//
کدخبر: ۲۲۰۳۳ //

حساب مشتریان ایرانی در انگلیس هنوز در حال بسته شدن است

روزنامه گاردین به نقل از یک شرکت حقوقی فعال در لندن نوشت: حساب بانکی مشتریان ایرانی در انگلیس علیرغم برداشته شدن تحریم‌های ایران، هنوز در حال بسته شدن است.

حساب مشتریان ایرانی در انگلیس هنوز در حال بسته شدن است

به گزارش فرتاک نیوز، و به نقل از گاردین، این شرکت حقوقی می‌گوید: بسته شدن حسابهای بانکی علی رغم برداشتن تحریم ها پس از توافق هسته ای و پس از شروع ریاست جمهوری ترامپ ادامه یافته است.

این شرکت حقوقی در حال حاضر بیش از ۶۰ شکایت افراد ایرانی تبار را در دست رسیدگی دارد که به علت ایرانی بودن،  حساب بانکی شان بسته شده است. نکته مهم اینکه بسته شدن حساب مشتریان ایرانی بانکهای انگلیس، پس از شروع دولت ترامپ همچنان ادامه یافته است.

علیرغم توافق هسته ای ایران، همچنان افراد با ملیت ایرانی که به طور قانونی در انگلستان زندگی می کنند باید مسیر طولانی تری را برای باز کردن حساب بانکی طی کنند و افرادی هم که در حال حاضر حساب دارند از بسته شدن بی دلیل و ناگهانی آن شکایت دارند. برخی بانک ها از توضیح دلیل این مساله خودداری می کنند؛ در حالیکه دیگران دلیل این مساله را تحریم های اقتصادی علیه ایران می دانند.

شرکت «بلک استون سولیسترز» نماینده قانونی ایرانی‌هایی است که از این بانک‌ها به اتهام تبعیض نژادی در دادگاه شکایت کرده اند. این شرکت می گوید بستن حساب ها علی رغم برداشته شدن تحریم های ایران پس از توافق هسته ای همچنان ادامه دارد.

رخساره وحید، سرپرست بخش ایران در شرکت بلک استون به گاردین گفت : در دو سه ماه گذشته افراد بیشتری که حساب بانکی شان بسته شده پیش ما آمده اند و از ما درخواست کرده اند وکالت آنها را به عهده بگیریم. در کل ما بیش از ۶۰ پرونده از ایرانیانی داریم که بانک ها را به علت رفتار نژادپرستانه تحت پیگرد قانونی قرار داده‌اند.

خانم وحید می گوید که شرکتش در بیشتر این پرونده ها برای موکلینش خسارت دریافت کرده و تنها یک پرونده ناموفق را به یاد می آورد. اغلب چنین پرونده هایی توافق عدم افشای اطلاعات دارند،  بنابرین ما قادر به علنی کردن آنها نیستیم.

وحید می گوید: اغلب اوقات حساب ها به دنبال دریافت پول از ایران، از طریق انتقال پول یا به وسیله «مانی بروکر»  بسته می شوند؛  هرچند با قوانین و مقررات موجود، ما نمی توانیم حساب های مشتریان را به علت نژاد آنها ببندیم و چنین کاری به شدت نهی شده است.

او ادامه داد : بانک ها تحقیق می کنند و وقتی متوجه می شوند که یک مشتری پاسپورت ایرانی دارد یا منبع پول از ایران است، آنگاه  ممکن است حساب را مسدود کنند. بسیاری از بانک های اینجا رابطه‌ای  قوی  با ایالات متحده دارند و نگران تحریم‌های باقی مانده‌اند و با احتیاط زیاد عمل می کنند؛ به همین دلیل بسیاری از ایرانیان غیر مرتبط با دولت هم حسابهایشان بسته می‌شود.

در می ۲۰۱۶ یک گروه از ایرانیان کمپین نه به بانکداری غیر عادلانه را به راه انداختند تا به تبعیض بانک های انگلیس بر علیه مشتریان ایرانی تبار پایان دهند.

یکی از موسسان این کمپین، پویا  قدوسی دانشجوی دوره دکتری تخصصی است که حساب او هم بسته شده است؛ او می گوید : من نامه ای از طرف بانک دریافت کردم که خبر می داد حساب و اعتبار من ظرف ۲ ماه بسته خواهد شد. پس از ۹ سال حساب داشتن در این بانک و امتیاز اعتباری عالی، آنها حتی نیازی برای توجیه این کار در خود احساس نکردند. و من ناگهان احساس یک خارجی رانده شده را داشتم.

 

منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۰۳۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان