//
کدخبر: ۱۷۰۴۲۸ //
به دنبال پاسخ برای یک سئوال

طلا بخریم یا بفروشیم ؟!مسئله این است !

یکی از دغدغه های اصلی مشتریان بازار طلا ،عدم توان پیش بینی درست از آنچه که در انتظار این بازار است می باشد .

سرویس اقتصادی فرتاک -مشتریان بازار طلا به  دو دسته ی شاخص تقسیم می شوند آنهایی که به قصد سرمایه گذاری و کسب درآمد در این حوزه فعالیت دارند و عده ای که بر اساس نیازمندی به ناچار به این بازار ورود می کنند خواه خریدار باشند و خواه فروشنده !

روی اصلی این مطلب با دسته ی دوم است یعنی کسانی که برای رفع نیاز خود  ملزم به خرید و یا فروش طلا بوده و به شدت در مقابل ریسک های احتمالی و مخرب این بازار آسیب پذیر می باشند و البته همین دسته از افراد نیز بنا به اینکه در کدام گروه قراردارند بازهم دچار چالش های خاص خود می باشند این بدان معناست که آنهایی که به دنبال خرید هستند در نقطه ی مقابل کسانی قرار می گیرند که به دنبال فروش هستند.

خریداران در آرزوی کاهش قیمت و فروشندگان دست به دعا و امیدوار به بالا رفتن قیمت ها ،به همین دلیل موجی که از تلاطم بازار طلا حاصل می شوند همواره عده ای را بالا برده و عده ای دیگر را بر زمین می کوبد و همین تاثیر دوگانه باعث گردیده تا به خودی خود رسیدن به ثبات و آرامش در شرایط فعلی اندکی سخت باشد .

فروشندگان از بیم آنکه نکند قیمت های فردا بالاتر از امروز باشد نسبت به فروش اقدام نمی کنند و خریداران نیز از بیم آنکه با کاهش قیمت مواجهه شوند در انجام خرید خود دست دست می کنند .

نگاهی که در خصوص پیش بینی قیمت طلا در بازار وجود دارد یک نگاه دو سویه ی لحظه ای کوتاه مدت و بلندمدت در حد امکان پیش بینی قیمت طلا در ابتدای سال آینده است .در پیش بینی قیمت لحظه ای به سیکلی از امروز اشاره می کنیم که برای مثال قیمت هرگرم طلای 18 عیار در ساعت 11:00 مبلغ 4.321.800 ریال که در واقع اولین نرخ امروز بود در یک ساعت بعد به رقم 4.241.000 ریال کاهش پیدا کرده  و این در حالی بود که در ساعت 14:00 تا  رقم 4.266.400 ریال مجددا بالا رفت .

این سطح از نوسان تا حدودی طبیعی است و تحمل ریسک ناشی از این جابجایی هم برای اکثر مشتریان قابل پذیرش است و باعث می شود تا مراجعه کنندگان به بازار طلا به نسبت ضرورتی که برای خرید و یا فروش دارند معامله کرده و از این بازار فارغ از اینکه پس از معامله ی آنها چه اتفاقی رخ خواهد داد خارج شوند .

برای مثال تفاوت بالاترین قیمت امروز با پائین ترین قیمت آن چیزی حدود 90.000می باشد که بازهم برای مثال در معامله 10گرم طلا نهایتا"900.000 ریال تاثیر گذار خواهد بود که به نظر نمی رسد ریسک آنچنان تاثیر گذاری بر اقتصاد مشتریان خرد باشد .

اما نگاه  دیگر بحث پیش بینی قیمت طلا برای ابتدای سال آینده است که در این قسمت با چالش بزرگتری مواجهه خواهیم بود چرا که اگر به سراغ آمار و ارقام سالهای گذشته برویم عموما" آغاز سال جدید را همواره با افزایش قیمت مواجهه بوده ایم و این انتظار می رود تا در آستانه سال جدید و طبق یک قانون نانوشته و عرفی با افزایش قیمت ها از جمله در بازار طلا روبرو شویم ،در این میان آنچه که حائز اهمیت است در واقع نوع نگاه و انتظار مالی  است که مشتریان سرمایه گذار در بازار طلا دارند چرا که به هر حال نقدینگی که  قرار است در بازار طلا سرمایه گذاری شود از بازار دیگری خارج شده است و باید بررسی شود که آیا صرفه ی اقتصادی دارد که بعنوان مثال برای سرمایه گذاری کوتاه مدت بین فلز گرانبهای طلا و خرید خودرو که یک کالای مصرفی است تفاوتی قائل شد ؟!

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۰۴۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان