//
کدخبر: ۲۶۳۵۴۷ //

چرا واریز سود مجامع شرکت‌های بورسی توسط سامانه «سجام» ضرورت دارد؟

با توجه به آزادسازی سهام عدالت و مشکلات مربوط به دریافت سود شرکت های بورسی از بانک ها، توزیع سود سهام شرکت ها بخصوص 36 شرکت زیرمجموعه سهام عدالت از طریق یک سامانه یکپارچه، ضروری به نظر می‌رسد.

چرا واریز سود مجامع شرکت‌های بورسی توسط سامانه «سجام» ضرورت دارد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

در روزهای اخیر، بسیاری از مخاطبان خبرگزاری فارس با حمایت از سوژه «عدم واریز سود مجامع بورس توسط سامانه سجام» در سامانه «فارس من» و انتقاد از اجرایی نشدن این موضوع توسط شرکت های بورسی، خواستار پیگیری اجرای آن از سوی این خبرگزاری شده اند.

براساس این گزارش، فصل مجامع شرکت های بورسی در پیش است و تا آخر تیرماه اکثر شرکت‌های موجود در سبد سهام عدالت مجمع خود را برگزار می‌کنند.

مطابق قانون تجارت، شرکت‌های سهامی عام تا ۸ ماه پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه و تصویب صورت‌های مالی، فرصت دارند سود نقدی را بین سهامداران توزیع کنند.

شرکت‌ها پیش از برگزاری مجمع، زمانبندی توزیع سود و روش‌های دریافت آن را اعلام می‌کنند. تعدادی از این شرکت‌ها از سهامداران خود می‌خواهند که فرم منتشر شده در کدال را تکمیل کرده و برای امور سهام ارسال کنند. تعداد دیگری از این شرکت ها کمی بروزتر بوده و از سهامداران خود می‌خواهند در سایت امور سهام وارد شده و شماره حساب خود را برای واریز سود ثبت کنند. از طرف دیگر، معمولا شرکت‌های بزرگتر بدون دریافت شماره حساب به سهامداران خود اعلام می‌کنند طبق زمانبندی با مراجعه حضوری به شعب بانک طرف قرارداد سود خود را دریافت کنند. این در حالی است که اکثر سهامداران تعداد محدودی سهام از هر شرکت در سبد خود دارند بنابراین در اغلب مواقع به دلیل بروکراسی اداری و سود ناچیز توزیع شده، ترجیح می‌دهند اقدامی برای دریافت آن انجام ندهند.

براساس آخرین آماری که توسط حسین فهیمی سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت در تاریخ 6 خردادماه اعلام شده است، تاکنون 12.7 میلیون نفر از مردم، گزینه آزادسازی مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده اند و در نتیجه، بزودی سهام ۳۶ شرکت مستقیما به این مالکان اختصاص می‌یابد.

کارشناسان اعتقاد دارند بسیاری از افراد مذکور، قصدی برای فروش سهام شان ندارند و صرفا ترجیح می دهند از حق مالکانه خود استفاده کرده و راسا مدیریت دارایی خود را برعهده داشته باشند. با توجه به همین موضوع و با عنایت به اینکه بسیاری از مالکان سهام عدالت دانش محدودی از بورس دارند، توزیع سود سهام شرکت ها (بخصوص 36 شرکت زیرمجموعه سهام عدالت) از طریق یک سامانه یکپارچه، ضروری به نظر می‌رسد. چون این افراد نمی‌دانند چه زمانی و با چه روشی سود خود را دریافت کنند.

از طرف دیگر، اگر این اقدام که با توجه به زیرساخت‌های دولت الکترونیک و سامانه «سجام» (سامانه جامع اطلاعات مشتریان) امکان اجرای آن وجود دارد، صورت نگیرد و سود این شرکت ها مطابق رویه مرسوم فعلی شرکت های بزرگ، از طریق مراجعه سهامداران به بانک ها صورت بگیرد، عملا 12.7 میلیون نفر دارندگان سهام عدالت مجبور به مراجعه به بانک ها خواهند شد، اقدامی که هم غیرضروری است و هم پرهزینه خواهد بود.

براساس این گزارش، در سامانه «سجام» زیر ساختی فراهم شده است تا سهامدار پس از احراز هویت و ثبت شماره حساب، بتواند سود تعلق گرفته از هر مجمع را مشاهده کند و درنهایت براساس زمانبندی اعلام شده سود نقدی را دریافت کند.

براساس پیگیری های خبرنگار و اظهارات سردبیران سوژه «عدم واریز سود مجامع بورس توسط سامانه سجام» در سامانه «فارس من»، تاکنون چند شرکت بورسی مانند بورس تهران، بورس انرژی، قند نیشابور و پرداخت الکترونیک سامان کیش از طریق سامانه سجام، سود خود را بین سهامداران توزیع کرده اند و برخی دیگر از شرکت های بورسی مانند شرکت تامین سرمایه بانک ملت هم رسما اعلام کرده اند که به زودی سود خود را از طریق سامانه سجام بین سهامداران توزیع می کنند. با این وجود، هنوز بسیاری از شرکت ها بخصوص 36 شرکت زیرمجموعه سهام عدالت، از این روش استقبال نکرده اند و تداوم این وضعیت، تبعات سنگینی برای سهامداران بورس به دنبال خواهد داشت.

به زودی با گفت‌وگو با مسئولان مرتبط، پیگیری اجرایی شدن این سوژه مخاطبان «فارس من» را ادامه خواهد داد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۳۵۴۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان