//
کدخبر: ۲۶۲۴۳ //

آیا دولت دوازدهم با مسکن مهر آشتی می کند؟/ ۸ هزار واحد مسکن مهر در شهرها بلاتکلیف هستند!

قهر 4 ساله وزیر راه شهرسازی با مسکن مهر مشکلاتی بسیاری را برای متقاضیان این واحدها ایجاد کرده، اما امیدوار هستیم که دولت دوازدهم بتواند با آشتی دوباره پس از10 سال این پروژه را به اتمام برساند.

آیا دولت دوازدهم با مسکن مهر آشتی می کند؟/ 8 هزار واحد مسکن مهر در شهرها بلاتکلیف هستند!

به گزارش فرتاک نیوز، مسکن مهر طرحی بود که برای خانه دار شدن بسیاری از مردم نقشه کشیده بود اما خود نمی دانست که نه تنها مردم را خانه دار نمی کند بلکه بسیاری از آنها را نیز آواره می کند.

 

طرح مسکن مهر از 10 سال پیش به امید خانه دار کردن مردم آغاز شد .این طرح در ابتدای شروع خود با قدرت پیش می رفت و در همان سال های ابتدای تعدادی از ثبت نام کنندگان را نیز خانه دار کرد، اما کم کم به مرور زمان در این طرح تغییرات گسترده ای به چشم می خورد.

 

تغییراتی از جمله افزایش قیمت ، کم شدن کیفیت ساخت ، تامین نکردن آب وبرق و گاز برای واحدها  حضور تعاونی ها و... که باعث ایجاد شدن مشکلات بسیار گسترده ای برای مردم شد.

 

وزیر راه و شهرسازی  با روی کار آمدن خود از همان ابتدا گربه را سر حجله کشت و اعلام کرد که طرح مسکن مهر یکی از مزخرف ترین طرح های عمرانی در کشور به شمار می رود و مسکن مهر نه تنها یک دولت بلکه چندین دولت را با مشکلات خود سرکار می گذارد.

 

براساس این گزارش وزیر راه و شهرسازی آنقدر از اجرای این طرح متنفر است که تا به امروز در طول 4 سال گذشته هیچ واحد مسکن مهری را  افتتاح نکرده و تمامی بهره برداری ها توسط قائم مقام خود مهر آّبادی انجام شده است.

 

گفتنی است احمد اصغری مهرآبادی قائم مقام وزیر راه وشهرسازی  با اشاره به اینکه تا به  امروز 93.6 درصد از واحدهای مسکن مهر پیشرفت کاری داشته اند، گفت: 850 هزار واحد در دولت یازدهم و 693 هزار و احد نیز در دولت قبل به متقاضیان تحویل داده شده است.

 

وی همچنین افزود: 39 هزار و 659 میلیارد تومان تا به امروز تسهیلات پرداخت شده است.

 

قائم مقام وزیرراه وشهرسازی در طرح مسکن مهر یادآور شد: 110هزار واحد مسکن مهر آماده افتتاح داریم که به دلیل عدم تامین خدمات زیربنایی و روبنایی امکان واگذاری وجود ندارد.

 

وی یادآور شد: تنها زیر 100هزار واحد مسکن مهر باقی مانده و حدود 70درصد در مرحله نازک کاری قرار دارند و واحدهای مسکن مهر نیز امسال به اتمام می رسد.

 

براساس این گزارش افزایش قیمت مسکن مهر و عدم تحویل به موقع  این واحدها باعث شد که بسیاری از متقاضیان اعطای مسکن مهر را به لقای آن ببخشند و قید تحویل واحد خود را بزنند وانصراف دهند.

 

براساس آخرین اطلاعات دریافتی از سامانه مسکن مهر کل کشور و مقایسه جدول‌ واحدهای فاقد متقاضی در دو مقطع زمانی پایان اردیبهشت‌ ماه سال و 9 بهمن ماه  سال 95، تعداد 117 هزار واحد فاقد متقاضی در اردیبهشت ماه  به 111 هزار و 480 واحد کاهش یافته است.

 

این بدان معناست که در مدت زمان ذکر شده برای حدود 5 هزار و 519 واحد، متقاضی جدید ثبت نام شده است.

 

طبق آمار به دست آمده در حال حاضر تعداد 60 هزار و 712 واحد در شهرهای بالای 25 هزار نفر، 9 هزار و 484 واحد در شهرهای زیر 25 هزار نفر و 41 هزار و 284 واحد در شهرهای جدید فاقد متقاضی اعلام شده‌اند.

 

مهر آبادی در خصوص این واحدهای خالی از سکنه گفت: برنامه داریم که واحدهای بدون متقاضی که سرمایه ملی هستند مورد استفاده قرار گیرند که یکی از گزینه‌ها، استفاده بعنوان خوابگاه دانشجویی است.

 

7 هزار و500 واحد مسکن مهر  پرند فاقد متقاضی است  

 

علی اکبر طاهری مدیر عامل شرکت عمران پرند در گفتگو با خبرنگار مسکن،با اشاره به اینکه مسکن مهر پرند به عنوان پایتخت مسکن مهر ایران به شمار می‌رود، گفت: ۹۵ هزار واحد مسکن مهر برای پرند هدف گذاری شده بود که از این تعداد ۱۷ هزار واحد در دولت قبل به بهره برداری رسید.

 

وی افزود: در سه سال گذشته تعداد واحدهای تکمیل شده از ۱۷ هزار به ۷۰ هزار رسید، به طوری که از این تعداد ۵۰ هزار واحد تکمیل و به بهره برداری رسیده و مابقی نیز در شرف افتتاح است.

 

طاهری اظهار داشت: ۲۵ هزار واحد باقی مانده که از این تعداد نیز ۷ هزار ۵۰۰ واحد مسکن مهر در پرند فاقد متقاضی است که با اطلاع رسانی انجام شده تا به امروز 1500 واحد فاقد متقاضی عقد قرارداد شده است.

 

براساس این گزارش حضور تعاونی ها در ساخت مسکن مهر طی سال های ابتدای طرح مسکن مهر مشکلات بسیاری از  جمله کلاه برداری های مختلفی را برای متقاضیان به وجود آورد به طوری که یک واحد مسکن مهر به چندین نفر فروخته شده بود . مشکلاتی از این قبیل هنوز بعد از گذشت 10 سال باقی مانده و وزارت تعاون نیز حاضر به رفع این مشکل نیست.

 

از مشکلات تعاونی های مسکن مهر که بگذریم بی کیفیتی این واحدها به اوج خود رسیده به طوری که بسیاری از واحدها به دلیل کیفیت پایین خود قادر به سکونت نیستند.

 

 تخریب مسکن مهر شهر کلاله به دلیل بی کیفیتی

 

در همین راستا شهرام غراوی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار مسکن، با اشاره به اینکه کیفیت ساخت واحدهای مسکن مهر در شهرستان ها بسیار پایین است گفت: مسکن مهر شهر کلاله در سال 92 به بهره برداری رسید و ساکنان آن برای سکونت به اسباب کشی کردند اما بعد از گذشت مدت کوتاهی به دلیل کیفیت افتضاح واحدها سکونت در آنها  غیر ممکن بود و مجبور به تخلیه و تخریب واحدها شدند.

 

مهر آبادی قائم مقام وزیر راه وشهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص کیفیت واحدهای مسکن مهر گفت: کیفیت مسکن مهر در پروژه ها متفاوت است و ما از کیفیت برخی از پروژه ها بسیارناراضی ایم و کیفیت برخی از پروژه ها نیز بسیار خوب است و من نمی دانم که چه نمره ای به این کیفیت ها بدهم.

 

 وی در رابطه با اینکه برخی واحدهای مسکن مهر فاقد امکانات اولیه از جمله آب و برق هستند،گفت: آب و برق جزء کیفیت ساختمان محسوب نمی شود و ما هیچ واحدی را بدون این امکانات تحویل نداده ایم و این واحدها توسط تعاونی های مسکن به متقاضیان تحویل داده شده است.

 

مهرآبادی افزود: متقاضیان بر اساس هر پولی که پرداخت کرده اند واحد مسکن مهر را تحویل می گیرند و اگر متقاضی در منطقه خوب ثبت نام کرده کیفیت آن واحدها نیز افزایش می یابد.

وی افزود: شهرهایی مانند مراغه و کلاله دارای واحدهای مسکن مهر بسیار بی کیفیت هستند که گزارش هایی در این خصوص نیز ارائه شده است.

8هزار واحد مسکن مهر بلا تکلیف در شهرها

 

 جواد حق شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن در گفتگو با خبرنگار مسکن،با اشاره به اینکه از 347 هزار واحد مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر حدود 305 هزار واحد به اتمام رسیده و در اختیار متقاضیان قرار گرفته است .

 

وی در ادامه افزود: نزدیک 300 هزار واحد مسکن مهر فروش اقساطی شده و نزدیک 20 هزار واحد مسکونی در محل بازه زمانی تسویه حساب کردن و فروش اقساطی خود را نیمه کاره انجام داده اند.

 

معان مسکن شهری بنیاد مسکن اظهار داشت: 8 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده که به دلیل حضور تعاونی ها،مشکلات انبوه سازان و مشکلات حقوقی زمین بلا تکلیف مانده است.

 

حق شناس یادآور شد: امیدوار هستیم این مشکلات در 6 ماهه ابتدای سال به اتمام برسد.

 

مسکن مهر طی 10 سال گذشته پستی و بلندی های بسیاری را تجربه کرده و  اما هنوز بعد از گذشت 10 سال دو دولت نتوانسته اند این طرح را به اتمام برسانند.

 

مشکلات تعاونی ها ،افزایش قیمت ،بی کیفیتی ساختمان ها تنها بخش کوچکی از کوه مشکلات مسکن مهر است که امیدوار هستیم وزیر راه شهرسازی در دولت دوازدهم با مسکن مهر آشتی کند و بتواند این پروژه 10 ساله را به اتمام برساند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۲۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان