//
کدخبر: ۱۶۷ //

شرکت ملی گاز مصوبه هیئت‌وزیران را دور زد

شرکت ملی گاز در اقدامی ناپسند علاوه بر اینکه بدون اطلاع رسانی قبلی قیمت گاز را افزایش داده است، برای ۸ ماه سال تعرفه مصرف گاز مشترکین پرمصرف و کم مصرف گاز را یکسان تعیین کرده است که عادلانه نیست.

شرکت ملی گاز مصوبه هیئت‌وزیران را دور زد

در روزهای اخیر دارابی، مدیرعامل شرکت گاز استان تهران از تغییر تعرفه گاز مشترکین خبر داده است.

در این تغییر بنابر مصوبه‌ای که در 3 مهرماه 95 از سوی هیات وزیران ابلاغ شده قرار است که هشت ماه ابتدای سال به عنوان فصل گرم لحاظ گردد و قیمت گاز به صورت تصاعدی افزایش نیابد. در این رویه افزایش تصاعدی در هشت ماه ابتدایی سال که گرم است، لغو شده و با رقم ثابت 150 تومان محاسبه می‌شود. بنابر گفته مدیرعامل شرکت گاز استان تهران از ابتدای آذرماه دوباره روند قیمت‌گذاری بر مبنای تصاعدی محاسبه می‌شود و مشترکان پرمصرف قیمت بالاتری را با توجه به تصاعدی بودن قیمت هر مترمکعب گاز باید بپردازند.

بررسی‌ها نشان داده است که این شیوه از قیمت‌گذاری دارای چندین اشکال عمده است:

اول اینکه افزایش قیمت گاز حتی اگر بر اساس مجراری قانونی هدفمند کردن یارانه‌ها صورت گرفته باشد مستلزم اطلاع رسانی است. اعلام نشدن افزایش قیمت گاز برای یک شرکت فروشنده خدمات دولتی در ادبیات دنیا بسیار زشت و ناپسند تلقی می‌گردد.

دوم اینکه تفکیک مشترکین پرمصرف  و کم مصرف گاز در 8 ماه از سال به فراموشی سپرده شده که خلاف عدالت است. چراکه رقم 150 تومان برای هرمترمکعب معادل 25% هزینه گاز صادرات گاز به کشور ترکیه است و برای هر مترمکعب گاز مصرفی مازاد برای مشترکین پرمصرف 450 تومان یارانه پنهان پرداخت می‌شود.

سوم اینکه اتفاقا در فصول گرم به دلیل کاهش مصرف گاز بهترین فرصت برای اصلاح تعرفه گاز و نزدیک نمودن آن به عدالت از طریق شناورسازی قیمت و اعمال مالیات برای مشترکین پرمصرف به منظور تمرین برای تغییر الگوی نادرست مصرف خود است. در ادبیات حکمرانی دنیا زیرساختهای تغییر قمیت اتفاقا در زمانهای غیربحرانی اعمال می‌گردد تا کمترین تبعات اجتماعی و اقتصادی را به همراه داشته باشد.

چهارم اینکه قیمت پیشنهادی برای مشترکین پرمصرف حتی از قیمت صادرات گاز نیز کمتر است درحالی که حالت مطلوب آن است که هزینه فرصت صادرات گاز و حتی بالاتر را از مشترکینی که مصارفی خارج از عرف عموم مردم دارند دریافت شود. این قیمت پیشنهادی همچنان دارای یارانه پنهان به مشترکین پرمصرف است که خلاف عدالت تلقی می‌گردد.

بنابر این لازم است که شرکت ملی گاز با الگوگیری از روشهای مرسوم تعرفه‌گذاری در برخی از کشورهای پیشرفته دنیا مانند نظام تعرفه‌گذاری پلکانی- افزایشی تعرفه‌های برق را به گونه‌ای تغییر دهد که متضمن 2 هدف اصلی باشد

مصرف مازاد مشترکین پرمصرف گاز در تمام سال با تعیین الگوی مصرف از سوی رفتار عموم مردم، با تعرفه گاز صادراتی و حتی بالاتر روبرو شود.

فاصله پلکانهای مصرف گاز باید به گونه‌ای باشد که مشترکین پرمصرف انگیزه بالایی برای تغییر الگوی نادرست مصرف خود داشته باشند.

 

منبع: مشرق
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان