//
کدخبر: ۲۰۶۴۵۳ //

مقابله با قاچاق دام عشایر به کمک کارت هوشمند از ابتدای شهریور

قائم مقام سازمان امور عشایر کشور گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران هرگونه جابجایی دام عشایر از ابتدای شهریور ماه سال جاری از طریق دفترچه و کارت هوشمند امکانپذیر است.

 مقابله با قاچاق دام عشایر به کمک کارت هوشمند از ابتدای شهریور
به گزارش فرتاک نیوز،

شاپور اعلایی مقدم قائم مقام سازمان امور عشایر کشور و رئیس ستاد برگزاری چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های عشایر کشور امروز در نشست خبری به همین مناسبت در پاسخ به سوالات خبرنگاران اظهار کرد: برآورد شده که سیل اخیر 37 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت ها و راه و سرپناه عشایر در چهار استان خوزستان، لرستان، ایلام و گلستان وارد آورده است .

وی افزود: گزارشی نداریم که به خاطر سیل و خرابی مسیر کوچ عشایر، عشایری نتوانسته باشد کوچ خود را در سال جاری انجام دهد.

عشایر اردبیل به همت پزشکان جهادگر ویزیت رایگان می‌شوند

اعلایی مقدم در ارتباط با خودکفایی در تولید گوشت قرمز گفت: در صورتی که بخواهیم به خودکفایی در تولید گوشت قرمز برسیم بستگی به مولفه‌های مختلفی از جمله سرانه مصرف گوشت قرمز، فشار به مراتب، تامین و تدارک نهاده‌ها و خروج دام و گوشت قرمز از کشور دارد.

وی گفت: در این ارتباط کارهای بزرگی توسط عشایر کشور انجام شده به طوریکه 40 هزار تن به تولیدات گوشت قرمز این بخش در 5 سال اخیر افزوده شده است و به 190 هزار تن رسیده است که این امر به خودکفایی در تولید گوشت قرمز کمک می‌کند.

قائم مقام سازمان امور عشایر کشور با بیان اینکه با بکارگیری دانش فنی در بخش تولیدات دامی عشایر می‌توان حجم تولیدات آنها را افزایش داد گفت: ظریب تبدیل علوفه به دام زنده در جامعه دام عشایری افزایش یافته است همچنین مدت زمان پرورش این بخش کاهش یافته و از 4 تا 6 ماه گذشته به 120 روز رسیده است.

اعلایی مقدم یادآور شد که در جیره غذایی دام عشایر علوفه دستی و کنسانتره قرار می‌گیرد که این امر افزایش و بهبود عملکرد تولیدات دامی این بخش کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: تا پایان برنامه ششم، برنامه‌ریزی شده است که به 95 درصد خودکفایی در تولید گوشت قرمز برسیم که در صورت عدم خروج دام از کشور این مهم و حتی خودکفایی دست یافتنی است.

قائم مقام سازمان امور عشایر کشور ادامه داد: در طول برنامه پنجم تنها یک بار عنوان عشایر در برنامه برده شده بود اما در قانون برنامه ششم بیش از 17 بار نام عشایر آورده شده است که در این ارتباط لازم است که قدردانی لازم به عمل آید.

بهرمندی عشایر کشور از مالیات بر ارزش افزوده

اعطایی مقدم یادآور شد که از ظرفیت‌های قانونی برای رفاه عشایر کشور استفاده می‌کنیم که در این راستا شریک شدن عشایر در مالیات بر ارزش افزوده را در دستور کار داریم که این امر تحول عظیمی در جامعه عشایری ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: مالیات بر ارزش افزوده پیش از این صرفا در اختیار جوامع شهری و روستایی قرار می‌گرفت اما اکنون از محل مالیات بر ارزش افزوده برای توسعه فعالیت‌های عشایری نیز استفاده خواهد شد.

قائم مقام سازمان امور عشایر کشور اظهار کرد: با عنایت رهبر معظم انقلاب در بودجه 98، 202 میلیون یورو برای آبرسانی عشایر  از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است که این امر می‌تواند تحول بزرگی در آبرسانی به عشایر کشور ایجاد کند.

اعلایی مقدم گفت: این امر بهره‌مندی عشایر از آب سالم را از 57 درصد فعلی به 74 درصد تا پایان سال جاری خواهد رساند و 2800 پروژه آبرسانی انجام می‌شود که منابع آن از محل صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.

کنترل قاچاق دام عشایر از طریق کارت هوشمند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه در ارتباط با قاچاق دام از کشورانگشت اتهام به سمت جامعه عشایری نشانه رفته است، برای جلوگیری از این امر چه برنامه‌ای دارید گفت: جامعه عشایری 23 میلیون راس دام سبک دارد که بخش زیادی از آن در مناطق مرزی کشور مستقر است و قاچاق دام توسط این بخش امری غیر قابل انکار به حساب می آید اما با توجه به حجم آن در بازار تاثیر زیادی ندارد.

قائم مقام سازمان امور عشایر کشور افزود: کشورهای همسایه به دام ایران علاقه‌مند هستند همچنین تفاوت قیمت دام زنده در ایران و کشورهای اطراف باعث خروج بیشتر دام زنده از کشور به صورت قاچاقی می‌شود.

اعلایی مقدم تاکید کرد: در این راستا بحث ایجاد دفترچه‌های عشایری برای جلوگیری از خروج غیرقانونی دام از کشور و کنترل این موضوع در دستور کار قرار دارد و در مرحله بعدی این دفترچه‌ها تبدیل به کارت‌های هوشمند می‌شود.

وی افزود: بر این اساس هرگونه جابجایی دام عشایر بر اساس مصوبه هیئت وزیران و شورای مبارزه با قاچاق کالا صرفا از طریق این دفترچه و کارت هوشمند امکانپذیر است.

قائم مقام سازمان امور عشایر کشور یادآور شد که زمان اجرای این طرح از شهریورماه سال جاری است که در مرحله ابتدایی عشایر مکلف هستند که برای جابجایی دام خود دفترچه مربوطه را به همراه داشته باشند.

اعلایی مقدم تصریح کرد: این دفترچه‌ها توسط اتحادیه‌های عشایری غیردولتی انجام خواهد شد.

وی گفت: دفترچه‌های عشایر صادر شده و در اختیار آنها قرار گرفته و از زمان یاد شده عشایر کشور موظف به همراه داشتن این دفترچه‌ها در هنگام جابجایی دام هستند.

قائم مقام سازمان امور عشایر کشور افزود: از آبان یا آذرماه سال جاری نیز کارت هوشمند برای تردد و جابجایی دام عشایر مورد استفاده قرار می‌گیرد که جابجایی دام‌ها بر روی سامانه پنجره واحد خدمات الکترونیک - وزارت جهاد کشاورزیثبت خواهد شد.

اعلایی مقدم گفت: عشایری که کمتر از 200 هزار راس دام دارند یک نوع دفترچه و برای عشایر 200 تا 400 هزار راس یک نوع دفترچه و برای عشایر بالای 400 هزار راس دام دفترچه مخصوص اختصاص می‌یابد که این کار از طریق سامانه پنجره واحد خدمات الکترونیک - وزارت جهاد کشاورزی اجرا خواهد شد.

وی تاکید کرد که پلاک‌کوبی دام‌های عشایری کشور با کد 15 رقمی همانند دام سایر دامداری‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته است که این امر جلوی قاچاق دام را خواهد گرفت و از طرفی آمار دقیقی درباره میزان تولید در اختیار ما قرار می‌دهد.

قائم مقام سازمان امور عشایر کشور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم درباره زمان اجرای پلاک‌کوبی دام عشایر گفت: با توجه به پراکنش عشایر، این کار 3 سال زمان می‌برد و به نظر می‌رسد تا پایان برنامه ششم این طرح را اجرا کنیم.

برگزاری چهارمین نمایشگاه توانمندی های عشایر

اعلایی مقدم در بخش پایانی صحبت‌های خود در ارتباط با نمایشگاه چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های عشایر کشور گفت: در 16 استان ما عمده عشایر کشور حضور دارند و فعالیت‌های مختلفی علاوه بر دامداری در بخش‌های صنایع تبدیلی و دستی، گیاهان دارویی و اخیرا فعالیت‌های دانش‌بنیان دارند.

وی گفت: در این نمایشگاه موسیقی و آیین سنتی عشایر مختلف کشور در معرض دید عموم مردم قرار می‌گیرد و تمام 400 میلیارد تومان تسهیلاتی را که در اختیار عشایر کشور قرار گرفته است نمود آن در این نمایشگاه قابل مشاهده است.

قائم مقام سازمان امور عشایر کشور افزود:‌300 صندوق زنان عشایری در کشور راه‌اندازی شده است؛ 35 درصد فرش صادراتی کشور مربوط به تولیدات عشایر کشور است.

بنابراین گزارش، این نمایشگاه در تاریخ 24 تا 27 مرداد ماه سال جاری در نمایشگاه بین‌المللی تهران در سالن 14 و محوطه باز اطراف آن برگزار می‌شود.

ساعت بازدید این نمایشگاه از ساعت 10 تا 23 خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۶۴۵۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان