//
کدخبر: ۱۹۴۰۱۸ //

بازار طلا و ارز پایتخت؛ جدال دلار و سکه در مرزهای روانی

امروز سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ بازار طلا و ارز تهران به مدار نزولی بازگشت و قیمت دلار و سکه تا مرزهای روانی مهم بازار ریزش کردند.

بازار طلا و ارز پایتخت؛ جدال دلار و سکه در مرزهای روانی
به گزارش فرتاک نیوز،

حمایت معامله‌گران افزایشی بازار، اجازه شکسته شدن سطوح حمایتی را به کاهشی‌ها نداد. امروز صرافی ملی امروز نرخ خرید و فروش دلار و یورو را ابتدا ۲۵۰ تومان افزایش داد اما تا بعدازظهر ۲۰۰ تومان از نرخ رسمی دلار و یورو کاست تا به ترتیب زیر مرزهای ۱۳ و ۱۵هزار تومان بازگرداند. دلار آمریکا در بازار آزاد به مرز ۱۳ هزار تومان رسید اما توان پایین رفتن از این مرز را نداشت گرچه ساعت ۸ شب نرخ خرید دلار آزاد نیز ۱۲۹۷۰ تومان بوددلا. سکه طرح جدید تا مرز ۴.۵ میلیون تومان عقب‌نشینی کرد اما نهایتاً بالای این مرز متوقف شد. در این میان مثقال طلای آبشده در همان ابتدای معاملات از مرز ۱.۸ میلیون تومانی پایین رفت و در محدوده ۱ میلیون و ۷۷۰ هزار تومانی به کار خود پایان داد.

به گزارش اقتصادنیوز؛ امروز سه شنبه، معامله گران افزایشی و کاهشی بازار ارز در مرز 13 هزار تومانی در جدال بودند. در نتیجه این تقابل، قیمت دلار در مرز یاد شده با رفت و برگشت قیمتی مواجه شد. در واقع در ابتدای روز افزایشی ها توانستند نرخ فروش دلار را تا سطح 13 هزار و 100 تومان بالا ببرند، ولی هر چقدر به ساعات پایانی روز نزدیک تر شدیم، میزان فروش ها بالاتر رفت و حدود ساعت 4 بعدازظهر، شاخص ارزی به عدد 12 هزار و 970 تومان به کار خود پایان داد که 20 تومان کمتر از روز دوشنبه بود.

به گفته برخی فعالان، پس از ساعت 5 بعدازظهر حتی قیمت های پایین تری نیز در بازار به ثبت رسید. افت قیمتی روز چهارم از آن جهت از اهمیت بیشتری برخودار بود که موجب شد دومین افزایش متوالی دلار ثبت نشود و ابهام بیشتری در مورد آینده شرایط بازار برای نوسان گیران ایجاد شود.

به گفته برخی در صورتی که امروز قیمت دلار افزایش دومی را تجربه  و از سطح 13 هزار تومانی عبور می کرد، انتظارات افزایشی در بازار فعال تر می شدند و امکان داشت طی روزهای آتی با جوسازی معامله گران پیرامون اخبار سیاسی، بازار با نوسانات بیشتری مواجه شود.

در این شرایط از نظر تعدادی از فعالان، بازارساز سعی کرد با عرضه ارز مقابل خواست نوسان گیران بیاستد. البته برخی کارشناسان تاکید می کنند، بازارساز بهتر است بیشتر از سطوح قیمتی بر میزان نوسانات حساسیت نشان دهد و حتی المقدور سعی کند با استفاده از استفاده بهینه از منابع ارزی مانع از تضعیف سمت عرضه برای ادامه سال جاری شود. به گفته دسته آخر یکی از مشکلات بازار ارز طی نیم سال اول سال 97 آن بود که بازارساز بخش زیادی از ارز خود را به صورت اسکناس نقدی در انتهای سال 96 با قیمت های پایین تر عرضه کرد.

انتظارات کاهشی در بازار ارز

به گفته فعالان، در ابتدای روز سه شنبه، معامله گران خریدهای خود را بالا برده بودند و همین عامل زمینه ساز رشد قیمت در بازار داخلی شده بود. یکی از سیگنال های افزایش خرید معامله گران که به بازار داخلی نیز مخابره شده بود، رشد نرخ حواله درهم در ساعات ابتدایی امروز بود.

دیگر سیگنال، اظهار موقعیت خرید و فروش معامله گران در یک کانال اطلاع رسانی بود که حاکی از خریدار بودن 60 درصد از معامله گران داشت. البته مسلما نمی توان اطمینان داشت که تمام افراد حاضر در آن نظرسنجی خریدار قطعی دلار بوده باشند.

در این میان، معامله گران باور داشتند، آنچه موجب شد مسیر قیمت دلار تغییر کند، افزایش میزان عرضه بازارساز بود. هم چنین آن ها عنوان می کردند که عرضه نرخ حواله درهم نیز از اواسط روز بالا رفته بود.

هم چنین برخی معامله گران باور داشتند، گزارش روزنامه واشنگتن پست، در مورد امتیازهای آمریکا به ایران برای شروع مذاکره یکی از عواملی مهمی بود که در انتهای روز وضعیت بازار را تا حدی تاثیر قرار داد. امروز سایت انتخاب به نقل از روزنامه واشنگتن‌پست عنوان کرد که آمریکا سه امتیاز برای آغاز مذاکرات با ایران پیشنهاد داده و شینزو آبه ، در سفر به ایران، آن‌ها را به اطلاع مقام‌های تهران می‌رساند. خرید دوباره نفت ایران تا آزاد کردن بخشی از پول‌های بلوکه شده در آمریکا از جمله امتیازهایی است که روزنامه آمریکایی به آن ها اشاره کرده است .

قیمت انواع سکه و طلا

سکه امامی (طرح جدید) دیروز با قیمت 4 میلیون و 545 هزار تومان به کار خود پایان داد و امروز سه‌شنبه به سمت مرز حمایتی 4.5 میلیون تومان عقب‌نشینی کرد، اما نهایتاً موفق به شکستن این مرز نشد و در لحظه تنظیم گزارش (حوالی ساعت 8 عصر) سکه طرح جدید روی رقم 4 میلیون و 505 هزار تومان ثبت شد.

سکه بهار آزادی (طرح قدیم) امروز با 70 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ نهایی روز گذشته رقم 4 میلیون و 350 هزار تومان را ثبت کرد. اما نیم‌سکه  نیز با 60 هزار تومان افزایش به نرخ 2 میلیون و 510 هزار تومان به کار خود پایان داد. ربع سکه با 20 هزار تومان کاهش روی رقم 1 میلیون و 620 هزار تومان متوقف شد اما سکه گرمی 30 هزار تومان افزایش یافت و به رقم 1 میلیون و 20 هزار تومان را به ثبت رساند.

اونس طلا امروز با 5 دلار کاهش به 1324 دلار رسید. در بازار داخلی مثقال طلای آب‌شده که عصر دیروز قیمت 1 میلیون و 805  هزار تومان را ثبت کرده بود از معاملات اولیه از مرز 1.8 میلیون تومان پایین رفت و در لحظه تنظیم گزارش (حوالی ساعت 8 عصر) هر مثقال طلای آبشده با قیمت 1 میلیون و 784 هزار تومان ثبت شد. همچنین گرم طلای 18 عیار حدود 411 هزار تومان شد.

قیمت دلار و ارزهای رایج

صرافی ملی امروز نرخ خرید و فروش دلار و یورو را ابتدا 250 تومان افزایش و سپس تا عصر 200 تومان کاهش داد. بنابراین عصر امروز نرخ رسمی خرید دلار آمریکا 12.800 تومان، و قیمت فروش آن 12,900 تومان اعلام شد. همچنین قیمت رسمی خرید و فروش یورو به ترتیب 14,700 تومان و 14,800 تومان است.

در بازار آزاد دلار آمریکا عقب‌نشینی محسوسی داشت و در حالیکه روز گذشته را در محدوده 13200 تومان پایان داد امروز زیر مرز 13 هزار تومان بازگشت و بین 12970 تا 13 هزار تومان به کار خود پایان داد.

همچنین نرخ حواله درهم امارات که روز گذشته تا 3580 تومان کاهش یافته بود، عصر امروز رقم 3575 تومان را ثبت کرد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۴۰۱۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان