//
کدخبر: ۲۰۶۰۴۱ //

سایت‌های ملکی بر کاهش قیمت مسکن تاثیری دارند؟

متن زیر مصاحبه با محمد تقوی بنیان‌گذار وب‌سایت ملکی دلتا و مجله پیام دلتا درباره تاثیر سایت‌های ملکی در کاهش قیمت مسکن در ایران هست.

 سایت‌های ملکی بر کاهش قیمت مسکن تاثیری دارند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

بنابر اعلام دلتا، بازار پر نوسان و تب‌آلود قیمت مسکن، صدرنشین خبرهای این روزها است.

در یکی از بخش‌های خبری صدا وسیما آمده بود که برخی وب سایت‌ها با درج بهای مسکن و ایجاد موج رسانه‌ای، در افزایش قیمت ملک به ویژه مسکن نقشی پررنگ و تاثیرگذار داشته‌اند. نقشی که باعث ایجاد حباب تورمی در بازار مسکن شده و بر التهاب آن افزوده است. محمد تقوی بنیان‌گذار آژانس‌های املاک دلتا و مدیر وب سایت دلتا به بررسی صحت و سقم این ادعا پرداخته است. وب سایت دلتا اولین سایت حرفه‌ای در حوزه املاک ایران به شمار می‌رود. با ما همراه باشید تا پاسخ علمی ادعاهای مطرح شده را از زبان این کارشناس بخش اقتصاد بشنوید.

۱- گزارشی در یکی از بخش‌های خبری صدا و سیما منتشر شده مبنی بر اینکه برخی از وب سایت‌های پرکاربر و تاثیرگذار، با درج بهای مسکن، در افزایش قیمت آن سهمی تاثیرگذار داشته‌اند. جنابعالی به عنوان فعال حوزه مسکن و دانش آموخته رشته اقتصاد و بازرگانی چه نظری درباره این ادعا دارید؟

با تجربیات این جانب در حوزه مسکن و وب سایت‌های ملکی و با توجه به تحصیلاتی که در زمینه اقتصاد دارم، مطمئناً وبسایت‌های املاک که به صورت انبوه کار می‌کنند، می‌توانند در تعدیل قیمت ملک نقشی تاثیرگذار داشته باشند. این وب سایت‌ها بهای ملک را به حداقل قیمت ممکن ارائه می‌کنند. املاکی که قیمت آنها بالاتر از قیمت معمول است، در مقایسه با ملک‌های ارزان، قابلیت فروش و بررسی کمتری دارند. بنابراین املاک ارزان‌تر زودتر هم به فروش می‌رسند.

۲- کارکرد وبسایت‌های ملکی در تعیین قیمت تمام شده مسکن از دیدگاه شما به چه صورت است؟

وجود وب سایت‌های ملکی و گذاشتن آگهی ‌های املاک متنوع روی آنها به نفع خریدار است. خریدار همیشه به دنبال ملکی با شرایط مناسب‌تر است. از این رو در وبسایت‌های ملکی اول از همه به سراغ گزینه‌هایی می‌رود که قیمت پایین‌تری دارد. این املاک شانس خرید و فروش بیشتری هم دارند.

۳- آیا درج قیمت مسکن در سایت‌های پر مخاطب، تاثیری در کاهش هزینه‌های جانبی خرید ملک دارد؟

صد در صد. اگر فرض کنیم که وبسایت‌های ملکی وجود ندارند، خریدار ناچار است به بنگاه‌های بسیاری سر بزند. ضمن اینکه زمان زیادی برای این کار تلف می‌شود، خریدار هزینه زیادی نیز بابت ترافیک و حمل و نقل خواهد داد. در صورت مراجعه به وب سایت‌های ملکی در این هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود. در چند دقیقه کوتاه، خریدار می‌تواند ملک مورد نظر خودش را بین هزاران مورد مشابه پیدا کند. نتیجه همه این‌ها صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها و به نفع خریدار خواهد بود.

۴- آقای محمد تقوی، چرا رویکرد وبسایت دلتا که در حوزه املاک به عنوان برند مطرح است و فعالیت می‌کند، به سمت مجله اینترنتی پیام دلتا گرایش پیدا کرده است؟

با توجه به اینکه وب سایت دلتا قدیمی‌ترین وبسایت ملکی ایران است و بیش از ۱۴ سال از تاسیس آن می‌گذرد؛ بنابراین، تجربه بسیار خوبی درباره جمع‌آوری اطلاعات ملکی و ایجاد سایت املاک به دست آورده‌ایم. در ابتدا این وب سایت برای املاکی که مربوط به آژانس‌های دلتا بود مورد استفاده قرار می‌گرفت. به تدریج در چند سال اخیر برای اینکه تمام ایران بتوانند از خدمات وب سایت استفاده کنند، از حالت اختصاصی برای آژانس‌های املاک دلتا خارج شد. اکنون تمام آژانس‌های املاک، در همه جای ایران می‌توانند ملک‌های خود را در وب سایت دلتا به نمایش بگذارند. از آنجا که وب سایت به تنهایی شاید برای همه جست و جوگران ملک کافی نباشد، ما برای جذاب‌تر و جالب‌تر کردن سایت‌، روی مجله دلتا سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. مجله پیام دلتا موارد مختلفی از سلامتی گرفته تا گردشگری، آشپزی، موارد حقوقی و ملکی و .... را شامل می‌شود. هم‌اکنون اگر فردی وارد مجله پیام دلتا شود، از طریق آن به راحتی می‌تواند جست و جوی ملک را نیز دنبال کند. بیان این نکته هم قابل توجه است که در مجله دلتا امکان اینکه اخبار ملکی به صورت مستمر و روزانه منتشر شود وجود دارد. اخبار املاک، مورد نیاز همه مردم یعنی هم فروشندگان و هم خریداران ملک است و ما این اطلاعات را نیز در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

با توجه به اظهارات آقای محمد تقوی مدیرعامل هلدینگ دلتا، به نظر می‌رسد وب سایت‌های ملکی نه فقط در افزایش قیمت مسکن دخالت ندارند، بلکه در ایجاد تعادل و حتی کاهش قیمت مسکن بسیار تاثیرگذارند. در واقع سایت‌هایی که کالا و خدمات مورد نیاز مردم را در فضای مجازی عرضه می‌کنند و تابع قوانین و مقررات شفاف هستند، در افزایش قیمت تاثیری ندارند، بلکه با توجه به ایجاد رقابت و عرضه انبوه کالا در این عرصه، موجب شفافیت و کاهش قیمت‌ها نیز خواهند شد و از آشفتگی بازار جلوگیری خواهند کرد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای مشاهده فیلم مصاحبه محمد تقوی به صفحه آپارات مراجعه کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۶۰۴۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان