//
کدخبر: ۱۸۸۹۱۶ //

چرا قیمت دلار ارزان شد؟ قدرت‌نمایی بانک مرکزی تلاش آمریکایی‌ها را خنثی کرد

درحالی آمریکایی‌ها تلاش کردند با فشار درهمی بازار ارز ایران را تحت تأثیر قرار دهند که ورود پُرقدرت بانک مرکزی به بازار، این تلاش‌ها را خنثی کرد و قیمت دلار کاهش یافت.

چرا قیمت دلار ارزان شد؟ قدرت‌نمایی بانک مرکزی تلاش آمریکایی‌ها را خنثی کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

 ریزش چشم‌گیر قیمت‌ها در بازار ارز، صرافی‌های بانکی و بانک‌ها درحالی از صبح امروز شدت گرفته که بازاری‌ها دلایل مختلفی را برای این کاهش قیمت‌ دلار و سایر ارزها اعلام می‌کنند.

اما مهمترین و البته اصلی‌ترین علت کاهش قیمت دلار در بازار ارز ایران، به سیاست بانک مرکزی در حوزه درهم مربوط می‌شود؛ حضور پُرقدرت بانک مرکزی از چند روز قبل در بازار درهم موجب شده تا بازار ارز شاهد اُفت قیمت‌ها باشد.

برخی از فعالان اقتصادی می‌گویند: میزان مداخله بانک مرکزی در روزهای اخیر قابل مقایسه با هیچ زمان دیگری نیست؛ بانک مرکزی این روزها با قدرت خاصی وارد بازار شده است.

یکی از کهنه‌کارهای بازار ارز به خبرنگار ما گفت: بعد از فشار آمریکایی در بازار درهم در فروردین 98 تصور این بود که التهاب شدیدی در قیمت‌ها داشته باشیم ولی اتفاقات اخیر نشان می‌دهد که نه‌تنها بانک مرکزی تحت تأثیر فشار آمریکایی‌ها ضعیف نشد بلکه با قدرت بیشتری در بازار حاضر شد.

قبلاً تمرکز بانک مرکزی بیشتر روی بازار نقد بود ولی با تغییر سیاست و افزایش تمرکز بر بازار درهم، کنترل قیمت‌ها بیشتر از قبل در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت.

بد نیست یادآور شویم که هر روز صبح نرخ تبدیل درهم امارات (ارز کاملاً الصاق‌شده به دلار آمریکا) به ریال ایران در بازار دبی به دست می‌آید. در تهران بر اساس خروجی نرخ فوق، نرخ فردایی دلار تهران محاسبه می‌شود و بعد نرخ نقد تهران از روی نرخ فردایی به دست می‌آید، این همان فرایندی است که هر روز صبح تا قبل از ظهر، تکرار می‌شود و شما وقتی قبل از تکمیل فرآیند به صرافی می‌روید صراف به شما می‌گوید: «نرخ امروز در نیامده است».

* دومین دلیل کاهش قیمت ارز/ تصور جنگ کمرنگ شد

اما دلیل جانبی دیگری نیز موجب کاهش قیمت‌ها در بازار ارز شده است، بازاری‌ها می‌گویند کاهش تصور افراد از تنش امنیتی در منطقه نیز منجر به کاهش قیمت‌ ارز و قیمت دلار در این بازار شده است.

در روزهای اخیر تنش‌های منطقه‌ای و اظهارنظرهای چهره‌های سیاسی موجب شده تا بازار تحت تأثیر این اخبار با نوسان همراه شود؛ عده‌ای در بازار بر طبل جنگ منطقه‌ای می‌کوبیدند و عده‌ای هم با همین بهانه‌ها سعی در تشدید تنش قیمتی در بازار داشتند. اما به‌نظر می‌رسد اطمینان از برقراری آرامش در منطقه، فضا را تغییر داده و به‌زودی شاهد برقراری آرامش بیشتر در بازار خواهیم بود.

مشاهدات میدانی از خیابان فردوسی بیانگر کناره‌گیری خریداران از خرید انواع ارز به‌دلیل نگرانی از ریزش ادامه‌دار قیمت‌هاست؛ هم‌اکنون خریداری در بازار ارز وجود ندارد و خریداران کنار کشیده‌اند تا بعد از ثبات قیمتی در بازار، اقدام به معامله کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۸۹۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان