//
کدخبر: ۲۵۱۸ //

وقتی بانک مرکزی دستپخت خودش را تحویل نمی‌گیرد

بانک مرکزی ۲۷ اسفند ۹۴ مجوز فعالیت موسسه کاسپین را از شورای پول و اعتبار اخذ کرد و به فاصله چند ماه بحران نقدینگی این موسسه نمایان شد،حال سوال این است که چگونه بانک مرکزی به موسسه‌ای که بحران نقدینگی داشته مجوز فعالیت داده است؟

وقتی بانک مرکزی دستپخت خودش را تحویل نمی‌گیرد

به گزارش فرتاک نیوز،موسسه کاسپینی که این روزها با بحران نقدینگی مواجه شده و بانک مرکزی روز گذشته پس از اشاره به مجوز این موسسه، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره را طبق موازین قانونی مکلف به رسیدگی به مشکلات کرد به شکل جالبی راه‌اندازی شد.

با دستور و تکلیف بانک مرکزی در اردیبهشت ماه سال 92، سه تعاون اعتبار فردوسی، فرشتگان و افضل توس ملزم به ادغام و تشکیل موسسه آرمان شدند. حتی نام آن را هم معاون نظارتی سابق بانک مرکزی تعیین کرد.

ادغام آنقدر اجباری بود که مدیرعامل موسسه اعتبار فردوسی در مرداد ماه سال 92 گفت: این ادغام به دلخواه هیچ یک از موسسات نبوده است و اگر دولت جدید اجازه بدهد تمایل داریم تا در قالب قبلی به فعالیت خود ادامه دهیم.

به گزارش فرتاک نیوز، بالاخره این ادغام ملغی نشد و این سه موسسه موظف به اجرای الزامات بانک مرکزی شدند. نکته جالب توجه این است که بانک مرکزی درباره موسسه فرشتگان در هفتم فروردین ماه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «با توجه به اینکه موسسه یاد شده روند اصلاحی در رابطه با ساماندهی را در پیش گرفته است بنابراین تا زمان ساماندهی (حداکثر ظرف دو ماه ) می تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

بدیهی است در صورت عدم رعایت ضوابط و مقررات و کوچکترین تخلف، با موسسه مذکور طبق مقررات برخورد خواهد شد.»

اما دو ماه هم گذشت و این موسسه باز به فعالیت خود ادامه داد تا اینکه در اوایل سال 92 موظف به ادغام در دو موسسه دیگر شد.

موسسه آرمان که با تصمیم هیات مدیره و مجمع عمومی در شرف تاسیس نامش به «کاسپین» تغییر یافت و در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار هم مجوز این موسسه با نام کاسپین صادر شد.

در پاراگراف دوم خبر منتشر شده از سوی بانک مرکزی در 27 اسفند ماه 94 آمده بود: «موسسه اعتباری در حال حاضر به عنوان پنجمین موسسه اعتباری غیربانکی مجاز شناخته می‌شود، مقرر است دارایی‌ها و بدهی‌های قابل تجمیع شرکت‌های تعاونی‌ اعتبار «فرشتگان»، «الزهراء مشهد»، «حسنات اصفهان»، «دامداران و کشاورزان کرمانشاه»، «بدرتوس مشهد»، «پیوند»، «امید جلین گرگان» و «عام کشاورزان مازندران» را که تا به حال تحت عنوان آرمان ایرانیان فعالیت می‌کردند طبق روش مشخص به حساب های خود انتقال دهد.»

 در طول این چند سال سپرده‌گذاران با اعتماد به مجوز و در شرف تاسیس بودن این موسسه به سپرده‌گذاری در این موسسه مبادرت کرده‌اند اما بعد از گذشت چند ماه از صدور مجوز به یکباره اعلام می‌شود هنوز فرایند انتقال دارایی‌های موسسه فرشتگان به این کاسپین انجام نشده است.

بعد از این خبر مشخص شد موسسه فرشتگان که یکی از سه ضلع کاسپین را تشکیل می‌دهد با کسری 4 هزار میلیارد تومانی در دارایی‌ها مواجه بوده است.

یکی از شروط اعطای مجوز به یک موسسه اعتباری یا بانک احراز حداقل شرایط استاندارد است. بنابراین یا این موسسه شرایط استانداردی داشته و شورای پول و اعتبار این مجوز را صادر کرده یا نداشته و شورای پول و اعتبار بدون بررسی وضعیت مالی و اعتباری این بانک، اقدام به صدور مجوز کرده است.

اگر بانک مرکزی شرایط این موسسه را بررسی کرده بود، چگونه به کسری 4 هزار میلیارد تومانی منابع فرشتگان پی‌نبرده بود؟

حال که موسسه کاسپین بازپرداخت منابع سپرده‌گذاران را به آینده حواله داده و بحران نقدینگی آیند موسسه مشخص شده است، بانک مرکزی مدیران و اعضای هیات مدیره کاسپین را موظف به پاسخگویی به سپرده‌گذاران اعلام می‌کند.

این در حالی است که موسسه کاسپین با الزام و اجبار بانک مرکزی مبنی بر ادغام سه موسسه به وجود آمده و سپرده‌گذاران دو موسسه فردوسی و افضل توس که مشکل کسری منابع نداشته‌اند و در فرایند ادغام با چالش مواجه شده‌اند هم باید به پای فرشتگان تاوان بدهند.

نکته جالب‌تر این است که موسسه کاسپین از اعضای صندوق ضمانت سپرده‌ها است و فرایند‌های قانونی فعالیت این موسسه تا این مرحله پیش رفته است، البته طبق اساسنامه صندوق ضمانت سپرده‌ها، صندوق پس از صدور حکم ورشکستگی مؤسسه اعتباری توسط دادگاه می‌تواند پرداخت سپرده‌های سپرده‌گذاران را تا سقف 100 میلیون تومان آغاز کند.

بانک مرکزی در این مدت کاسپین را مسئول مشکلات پیش آمده اعلام کرده و هیچ کمکی به سپرده‌گذاران این موسسه دارای مجوز نکرده است.

این در حالی است که هر روز از گوشه و کنار مالباختگان موسسه کاسپین با خبرگزاری‌ها تماس گرفته و از نگرانی و بلاتکلیفی‌ خود می‌نالند.

در این میان تماس خانم روایی از سپرده‌گذاران موسسه کاسپین با فارس حاوی نکات قابل تاملی است. او می گوید یک سال قبل با بانک مرکزی تماس گرفتم و درباره سپرده‌گذاری در موسسه کاسپین پرسیدم که بانک مرکزی اعلام کرد: موسسه یک سال است مجوز گرفته و در لیست مجازهای بانک مرکزی نامش در سایت ثبت است.

او ادامه می‌دهد: به سایت بانک مرکزی هم سر زدم و دیدم همانگونه است که گفته شد و دار و ندارم که البته خرج زندگی و اجاره خانه ما را تامین می‌کرد را در این موسسه گذاشتم اما الان نه سپرده‌ام را می‌دهند و نه سودش را.

این سپرده‌گذار موسسه کاسپین ادامه می‌دهد: با بانک مرکزی تماس گرفتم و گفتم با اطمینان آنها در این موسسه سپرده‌گذاری کرده‌ام که پاسخ دادند «بروید قوه قضائیه شکایت کنید»!.

یادمان نرود که بانک مرکزی به خاطر تعیین تکلیف سپرده‌گذاران موسسه بدون مجوز ثامن الحجج پس از ماه‌ها فشار راضی به اختصاص بیش از 2 هزار میلیارد تومان خط اعتباری شد اما سپرده‌گذاران دارای مجوز کاسپین فقط باید چشم انتظار انتقال اموال موسسه فرشتگان به کاسپین و فروش آنها باشند.

 فرآیندی که معلوم نیست برای آنها پول می‌شود یا نه.

در این میان بانک مرکزی در اطلاعیه خود مدیرعامل و اعضای هیات مدیره را مسئول دانسته و با اعلام شماره تلفن آنان را موظف به پاسخگویی می‌داند. شماره‌هایی که به قول خانم روایی همگی بوق اشغال می زنند.

 

منبع: جام نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۱۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان