//
کدخبر: ۱۷۵۰۲۱ //
اعلام نرخ بیمه پایه شخص ثالث در سال 98

حق بیمه شخص ثالث ۱۵ درصد افزایش یافت

شورای عالی بیمه، نرخ حق بیمه پایه شخص ثالث در سال 1398 برای همه وسایل نقلیه را 15 درصد بیش از نرخ های مورد عمل سال 1397 تعیین کرد.

حق بیمه شخص ثالث 15 درصد افزایش یافت
به گزارش فرتاک نیوز،

در اجرای ماده (3) «آیین نامه تعیین سقف حق بیمه شخص ثالث و نحوه تخفیف، افزایش یا تقسیط آن» مصوب هیات وزیران در سال 1396موضوع ماده (18) «قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه - مصوب سال 1395»، شورای عالی بیمه ششم اسفند ماه جدول نرخ حق بیمه ها را برای سال 1398 اصلاح کرد.

در این راستا، با توجه به اعلام مبلغ ریالی دیه برای سال 1398 از سوی قوه قضاییه که 16.9 افزایش در مبلغ ریالی دیه است و نیز افزایش 15 درصدی نرخ حق بیمه رشته شخص ثالث به موجب مصوبه شورای عالی بیمه، همه شرکت های بیمه موظفند بیمه نامه های شخص ثالثی را که تاریخ شروع پوشش آنها از اول فروردین 1398 و پس از آن است، با تعهدات بدنی سه میلیارد و 600 میلیون ریال (معادل دیه ماه های حرام) و تعهدات مالی حداقل 90 میلیون ریال صادر کنند.

شرکت های بیمه و نمایندگان آنها مکلفند جدول مذکور را در معرض دید متقاضیان قرار دهند؛ نحوه اعمال انواع تخفیف ها و اضافه نرخ های حق بیمه مربوط به بیمه شخص ثالث، براساس ضوابط مندرج در آیین نامه اجرایی ماده (18) قانون فوق الذکر و با رعایت بخشنامه های بیمه مرکزی ایران است.

بر اساس ماده (3) قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه و آیین نامه های اجرایی آن، شرکت های بیمه مکلفند بیمه نامه های حوادث راننده ای را که تاریخ شروع پوشش آنها از ابتدای فروردین 98 و پس از آن می باشد، با تعهدات حداقل 2 میلیارد و 700 میلیون ریال و با نرخ ها و ضوابط مقرر در آیین نامه مذکور صادر کنند و در صورت تقاضای بیمه گذاران، مبلغ تعهدات بیمه نامه های حوادث راننده صادره قبلی را با اخذ حق بیمه مربوط تا مبلغ مذکور افزایش دهند.

همچنین با توجه به اینکه در قانون بیمه شخص ثالث، جبران کسری پوشش بیمه نامه شخص ثالث در بخش تعهدات بدنی که ناشی از افزایش مبلغ ریالی دیه باشد، برعهده صندوق تامین خسارت های بدنی قرار گرفته است، بنابراین اخذ الحاقیه افزایش تعهدات بدنی بیمه شخص ثالث برای همه بیمه نامه های صادره قبلی، منتفی است.

بر این اساس در صورتی که بیمه گذاران برای جبران خسارت های مالی تقاضای افزایش تعهدات مالی را داشته باشند، شرکت های بیمه مکلفند با اخذ حق بیمه مربوط، نسبت به صدور الحاقیه افزایش تعهدات مالی بیمه شخص ثالث اقدام کنند.

 اوایل اسفند ماه قوه قضاییه نرخ دیه را برای سال آینده حدود 16.9 درصد افزایش داد و اکنون نیز شرکت های بیمه 15 درصد دیگر به نرخ بیمه نامه های شخص ثالث می افزایند؛ بنابراین نرخ بیمه نامه های شخص ثالث در سال 98 حدود 32 درصد افزایش می یابد.

این در حالیست که شرکت های بیمه به دلیل افزایش نیافتن نرخ بیمه نامه ها در سال های گذشته خواهان افزایش حداقل 30 درصدی آن در شورای عالی بیمه بودند تا این رشته برای شرکت ها زیانده نشود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۵۰۲۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان