//
کدخبر: ۲۵۱۹۵۹ //
قائم‌مقام وزیر صنعت اعلام کرد:

تولید، نشانگر غرور ملی و ضامن انسجام اجتماعی

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نامگذاری امسال را برگرفته از نگاه هوشمندانه مقام معظم رهبری برای تبدیل فرصت تحریم به جهش تولید دانست و گفت:تولید، نشانگر غرور ملی و ضامن انسجام اجتماعی است.

تولید، نشانگر غرور ملی و ضامن انسجام اجتماعی
به گزارش فرتاک نیوز،

حسین مدرس خیابانیبا اشاره به نامگذاری سال ۹۹ به عنوان سال «جهش تولید» گفت: از سال ۹۶ تاکنون، این چهارمین سالی است که مقام معظم رهبری با هوشمندی کامل، شعار سال را بر مبنای تولید اعلام می‌نمایند که این نشان می‌دهد ایشان تلاش دارند تا در اوج تحریم‌ها، از فرصت جهش تولید و استفاده از ظرفیت‌های تولید داخلی، استفاده شود؛ به این معنا که ظرفیت‌های بی‌بدیل تولید که طی سال‌ها معطل درآمدهای نفتی مانده بود؛ به دلیل کاهش منابع حاصل از فروش نفت، مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ چراکه ظرفیت‌های عظیمی که ایران در بخش‌های مختلف تولیدی و در رسته‌های مختلف صنعتی، معدنی و کشاورزی داشته است، به دلیل اتکای به درآمدهای نفتی بعضا نادیده انگاشته شده است.

نگاه هوشمندانه مقام معظم رهبری برای تبدیل فرصت تحریم به جهش تولید

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این رابطه به نظر می‌رسد که مقام معظم رهبری، استفاده بهینه از این فرصت را در سایه تحریم مدنظر دارند؛ چراکه امروز در بخش تحریم، فرصت مغتنمی مهیا شده تا تولید کشور ارتقا یابد و ظرفیت‌های ناشناخته کشور به منصه ظهور برسد؛ به نحوی که بتوان زنجیره تامین و تولید کشور در خیلی از کالاها را تکمیل کرد و به بخش‌هایی که تا به حال به آنها عنایت و توجه نشده است، را فعال کرده و توجه کافی به آنها مبذول داریم.

وی تصریح کرد: درست در نقطه مقابلی که دشمن نیز از آنجا قصد دارد که به اقتصاد ایران ضربه وارد آورد، مقام معظم رهبری شعار «رونق تولید» در سال ۹۸ و «جهش تولید» در سال ۹۹ را مطرح نموده‌اند؛ چراکه در بحث تحریم، دشمن دو نقطه را هدف قرار داده که یکی بحث تولید و دیگری معیشت است و اتفاقا درست هم نتیجه عکس از این تحریم‌ها گرفته‌ است؛ به نحوی که آنجا که دشمن تولید را هدف گرفته و تلاش کرده تا آن را به کمترین میزان خود برساند، از همان ناحیه تولید کشور شکوفا شده است.

تولید، ضامن بقای اشتغال پایدار

مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه امروز تولید و اقتصاد ملی، نیازمند رشد تولید است، اظهار داشت: تولید، ضامن بقای اشتغال پایدار است؛ به خصوص اینکه امروز کشور ما به دلیل تحریم‌ها و فشارهای ایجاد شده، باید اشتغال را در اولویت اصلی خود قرار دهد و حواسمان باید باشد که بیشترین نقطه‌ای که می‌تواند در کشور سبب نارضایتی عمومی شود، بحث بیکاری است؛ پس امروز تولید کشور، ضامن بقای اشتغال پایدار است.

وی با بیان اینکه نکته سوم این است که ایشان برای چندمین سال، بحث تولید را در نامگذاری‌های سال به عناوین مختلف مطرح کرده‌اند، گفت: دلیل این امر، وجود پروژه‌های نیمه‌تمام و ظرفیت‌هایی است که در این مدت به کار گرفته شده؛ اگرچه هنوز نتیجه نهایی حاصل نشده و بسیاری از ظرفیت‌های ایجاد شده در سال رونق تولید، در سال ۹۹ نتیجه نهایی را خواهد داد و بسیاری از کارهایی که برای داخلی‌سازی و رونق تولید در سال ۹۸ صورت گرفته، هنوز به بار ننشسته است و باید فرصتی داشتیم تا بتوانیم این برنامه‌ها را کامل کنیم.

مدرس خیابانی اظهار داشت: اکنون زمان آن فرا رسیده تا نتایج پژوهش‌های علمی و تحقیقاتی، وارد عرصه عمل شده و وقت آن است که شرکتهای دانش بنیان، وقت آن است که نتایج این پژوهش‌ها در قالب داخلی‌سازی و تولید انبوه، به ثمر برسد؛ این در حالی است که همچون سال‌های قبل، پژوهشها و تحقیقات در کتابخانه باقی بماند و چیزی از آن خارج نشود؛ بلکه همه آنها باید تبدیل به محصول و کالای ایرانی بشود.

تولید، نشانگر غرور ملی و ضامن انسجام اجتماعی

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که باید بسیج همه امکانات کشور بری حمایت از تولید شکل گیرد؛ این در حالی است که امروز تولید، نشانگر غرور  ملی است و به تک تک اعضای جامعه اعتماد به نفس می‌دهد؛ پس تولید ملی در کشور، فراتر از یک بحث اقتصادی و بلکه ضامن انسجام اجتماعی است و هر کسی کالای ایرانی در خارج از کشور مشاهده کند، غرور ملی به او دست می‌دهد و این اعتماد به نفس، با تولید شکل می‌گیرد.

وی افزود: در کنار تولید، بحث صادرات نیز مهم است و اگر اعتقاد داریم که باید ارتباط ما با دنیا برقرار شود و نیاز به درآمدهای ارزی داریم، باید صادرات جدی بگیریم. واقعیت آن است که درآمد نفتی دیگر همچون قبل وجود ندارد و آنچه که باید به کمک صادرات بیاید، تولید ملی است؛ پس تا تولید رقابتی شکل نگیرد و محصول کیفی تولید نشود، کالای ایرانی نمی‌توانند در بازارهای بین المللی رقابت کنند؛ پس طبیعی است که صادرات نداریم و اگر صادرات نداشته باشیم، به خصوص در شرایط کنونی که با توجه به محدودیت‌های نفتی، کشور را دچار تنگنای ارزی است، دچار مشکل خواهیم شد؛ پس مقام معظم رهبری با هوشمندی تمام و تدبیر بسیار عالمه، موضوع جهش تولید را مطرح‌کرده‌اند؛ چراکه امروز موضوع محوری که در بحث تحریم‌ها به کمک کشور می‌آید، بحث تولید است که می‌تواند ضامن اشتغال و حامی و پشتیبان صادرات باشد.

مدرس خیابانی معتقد است که همه بخش‌ها همچون حوزه‌های بانکی، بیمه‌ای و مالیاتی باید پشتیبانی تولید و تجارت و به خصوص صادرات کشور باشند؛ به خصوص اینکه بخش صادرات و تجارت، بخش پیشران به شمار آمده و تولید می‌تواند مقدمات صادرات خوب را هم فراهم کند و به واسطه صادرات، کالای ایرانی را به بازارهای هدف برساند.

جهش تولید باید در تمام زنجیره به صورت متوازن شکل گیرد

وی ادامه داد: در حوزه بازار داخلی و بازار صادراتی، با توجه به محدودیت‌های بین المللی تامین کالا از خارج برای ما به شدت سخت شده است و باید روی پای خود بایستیم و تامین نیازهای داخلی نیز از طریق تولید، امکان پذیر است و تولید داخلی است که نیازمندی های کشور را به لحاظ تولید و مواد اولیه، قطعات و تجهیزات می‌تواند تامین کرده و ما را از دنیا بی‌نیاز کند؛ پس خودکفایی فقط از طریق تولید امکان‌پذیر است؛ ضمن اینکه نکته‌ای که باید در تولید حواسمان به آن باشد، زنجیره تولید به لحاظ مواد اولیه، واسطه‌ای و حلقه‌های نهایی است؛ پس باید تلاش کنیم که جهش تولید ما بر اساس جهش تولید متوازن همه زنجیره باشد.

مدرس خیابانی گفت: نباید این طور باشد که در یک بخشی، مواد اولیه توسعه یابد و در بخش واسطه‌ای محدودیت داشته باشیم یا در محصول نهایی سرمایه‌گذاری کرده و معطل مواد اولیه باشیم. پس امروز اگر می خواهیم راجع به جهش تولید صحبت کنیم، باید حتما در بخش صنفی، صنایع کوچک و متوسط و حلقه های واسطه صنایع کوچک ورود یابیم و جهش رادنبال کنیم تا هم صنایع پیشرو کار را پیش برند و هم صنایع کوچک که قطعات و تجهیزات و نیز ملزومات مورد نیاز تولید را تامین می‌کنند، منتفع شوند.

وی معتقد است تولید در بخش‌های کوچک، سرانه اشتغال پایین دارد و زودبازده است؛ ضمن اینکه اشتغال بالا با سرمایه گذاری کم نیاز دارد؛ پس در مجموع بهترین تدبیر صورت گرفته که حضرت آقا بر روی بحث جهش تولید متمرکز کرده و سال را به نام سال رونق تولید نامگذاری کردند، به هر حال تولید، ضامن عبور از تحریم است.

مدرس خیابانی گفت: تقریبا توجه به تولید و جهش تولید، تمام تهدیدات و محدودیت ها را به فرصت تبدیل می‌کند و ظرفیت‌ها و فرصت‌های ناشناخته را به منصه ظهور می‌رساند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۱۹۵۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان