//
کدخبر: ۱۷۹۲۷۴ //

جهش ۳ کاناله شاخص بورس در یک روز

بازارهای مالی شهر در پایان هفته کاری شاهد رشد قابل‌توجه بازار بورس بودند و این در حالی بود که روند معاملاتی دو بازار موازی دیگر در جهت افت قیمت‌ها مشاهده شد.

جهش 3 کاناله شاخص بورس در یک روز
به گزارش فرتاک نیوز،

بازارهای مالی شهر در پایان هفته کاری شاهد رشد قابل‌توجه بازار بورس بودند و این در حالی بود که روند معاملاتی دو بازار موازی دیگر در جهت افت قیمت‌ها مشاهده شد.

در این روز مهمترین اخباری که از گوشه و کنار بازارهای مالی شنیده شد و بر نوسانات این بازارها تأثیر گذاشت به ترتیب به تمدید مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش‌افزوده دوره زمستان 97، افت 100 هزارتومانی قیمت سکه، بازگشت دلار به کانال 13 هزار تومان، عرضه بیش از 420 میلیون یورو در سامانه نیما از ابتدای سال، پرداخت ۲۰ میلیون تومان تسهیلات جعاله مسکن بدون سپرده تا پایان خرداد، قیمت هر بشکه نفت 71 دلار، تغییر سیاست پولی بانک مرکزی، عدم توجه بازار بورس به اخبار سیاسی و تداوم پرداخت بسته حمایتی توسط دولت اختصاص داشت.

یکه‌تازی بورس در میان بازارهای مالی

بازار بورس از میانه هفته با افزایش قابل‌توجه تقاضا مواجه شد که این روند تا پایان بازار ادامه داشت و رفته‌رفته برشدت آن افزوده شد.

در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص این بازار رشد 3 هزار و 553 واحد را تجربه کرد و درنهایت بر سکوی 193 هزار و 978 واحد تکیه زد. در ثبت این تغییرات نقش نمادهایی نظیر فولاد، فملی، فخوز و اخابر پررنگ‌تر از سایر نمادها بود.

حجم معاملات این بازار نیز به 4 میلیارد و 587 میلیون سهم و ورقه بهادار رسید که ارزش این میزان سهام معامله‌شده 12 هزار و 770 میلیارد ریال برآورد شد.

بیشترین رشد ارزش بازار در سه گروه فلزات اساسی، شیمیایی و فرآورده‌های نفتی به ثبت رسید. در این میان ارزش معاملات سه گروه فلزات اساسی، سیمان و بانک‌ها نیز بیشتر از سایر گروه‌ها بود.

در این روز گروه دارویی نیز موردتوجه معامله گران بازار قرار گرفت و افزایش تقاضا برای خرید سهام فعال این گروه نیز تا پایان بازار مشاهده شد. در این روز نمادهایی نظیر دفارا، تیپیکو، دپارس و پخش نمونه‌ای از نمادهای مثبتی بودند که با صف خرید این روز را پشت سر گذاشتند.

در این روز کاری اکثر نمادهای فعال گروه فلزات اساسی با رشد ارزش سهام خود همراه شدند که در صدر این نمادها، نمادهای فولاد، فملی و ذوب قرار گرفتند که معاملات پرحجمی را نیز برجای گذاشتند.

در گروه محصولات شیمیایی افزایش قیمت سهام کم‌وبیش در برخی نمادها به ثبت رسید که اهم آن‌ها نمادهای فارس، شاراک، زاگرس و تاپیکو بودند.

خودرویی‌ها نیز معاملات پایان هفته را مثبت‌تر از دادوستدهای طول هفته به ثبت رساندند و کم‌وبیش با جو سبز بازار هم‌راستا شدند. خودرو، خساپا، خوسازو خاذین نمونه‌ای از نمادهایی بودند که موفق شدند با جو مثبت بازار همگام شوند.

روند مثبت معاملات بازار بورس در بازار فرابورس نیز نمود پیدا کرد به‌طوری‌که اکثر نمادهای این بازار به رنگ سبز درآمدند و این امر منجر به رشد 40 واحدی شاخص فرابورس شد. شاخص این بازار درنهایت بر سکوی 2 هزار و 470 واحد تکیه زد.

در ثبت این میزان رشد نقش نمادهایی نظیر کگهر، میدکو و ذوب در ثبت رشد 40 واحدی نماگر این بازار پررنگ‌تر از سایر نمادها بود.

حجم معاملات بازار فرابورس نیز تا پایان بازار به یک میلیارد و 293 میلیون سهم و ورقه بهادار رسید که ارزش این معاملات بالغ‌بر 5 هزار و 879 میلیارد ریال برآورد شد.

بازگشت دلار به کانال 13000

در روز کاری قبل برخی از کانال‌های فعال در فضای مجازی برای بالا نشان دادن قیمت دلار تلاش زیادی کردند به‌طوری‌که در صحبت از قیمت‌های 14 هزار و 700 تومان به ازای هر دلار شده بود.

بی‌اعتنایی بازار به قیمت‌های ارائه‌شده در فضای مجازی و بخش‌نامه جدید بانک مرکزی در رابطه با نحوه نقل‌وانتقال ارز بین ایران و صرافی‌های دبی دو عامل اصلی افت قیمت دلار در آخرین روز کاری هفته بود.

قیمت هر دلار آمریکا در پایان روز کاری سه‌شنبه به قیمت 14 هزار و 250 تومان رسید و این روند نزولی در روز چهارشنبه نیز ادامه داشت تا در آخرین معاملات به ارزش 13 هزار و 743 تومان رسید.

در این روز همچنین ارزش هر یورو با 140 تومان افت به ارزش 15 هزار و 552 تومان رسید. درهم امارات نیز 115 تومان ریزش قیمت را به تصویر کشید و درنهایت بر سکوی 3 هزار و 744 تومان تکیه زد.

ریزش قیمت‌ها در بازار طلا

بازار طلا که در روز کاری قبل با افزایش قیمت روبه‌رو شده بود که این روند تا پایان روز دوام نیاورد و معاملات صعودی جای خود را به دادوستدهای نزولی داد. با شدت گرفتن عرضه‌ها در این بازار، هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید بر سکوی 4 میلیون و 880 هزار تومان تکیه زد.

نیم‌سکه و ربع‌سکه بهار آزادی نیز به ترتیب در قیمت‌های 2 میلیون و 703 هزار تومان و یک‌میلیون و 743 هزار تومان قرار گرفتند. هر گرم طلای 18 عیار نیز در پایان این روز کاری به ارزش 448 هزار و 300 تومان رسید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۹۲۷۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان