها نیست. دلیل این ادعا آن است که حتی با توقف این معاملات، روند رشد قیمت سکه نه تنها متوقف نشد، بلکه قیمت ها به صورت قابل توجهی افزایش نیز پیدا کرد.

این کارشناس با تاکید بر اینکه ذات و نفس بورس، شفافیت و کشف قیمت براساس عرضه و تقاضاست، گفت:  بورس به دلیل برخورداری از ویژگی شفافیت و نظام مبتنی بر عرضه و تقاضا یک بازار کاراست و اگر آمار معاملات گواهی سپرده ذرت یا سایر محصولات را در سال های راه اندازی این معاملات بررسی کنیم با تجربه موفق و استقبال فعالان بازار کشاورزی مواجه می شویم. از این رو، معاملات گواهی سپرده سکه نیز در مقابل بازار سنتی، جای توسعه بیشتری دارد و حجم معاملات آن می تواند افزایش پیدا کند که در این زمینه هر چقدر اطلاع رسانی بهتر و آموزش بیشتری انجام شود، کارایی این معاملات برای همگان آشکار می شود.

وی به رونق معاملات بازار سرمایه و ورود سیل عظیم نقدینگی به بازار سهام اشاره کرد و گفت: بخشی از نقدینگی جدید وارد شده به بازار سهام می تواند به سمت نمادهای گواهی سپرده کالایی هدایت شود و این اوراق در خصوص سایر کالاها از جمله شمش طلا، میلگرد، مس و فراورده های نفتی نیز می تواند به کار گرفته شود. البته در کنار توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی می توان بازار قراردادهای آتی را نیز توسعه داد. چراکه با توجه به این حجم معاملاتی و ظرفیت های موجود در کشور می توان بازار قراردادهای آتی را در سایز و اندازه بازارهای جهانی و برای محصولات مختلف گسترش داد.

امیری با بیان اینکه سرمایه گذاران از راه اندازی مجدد معاملات آتی سکه استقبال خواهند کرد، گفت: بازار گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی مکمل یکدیگر هستند و راه اندازی مجدد معاملات قراردادهای آتی سکه می تواند به عنوان مکمل معاملات گواهی سپرده کالایی و راهکاری برای افزایش جذابیت و کارایی بازار باشد و اگر این اتفاق بیفتد، به طور قطع سرمایه گذاران به این معاملات بر می گردند و به واسطه آن معاملات گواهی سپرده کالایی نیز رونق بیشتری می یابد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۵۳۲۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان