//
کدخبر: ۱۶۹۱۹۶ //

نرخ تورم بهمن ماه افزایش یافت

مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم در 12 ماه منتهی به بهمن ماه امسال به 23.9 درصد رسید که نسبت به همین میزان در دی ماه گذشته 2.9 درصد افزایش نشان می‌دهد.

 نرخ تورم بهمن ماه افزایش یافت
به گزارش فرتاک نیوز،

در بهمن ماه امسال عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به 158.1 رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٢ درصد افزایش نشان می دهد.

در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل 42.3 درصد است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 42.3 درصد بیشتر از بهمن ١٣٩٦برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده ‌اند و نسبت به ماه گذشته (دی ماه) ٣٩,٦ درصد بود، 2.7 درصد افزایش یافته است.

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به دی ماه 4.5 درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» 1.1 درصد افزایش نشان می دهد.

درصد تغییرات قیمت در ماه جاری نسبت به بهمن ماه ١٣٩٦ برای گروه «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی» به ترتیب 64.3 و 33.5 درصد است.

افزایش نرخ تورم خانوارهای شهری کشور

شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در بهمن ماه ١٣٩٧ به عدد 157.3 رسید که نسبت به ماه گذشته ٢.١ درصد افزایش نشان می‌دهد.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه پارسال 41.5 درصد است که نسبت به دی ماه (39 درصد) 2.5 واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم خانوارهای روستایی کشور

شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در بهمن ماه امسال به عدد 162.9 رسید که نسبت به ماه قبل 2.8 درصد افزایش نشان می‌دهد.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال گذشته 46.7 درصد است که نسبت به دی ماه (42.7 درصد) چهار واحد درصد افزایش داشته است.

تغییرات قیمت ها در ماه جاری

در بهمن ماه 1397 برخی بخش‌های زیر مجموعه شاخص کل با افزایش شدید قیمت همراه بوده‌اند. در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات» (کاهو، انواع سبزی، گوجه فرنگی، پیاز و خیار) گروه «گوشت» (گوشت گوسفند، گاو، ماهی و گوشت مرغ) است.

در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «حمل و نقل» (انواع خودرو)، گروه «پوشاک و کفش» و گروه «هتل و رستوران» (انواع غذاهای سرو شده در رستوران)، بیشترین افزایش قیمت را نسبت به دی ماه داشته‌اند.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک های هزینه ای کل کشور در بهمن ماه

دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ١٣٩٧ برای دهک های مختلف هزینه ای از 22.5 درصد برای دهک اول تا 25.3 درصد برای دهک دهم است.

 مقایسه نرخ تورم از ابتدای پاییز امسال که 15.9 درصد بود. تاکنون روند صعودی را نسبت به مدت مشابه پارسال نشان می دهد.

نرخ تورم در ماه های مهر، آبان، آذر و دی امسال نسبت به ماه های پیشین خود، به ترتیب 2.4، 2.6، 2.4 و 2.6 درصد افزایش یافت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: افکارنیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۹۱۹۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان