//
کدخبر: ۲۰۸۵۹۱ //

سیر تغییر تورم ماهانه کاهشی شد

رئیس مرکز آمار گفت: تورم سالانه کشور ۴۲.۲ درصد است و تورم ماهانه از ۲.۸ در تیر به ۰.۶ درصد در مرداد کاهش داشته است که این اعداد نشان می‌دهد سیر تغییر تورم ماهانه کاهشی است.

سیر تغییر تورم ماهانه کاهشی شد
به گزارش فرتاک نیوز،

جواد حسین زاده در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: تورم نقطه به نقطه سالانه یعنی مرداد سال 98 نسبت به 97 نیز 41.6 درصد است که اندکی کاهش نشان می‌دهد.

رئیس مرکز آمار بحث باورپذیری آمار را با قدرت خرید خانوار‌ها مرتبط دانست و تصریح کرد: فشار اقتصادی فقط ناشی از تورم نیست بلکه مربوط به بحث قدرت خرید هم هست که نسبت به طبقه درآمدی خانوار‌ها هم فرق دارد.

وی گفت: قصد داریم تمام ریزداده‌های مربوط به قیمت هر کالا یا خدمت را روی سایت مرکز آمار بگذاریم تا آمار استنتاجی شفاف در اختیار همه باشد.

حسین زاده با اشاره به این که 98 درصد مراکز آمار کشور‌های جهان زیر نظر دولت‌ها هستند افزود: اصول دهگانه‌ای برای جمع آوری و استخراج و محاسبه آمار‌های رسمی داریم که باید رعایت شود و ما هم رعایت می‌کنیم که یکی از مهمترین آن‌ها اصل بی طرفی است، اگر تورم کم باشد یا زیاد، نفعی به حال ما ندارد و فعالیت مرکز آمار از این بابت ابهامی ندارد.

محمد خدابخشی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که ابهاماتی در بحث آمارگیری وجود دارد گفت: یکی از این ابهامات ساختاری است، زیرا مرجع جمع آوری آمار و ناظر آمارگیری یکی است و باید نظارت آمار جدای از بحث تولید آمار باشد، یعنی اگر من مثلا راجع به آمار‌ی ابهام داشته باشم باز باید به مرکز آمار مراجعه کنم و نه مرجع ناظری که بی طرف باشد.

وی تصریح کرد: مرکز آمار زیر مجموعه دولت است و دولت برای بیان عملکرد خودش به همین آمار نیاز دارد.

خدابخشی محسوس نبودن آمار‌های اعلامی را به قدرت خرید مردم مربوط دانست و گفت: متاسفانه متناسب با تورم قدرت خرید مردم بالا نرفته است و قدرت خرید طبقات فرق دارد.

این نماینده مجلس همچنین افزود: نظام آماری، پایه برنامه ریزی است و در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی بهره گیری از آمار درست مهم‌تر و ضروری‌تر است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۸۵۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان