//
کدخبر: ۲۱۳۵۹۹ //

ظرفیت تولید پتروشیمی ایران تا ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد

معاون وزیر نفت با بیان اینکه "ظرفیت تولید پتروشیمی ایران تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد"، گفت: درآمد سالانه ۱۷ میلیارد دلاری کنونی صنعت پتروشیمی ایران تا سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

 ظرفیت تولید پتروشیمی ایران تا ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد
به گزارش فرتاک نیوز،

بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشستی خبری اظهار داشت: صنعت پتروشیمی ایران نزدیک به 33 میلیون تن خوراک را از پالایشگاه‌های نفت، پالایشگاه‌های گاز و پروژه‌های NGL دریافت می کند که 25 میلیون تن میزان خوراک مستقیم و 8 میلیون تن نیز سوخت مورد نیاز در صنعت پتروشیمی است.

وی افزود: در حال حاضر 56 مجتمع پتروشیمی در مدار بهره برداری داریم که از این تعداد، 54 مجتمع تولیدی و 2 مجتمع نیز یوتیلیتی است.

معاون وزیر نفت میزان محصول نهایی تولیدی صنعت پتروشیمی ایران را 31 میلیون تن اعلام کرد و گفت: از این مقدار، 22 میلیون و 500 هزار تن را صادر و 8 میلیون و 500 هزار تن را در داخل مصرف می کنیم که از این 8.5 میلیون تن محصول تولیدی مصرف داخل، 5 میلیون تن در بورس عرضه می‌شود، حدود 2 میلیون تن اوره برای تحویل به بخش کشاورزی است و باقی مانده نیز در خود صنعت نفت مصرف می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر درآمد سالانه صنعت پتروشیمی ایران 17 میلیارد دلار است که این رقم طی سالهای آینده افزایش خواهد یافت.

محمدی با بیان اینکه "در مجموع 350 نوع محصول در صنعت پتروشیمی ایران تولید می‌شود"ف گفت: در حال حاضر در طرح‌ها و مجتمع‌های تولیدی صنعت پتروشیمی 108 هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند که این رقم در سال 1400 به 123 هزار نفر خواهد رسید.

وی افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده و بهره‌برداری از طرح‌های جدید در جهش دوم صنعت پتروشیمی، ظرفیت تولید این صنعت تا پایان سال 1400 از حدود 66 میلیون تن فعلی به 100 میلیون تن می‌رسد و درآمد 17 میلیارد دلاری کنونی محصولات پتروشیمی را به 25 میلیارد دلار می‌رساند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه 27 طرح پتروشیمی از امسال تا سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: طرح‌های پتروشیمی متانول کاوه، الفین ایلام و متانول بوشهر و PVR تخت جمشید امسال افتتاح خواهند شد.

وی ادامه داد: پروژه‌های جهش سوم پتروشیمی از سال 1400 تا 1404 اجرایی خواهند شد و در مجموع 26 پروژه پتروشیمی با پیشرفت‌های مختلف وجود دارد که با برنامه‌ریزی انجام شده و بهره‌برداری از آنها ظرفیت صنعت به سالانه 133 میلیون تن و ارزش کل محصولات پتروشیمی به 37 میلیارد دلار تا پایان سال 1404 خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه " 40 مجوز طرح پتروشیمی صادر شده است که در مرحله تأمین سرمایه و فناوری هستند"، گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی این مجوزها را از محاسبه جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی خارج کرده است.

وی افزود: حجم سرمایه‌گذاری طرح‌های جهش دوم 17 میلیارد دلار و طرح‌های جهش سوم صنعت پتروشیمی 23 میلیارد دلار است که از این 40 میلیارد دلار، 13 میلیارد دلار آن فاینانس‌شده از منابع داخلی و خارجی است.

محمدی تصریح کرد: برای تکمیل طرح‌های پتروشیمی جهش دوم صنعت پتروشیمی تا سال 1400 به حدود 5 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم.

معاون وزیر نفت با اشاره به برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست از 31 شهریورماه تا سوم مهرماه در تهران گفت: نمایشگاه امسال با حضور 570 شرکت داخلی، 35 شرکت خارجی، 12 هیئت از 10 کشور خارجی و 14 کشور به صورت افتخاری برگزار می‌شود و این نمایشگاه فرصت مناسبی برای تعمیق ارتباطات در بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۳۵۹۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان