//
کدخبر: ۲۴۳۸۹۷ //

حداقل حقوق کارگران و کارمندان در سال ۹۹ چقدر است؟

کارگر آنلاین:هرچند حداقل حقوق کارمندان دولت تا حدودی مشخص شده و طبق اعلام نماینده‌های مجلس این میزان به ۲٫۸ میلیون تومان رسیده اما در مورد حداقل حقوق کارگران برای سال ۹۹ هنوز معلوم نیست چه تصمیمی گرفته خواهد شد؟ احتمالا این میزان چقدر افزایش می‌یابد؟

حداقل حقوق کارگران و کارمندان در سال ۹۹ چقدر است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

حداقل حقوق کارگران و کارمندان در دو ساز و کار متفاوت هر ساله تغییر می‌کند. درباره حقوق کارگران شورای عالی کار متشکل از سه نماینده دولت، سه نماینده کارگران و سه نماینده کارفرمایان در میانه اسفند ماه هر سال تصمیم‌گیری می‌شود. مبنای این تصمیم‌گیری نیز دو عامل تورم و سبد هزینه معیشت خانوار است. طبق آخرین اعلام مرکز آمار ایران میزان تورم در ۱۲ ماهه منتهی به دی ماه امسال بیش از ۳۸ درصد بود. اما درباره سبد هزینه خانوار مرجع رسمی برای اعلام کننده این نرخ وجود ندارد.

بنابراین نماینده‌های کارگران به دنبال افزایش حداقل حقوق کارگران حداقل به میزان اعلام شده تورم هستند. با توجه به پایه حقوق ۱٫۵ میلیون تومانی سال ۹۸ در صورت لحاظ کردن تورم ۳۸ درصدی در افزایش حقوق برای سال بعد احتمالا پایه حقوق سال ۹۹ برای کارگران به رقمی حدود ۲٫۱ میلیون تومان نزدیک شود.

اما درباره کارمندان دولت چه سازوکاری وجود دارد؟ هر ساله دولت در قالب لایحه بودجه سال بعد، پیشنهاد خود درباره افزایش حقوق کارمندان را هم به مجلس می‌دهد تا در نهایت نماینده‌های مجلس در این مورد تصمیم‌گیری کنند.

در امسال پس از پیشنهاد افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارمندان توسط دولت، رئیس مجلس گفت: افزایش ۱۵ درصدی حقوق بهتر است به صورت پلکانی معکوس اجرا شود تا قشرهای پایین تر بیشتر بهره‌مند شوند، ضمن آنکه علاوه بر نرخ ۱۵ درصدی افزایش حقوق، استثنائاتی در خصوص افزایش حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و خلبانان دیده شده است.

اول بهمن ماه امسال هم نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۹ از مصوبه این کمیسیون در مورد افزایش ۱۵ درصد حقوق‌ کارمندان در سال ۹۹ و تعیین مبلغ دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به عنوان حداقل حقوق در سال آینده خبر داد.

علاوه بر اظهارات علی‌اصغر یوسف‌نژاد درباره حداقل حقوق کارمندان در سال ۹۹،غلامرضا تاج‌گردون، رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۹ نیز گفته است که براساس مصوبه کمیسیون تلفیق حقوق یک میلیون و ۱۰۰ هزار کارمند در سال آینده تا ۸۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

با این حال رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته است: علاوه بر افزایش ۱۵ درصدی با استفاده از روش پلکانی نزولی حقوق کارکنان به کف حقوق در نظر گرفته شده افزایش پیدا می‌کند.

در هر صورت باید دید در روزهای آینده در نهایت مجلس چه تصمیمی خواهد گرفت و آیا در صحن علنی مجلس افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارمندان و حداقل حقوق ۲٫۷ میلیون تومانی تصویب خواهد شد؟

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۳۸۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان