//
کدخبر: ۱۹۳۷۹۹ //

۲ میلیارد دلار صادرات صنایع دستی محقق می‌شود؟

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به این پرسش که با توجه به افزایش تحریم‌ها آیا رسیدن به هدف ۲ میلیارد دلار صادرات صنایع دستی امری تحقق پذیر است، اظهار کرد: تحریم‌ها حتماً ما را اذیت خواهد کرد اما رشد صنایع دستی هم در این مدت خوب بوده است. چون این هنر درون‌زا است و کمترین اثر تحریم را خواهد داشت.

۲ میلیارد دلار صادرات صنایع دستی محقق می‌شود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

علی‌اصغر مونسان - رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون رئیس جمهوری - در حاشیه مراسم نامگذاری گذر صنایع دستی در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز جهانی صنایع دستی (۲۰ خرداد ماه) به فعالان این حوزه، درباره میزان صادرات صنایع دستی، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۸۹ میلیون دلار حاصل زحمات استاد کارهای صنایع دستی از مبادی رسمی کشور صادر شد. همچنین حدود ۳۰۰ میلیون دلار صادرات چمدانی داشته‌ایم و در مجموع می‌توان گفت حدود ۶۰۰ میلیون دلار صنایع دستی از کشور صادر شده است. این رقم یکی از مظاهر اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود؛ چراکه صنایع دستی کاملاً درون‌زا است.

او با بیان اینکه صنایع دستی به ایجاد اشتغال بسیار کمک کرده است، افزود: صنایع دستی در ایجاد اشتغال در قیاس با سایر بخش‌ها فاصله زیادی دارد. اگر در حوزه صنایع دستی به ازای هر شغل ۵۰ الی ۷۰ میلیون تومان هزینه می‌شود، در بخش صنعت این عدد به ۵۰۰ میلیون تومان می‌رسد. به طور کلی با وجود اینکه صنایع دستی در حوزه فرهنگی و هنری تعریف می‌شود، اما کارکردهای اقتصادی آن روز به روز در حال افزایش است و امیدواریم با حمایت‌های بیشتر در صادرات صنایع دستی به هدف ۲ میلیارد دلاری خودمان برسیم.

معاون رئیس جمهوری در پاسخ به این پرسش ایسنا که با توجه به افزایش تحریم‌ها آیا رسیدن به هدف ۲ میلیارد دلار صادرات صنایع دستی امری تحقق پذیر است، اظهار کرد: تحریم‌ها حتماً ما را اذیت خواهد کرد، اما رشد صنایع دستی هم در این مدت خوب بوده است. چون این هنر درون‌زا است و کمترین اثر تحریم را خواهد داشت. ما الان به عدد ۶۰۰ میلیون دلار دست پیدا کرده‌ایم و امیدواریم در افق که متناسب با هدف گردشگری یعنی رسیدن به عدد ۲۰ میلیون گردشگر ترسیم کرده‌ایم، بتوانیم این دو میلیارد دلار صادرات صنایع دستی را هم تحقق ببخشیم.

مونسان یادآور شد: صنایع دستی ترکیبی از صنعت و هنر است که پیشینه تاریخی زیادی هم دارد. صنایع دستی پیشتر به عنوان آثار فاخر و به صورت دکوراتیو مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما مدتی است که تلاش شده صنایع دستی به اقتصاد بزرگ‌تر تبدیل شود و بتواند در ایجاد اشتغال و ارزآوری نقش بیشتری را ایفا کند. در همین راستا بخش کاربردی صنایع دستی فعال شده است و تلاش شده که صنایع دستی وارد زندگی روزمره و خانه‌های مردم شود.

او افزود: ما امروز در بخش تولید صنایع دستی مشکل چندانی نداریم و عمده مشکل ما در بخش بازاریابی و عرضه است. به همین دلیل متناسب با بودجه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هدف‌گذاری کرده‌ایم که در همه شهرهای کشور یک بازارچه صنایع دستی داشته باشد. نامگذاری گذر صنایع‌دستی در تهران نیز در جهت تقویت بخش عرضه صنایع دستی بوده است. به طور کلی در امر تجاری‌سازی تلاش می‌کنیم که از بخش‌های غیردولتی کمک بگیریم. به عنوان مثال هم‌اکنون هتل‌هایی که در کشور ساخته می‌شود، ملزم هستند که فروشگاه صنایع دستی داشته باشند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۳۷۹۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان