//
کدخبر: ۲۰۹۷۶ //

چرا آرزوی وزیر نفت در شب انتخابات برآورده شد؟!

افتتاح پروژه‌های مختلف همچنان ادامه دارد؛ امروز هم چند پروژه نفتی افتتاح و به نام دولت یازدهم تمام خواهد شد.

چرا آرزوی وزیر نفت در شب انتخابات برآورده شد؟!

به گزارش فرتاک نیوز، دولتمردان یازدهم دست از هجمه‌های خود از دولت‌های گذشته برنمی‌دارند و هر آنچه که امروز رخ می‌دهد، ناشی از بی‌درایتی‌های گذشته می‌دانند. اگرچه بخشی از اتفاقات و تصمیم‌های گذشته، تصویر اقتصاد امروز را به‌وجود آورده، اما نمی‌توان همه را به گردن دولت گذشته انداخت. سوالی که مطرح می‌شود، دولت یازدهم برای اقتصاد ایران چه کرده است؟

حالا در ماه‌های پایانی دولت یازدهم و در ایامی نزدیک به انتخابات، حسن روحانی با اقدامی تبلیغات‌گونه، به بهره‌برداری از پروژه‌های عظیم می‌پردازد. یکی از این پروژه‌ها، پروژه‌های نفتی است که امروز به دست رییس‌جمهور افتتاح خواهد شد.

در همین خصوص، وزیر نفت، افتتاح همزمان 5 فاز پارس‌جنوبی که معادل 6 فاز استاندارد است را در یک روز یک اقدام تاریخی دانسته و گفته است: در تاریخ کشور تا امروز سابقه نداشته که بتوانیم در یک روز قریب به 20 میلیارد دلار طرح را افتتاح کنیم؛ این مساله افتخار بزرگی برای کشور به شمار می رود.

به گفته بیژن نامدار زنگنه،  با بهره برداری از 6 فاز 17، 18، 19(دو فاز)، 20 و 21، افزایش برداشت روزانه 170 میلیون متر مکعب گاز ترش از پارس‌جنوبی محقق شده که از این میزان 150 میلیون مترمکعب گاز شیرین در روز، نیم میلیون تن اتان و نیم میلیون تن LPG و 35 تا 40 هزار بشکه میعانات گازی در روز محقق می‌شود.

بنا به اظهارنظر وزیر نفت، با افتتاح این 6 فاز، در مجموع 11 فاز در دولت یازدهم به بهره‌برداری رسیده و تولید گاز ما نسبت به 5 ماهه اول سال 92 نزدیک به 2.4 برابر شده و جای افتخار است که تولید ما به تعادل با کشور همسایه قطر رسیده که این موضوع آرزوی من بود.

این در شرایطی است که گروهی از کارشناس‌ها و متخصصان حوزه نفت، با انتشار بیانیه‌ای، به شیوه افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه‌ها واکنش نشان دادند. به باور آنها، اگرچه تکمیل پروژه‌های باقی‌مانده از قبل، اقدامی صحیح و وظیفه ذاتی دولت‌هاست و همه دولت‌های قبل از دولت یازدهم هم به این وظیفه عمل کرده‌اند، اما سوال جدی ایجاست که چرا این پروژه‌ها که بسیاری از آنها مدت زیادی است که در حال بهره‌برداری هستند و بعضا از یک یا دو سال پیش آماده افتتاح بوده‌اند، درست در شب انتخابات افتتاح می‌شوند.

در بیانیه کارشناسان صنعت نفت آمده است: فردا رئیس‌جمهور در سفر به عسلویه چند پروژه بزرگ نفتی را افتتاح می‌کند. پروژه‌هایی که بخش اعظم سرمایه‌گذاری آنها در دوره‌های گذشته انجام شده است و با پیشرفت بالایی تحویل دولت فعلی داده شده است. اگرچه تکمیل پروژه‌های باقیمانده از قبل کار صحیح و مطابق روال است، اما سوال جدی این‌جاست که چرا دولت با تاخیرهای معناداری این پروژه‌ها را در این برهه زمانی (زمان انتخابات ریاست‌جمهوری) افتتاح می‌کند؟! آن هم در شرایطی که بسیاری از این پروژه‌ها مدت‌ها است که در حال بهره‌برداری هستند و بعضی از آنها از یک یا دو سال پیش آماده افتتاح بوده‌اند.

در ادامه بیانیه تصریح شده است: لازم است ملت شریف ایران بدانند که این پروژه‌‌ها با زحمات تلاشگران صنعت نفت در دوره‌‌های مختلف به ثمر رسیده و انتظار می‌رفت این سرمایه‌های ملی که با تلاش‌های شبانه‌‌روزی این عزیزان نزدیک به بهره‌‌برداری بوده، خیلی زودتر از این زمان راه‌‌اندازی و افتتاح می‌‌شد و کام ملت عزیز از دستاوردهای جمهوری اسلامی زودتر از این زمان شیرین و کام دشمن از اعمال تحریم‌‌ها تلخ می‌شد.

براساس مستندات و آمارهای موجود، اکثر این پیشرفت‌‌ها در شرایط سخت تحریم‌ها بوده و انتظار می‌رفت در زمان دولت یازدهم، به‌خصوص شرایط پس از برجام با نرخ پیشرفت فیزیکی که این فازها در تحریم داشتند (یعنی متوسط ماهیانه 1.49 درصد) حتی اگر شرایط تحریم‌‌ها نیز ادامه می‌یافت، خیلی زودتر از زمان فعلی باید راه‌اندازی و افتتاح می‌شدند و این که دولت راه‌‌اندازی و افتتاح فازها را به این زمان موکول کرده، جای بسی تعجب و سوال است؟! که انتظار می‌رود دولتمردان فعلی صادقانه به اطلاع ملت شریف ایران برسانند.

در ضمن تامین مالی (به خصوص بخش ارزی) پروژه‌ها و خرید تجهیزات مهم و حساس آنها در به ثمر رسیدن پروژه‌‌ها، نقش اساسی دارد که تا سال 92 مبلغ 15.65میلیارد دلار (حدود 88 درصد مبلغ کل سرمایه‌‌گذاری مورد نیاز) تامین و پرداخت شده است. تاخیرات اتفاق افتاده در بهره‌‌برداری از فازها ( با متوسط پیشرفت ماهیانه حدود 0.5 درصد در دولت یازدهم) مبالغ قابل توجهی خسارت به ملت ایران که برای هر فاز معادل حدود 4 میلیارد دلار در سال زیان برآورد می‌شود، تحمیل کرده است.

واقعیتی که از این مطالب مستند ارائه شده نمایان است، نشان می­دهد عمده پیشرفت فازها چه از لحاظ تامین مالی و چه از نظر پیشرفت فیزیکی، قبل از شروع دولت یازدهم بوده و اگر با نرخ پیشرفت فیزیکی متوسط ماهیانه 1.49 درصدی که تحویل دولت یازدهم شد، عملیات پروژه‌‌های مذکور ادامه پیدا می‌‌کرد، باید در سال 1395 شاهد راه‌‌اندازی و افتتاح کلیه فازهای پارس جنوبی می‌بودیم و پرونده توسعه فازهای در دست اجرا بسته می‌شد. اما از آنجایی که نرخ پیشرفت فیزیکی ماهیانه این فازها در دولت یازدهم به‌طور متوسط به نیم درصد در ماه کاهش یافته، عملاً باعث شده است که آخرین فاز پارس جنوبی، خوشبینانه در حدود سال 1404 به بهره‌‌برداری برسد.

 

منبع: افکار نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۹۷۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان