//
کدخبر: ۲۳۱۷۸۸ //

شب یلدا از پارسال چقدر گران‌تر شده؟

یلدا نزدیک است و خانواده‌ها خود را برای دورهمی این شب آماده می‌کنند. انار، هندوانه، آجیل و شیرینی، پای ثابت این دورهمی هستند که هر سال وقتی به یلدا نزدیک می‌شویم، بازارشان داغ‌تر می‌شود. در این گزارش بررسی میشود این شبی که یک دقیقه بیشتر است، چقدر خرج روی دست خانواده‎ها می‌گذارد؟

شب یلدا از پارسال چقدر گران‌تر شده؟
به گزارش فرتاک نیوز،

برای خرید میوه‌های یلدا یعنی انار و هندوانه دو گزینه داریم؛ میادین میوه و تره‌بار شهرداری و میوه‌فروشی‌های سطح شهر. بر اساس نرخ‌نامه‌های میادین میوه و تره‌بار که شنبه همین هفته اعلام شده‌اند، هندوانه کیلویی ۱۵۰۰ تومان است. انار درجه دو و درجه یک هم در میادین میوه و تره‌بار کیلویی ۵۰۰۰ تومان و ۶۲۰۰ تومان قیمت خورده‌اند.

اگر نخواهیم انار و هندوانه را از تره‌بارهای شهرداری بخریم، باید بیشتر دست به جیب شویم. قیمت انار در میوه‌فروشی‌ها از کیلویی ۶۶۰۰ تومان تا ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته می‌شود و هندوانه هم کیلویی ۳۳۰۰ تومان تا  ۶۶۰۰ تومان است.

قیمت شیرینی هم بستگی به نوع آن دارد. شیرین‌کام شدن در شب یلدا بین ۲۱ هزار تومان تا ۳۵ هزار تومان هزینه دارد. بر اساس قیمت‌های اعلامی اتحادیه صنف قنادان، قیمت شیرینی یزدی کیلویی ۲۱هزار تومان است. شیرینی زبان، پاپیون و دانمارکی، ۲۸ هزار تومان و شیرینیِ تر هر کیلوگرم ۳۵ هزار تومان قیمت خورده است.

اتحادیه آجیل و خشکبار هم قیمت آجیل مخلوط با پوست را بین هر کیلوگرم ۷۰ هزار تا ۱۰۰ هزارتومان اعلام کرده است. قیمت آجیل مغز هم برای هر کیلوگرم بیش از ۱۰۰ هزار تومان و بر اساس ترکیب و کیفیت آن و سفارش مشتری خواهد بود.

تغییرات قیمت اقلام سبد یلدا نسبت به پارسال

میانگین قیمت هر کیلوگرم انار در میادین میوه و تره‌بار شهرداری ۱۷۵۰ تومان و در میوه‌فروشی‌های سطح شهر، حدود ۱۵۰۰ تومان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. میانگین افزایش قیمت هر کیلوگرم هندوانه در میادین شهرداری ۵۲۰ تومان و در میوه‌فروشی‌های سطح شهر، حدود ۱۳۰۰ تومان افزایش داشته است.

قیمت هر کیلوگرم شیرینیِ تَر ۹۰۰۰ تومان، شیرینی دانمارکی ۷۰۰۰ تومان، زبان و پاپیون ۶۵۰۰ تومان و کیک یزدی حدود ۷۰۰۰ تومان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. میانگین قیمت آجیل مخلوط با پوست اما حدود ۱۰.۰۰۰ تومان کمتر شده است.

سبد یلدای امسال، چقدر آب می‌خورد؟
هزینه یلدای یک خانواده چهار نفری برای شب‌ یلدای امسال چقدر می‌شود؟ دو کیلوگرم انار، یک هندوانه متوسط پنج کیلوگرمی، یک و نیم کیلوگرم آجیل و یک کیلوگرم شیرینی برای شب‌نشینی یک خانواده چهار یا پنج نفره کافی‌ است.

اگر بخواهیم اقتصادی عمل کنیم و سراغ ارزان‌ترین‌ها برویم، انار هر کیلوگرم ۵۰۰۰ تومان، هندوانه هر کیلوگرم ۱۵۰۰ تومان، آجیل هر کیلوگرم ۷۰ هزار تومان و کیک یزدی هر کیلوگرم ۲۱ هزار تومان انتخاب‌های ما هستند. هزینه تهیه این سبد، ۱۴۳ هزار و ۵۰۰ تومان می‌شود، سبدی که سال گذشته با قیمت ۱۲۳ هزار و ۹۰۰ تومان قابل خریداری بود.

در سفره طبقه متوسط‌، میانگین قیمت‌ها را در نظر گرفتیم. انار هر کیلوگرم ۸۰۰۰ تومان، هندوانه هر کیلوگرم ۳۲۰۰ تومان، یک کیلوگرم شیرینی دانمارکی، پاپیون و زبان که ۲۸ هزار تومان می‌شود و آجیل هر کیلوگرم ۸۵ هزار تومان، انتخاب این خانواده‌ها هستند که برای یک خانواده چهار یا پنج نفری، حدود ۱۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان، تمام می‌شود.  سبدی که در سال گذشته با پرداخت ۱۷۳ هزار تومان، قابل تهیه بود.

سفره پرخرج‌های یلدا را گران‌ترین انارها، هندوانه‌ها، شیرینی‌ها و آجیل‎ها تشکیل می‌دهند؛ یعنی انار هر کیلوگرم ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان، هندوانه هر کیلوگرم ۶۶۰۰ تومان، شیرینیِ تَر هر کیلوگرم ۳۵ هزار تومان و آجیل هر کیلوگرم ۱۰۰ هزار تومان. یلدای پرخرج‌ها حداقل حدود ۲۴۷ هزار تومان خرج بر می‌دارد. این یک دقیقه بیشتر، به کام پرخرج‌ها بوده چون تهیه همین اقلام در سال گذشته، ۲۷۷ هزار تومان هزینه داشت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۱۷۸۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان