//
کدخبر: ۱۶۵۰۲۷ //

توزیع کالاهای اساسی با نرخ دولتی تا ماه رمضان ادامه دارد

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد که در حوزه کالاهای اساسی مانند برنج، روغن، شکر و … هیچ مشکلی نداریم و از مهر ماه امسال توزیع آن با نرخ مصوب دولتی شروع شده و تا ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

توزیع کالاهای اساسی با نرخ دولتی تا ماه رمضان ادامه دارد
به گزارش فرتاک نیوز،

یزدان سیف - معاون وزیر جهاد کشاورزی - امروز (یکشنبه) در نشستی خبری مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای تنظیم بازار شب عید دارید؟ اظهار کرد: هیچ مشکلی در تأمین برنج و دیگر کالاهای اساسی مانند روغن، شکر و … نداریم و از مهر امسال ماهانه ۱۰ هزار تن شکر در بازار توزیع شده است که در ماه‌های پایانی امسال به ۲۰ هزار تن رسیده است و در بسته بندی‌های ۱۰ کیلوگرمی با قیمت مصوب کیلویی ۴,۶۰۰ تومان برای برنج‌های گرید "B" و کیلویی ۵۷۰۰ تا ۵,۹۰۰ تومان برای برنج‌های گرید "A" که بستگی به بسته‌بندی آن دارد عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تا پایان ماه مبارک رمضان توزیع برنج برای مصارف مردم ماهانه ۲۰ هزار تومان خواهد بود، در این باره اضافه کرد: در زمینه روغن نیز طی ۱۰ ماهه سال جاری میزان تولید روغن نباتی ۱۷ درصد افزایش یافته است و موجودی کشور و ویترین مغازه‌ها گویای وفور این کالای اساسی است و با توافقی که با انجمن صنفی صنایع روغن نباتی داشته‌ایم برای تنظیم بازار خارج از محصولی که خودشان تولید و عرضه می‌کنند ۲۰ تا ۲۵ تن روغن خام در قالب تنظیم بازار دریافت می‌کنند که باید آن را با نرخ مصوب در بازار عرضه کنند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش، اضافه کرد: در زمینه شکر نیز ماهانه ۱۰ هزار تن توزیع از مهر ماه آغاز شده است تا تنش قیمتی برای مصرف مردم نداشته باشیم، اما مسأله‌ای که قدری نگرانی در بازار شکر ایجاد کرده این است که بارش باران در خوزستان بر داشت نیشکر را به تأخیر انداخته است که امیدواریم هر چه سریع‌تر این محصول که به ۶۵۰ هزار تن شکر می‌رسد برداشت شده و به بازار عرضه شود. همچنین نزدیک به ۳۰۰ هزار تن شکر حاصل از چغندرقند و حدود ۴۰۰ هزار تن شکر انبار شده در کشور داریم که با این حساب هیچ مشکلی تا پایان شهریور ماه سال آینده برای شکر نخواهیم داشت و نکته دیگر در این زمینه این است که مسلماً قیمت‌ها در بازار شکسته خواهد شد.

آغاز عملیات خرید تضمینی گندم سال آینده

سیف با اشاره به اینکه از یک ماه گذشته عملیات خرید تضمینی سال آینده آغاز شده است، گفت: این اقدام با فراخوان مراکز خرید تضمینی و اعلام شاخص‌ها آغاز شده است. امسال برای نخستین بار شاخص‌های رفاهی کشاورزان نیز جز شاخص‌های مراکز خرید در نظر گرفته شده و به عنوان مثال مراکز خرید باید دارای امکاناتی مانند نمازخانه و یا آب آشامیدنی و امکاناتی از این قبیل برای کشاورزان باشد.

وی در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر خرید نان خشک و تبدیل آن به خمیر و استفاده در تولید ماکارونی اظهار کرد: این مسائل بیشتر شبیه جوک است. کارخانجات آرد کافی دریافت می‌کنند و در تولید ماکارونی مورد استفاده قرار می‌دهند. همچنین به استناد مصوبه هیئت وزیران، عرضه گندم در سامانه‌های آرد یارانه‌ای و صنف و صنعت خبازی انجام می‌شود و تجربه ما نشان داد که عرضه در این سامانه‌ها باعث شد نقش واسطه‌ها کمرنگ شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: همه گندم‌هایی که این شرکت خریداری می‌کند، پروتئینش بالاتر از ۹.۵ درصد است. ضمن اینکه این گندم‌ها در درجه بندی‌های یک، دو و سه تقسیم می‌شوند. در مجموع گندم‌های ما در رتبه متوسط دسته بندی می‌شوند و آردی که از آنها تولید می‌شود استاندارد است. حمل گندم از استانی به استان دیگر با هدف افزایش استاندارد و کیفیت گندم و آرد انجام می‌شود. به عنوان مثال برنامه حمل حدود ۱۰۰ هزار تن گندم از اردبیل و گلستان به آذربایجان شرقی را در دستور کار داریم. به منظور اینکه گندم‌های این مناطق با یکدیگر ترکیب شده و محصول بهتری در نهایت تولید شود.

سیف همچنین پیش‌بینی کرد که تولید گندم در سال زراعی جاری، ۴۰ درصد افزایش یابد و خرید تضمینی این محصول، حداقل به ۱۱ میلیون تن برسد که این میزان، به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۵۰۲۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان