//
کدخبر: ۱۵۷۹۶ //
اقتصاد ایران در سالی که گذشت

سال پررونق کشاورزی ایران/ازخودکفایی درتولیدگندم تا گرانی کالاها

خودکفایی در تولید گندم،افزایش قیمت کالاهای اساسی، سرمازدگی باغات مرکبات شمال و شیوع گسترده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور از جمله مهمترین رخدادهای حوزه کشاورزی ایران در سال ۹۵ بود.

سال پررونق کشاورزی ایران/ازخودکفایی درتولیدگندم تا گرانی کالاها
به گزارش فرتاک نیوز،

 در طول سال ۹۵، اتفاقات بسیاری در حوزه کشاورزی رخ داد اما برخی از این اتفاقات از نظر تاثیرگذاری بر اقتصاد و شرایط کشور، طبیعتا، مهم‌تر تلقی می شوند که از جمله آنها می توان به خودکفایی کشور در تولید گندم، شیوع گسترده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، سرمازدگی باغات مرکبات شمال و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

براساس این گزارش کشورمان در سال‌جاری با تولید بیش از ۱۴ میلیون تن گندم به خودکفایی رسید در همین راستا، علی قنبری، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران و معاون وزیر جهاد کشاورزی تولید گندم طی سال‌جاری بیش از ۱۴.۵ میلیون تن بوده است و دولت در این مدت توانست بیش از ۱۱.۵ مییلون تن گندم از کشاورزان خرید کند که ارزش گندم‌های خریداری شده حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

در این میان، دولت در پرداخت بخشی ار  مطالبات گندمکاران مقداری با مشکل مواجه شد و تاخیراتی در این زمینه پیش آمد که  در نهایت از طریق  فروش اوراق مرابحه توانست مطالبات کشاورزان را تسویه کند.

*اعلام دیرهنگام نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی و افزایش ۲ درصدی قیمت گندم

نکته مهم دیگر در این زمینه افزایش ناچیز نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۹۶-۹۵ بود، که انتقادات بسیاری را در پی داشت اما در نهایت به تصویب شورای اقتصاد رسید و نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی‌جاری ۱۳۰۰ تومان تعیین شد.

نکته قابل توجه در این میان آن است که امسال نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی بعد از ۵ ماه تاخیر و در اسفندماه اعلام شد درحالی که طبق قانون این اقدام باید در پایان شهریورماه انجام می گرفت.

*سرمازدگی باغات شمال و ناچار شدن دولت به واردات پرتقال

یکی دیگر از مهم ترین اتفاقات سرمازدگی باغات شمال کشور در پاییز امسال  بود که خسارتی میلیاردی  را به کشاورزان وارد کرد. مسئولان وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرده بودند که امسال بالغ بر ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات در کشور تولید شود که بخش عمده این تولید نیز در مازندران انجام می گرفت اما سرمازدگی باعث شد که حتی مقداری از پرتقال مورد نیاز برای تنظیم بازار شب عید نیز از راه واردات تامین شود.

واردات پرتقال نیز یکی دیگر از اتفاقات جنجالی سال ۹۵ بود که علی اکبرمهرفرد، قائم مقام وزیرجهاد کشاورزی در این باره گفت: به منظور تنظیم بازار شب عید و برای اینکه پرتقال خوب در اختیار مردم قرار بگیرد به یکی از مباشرین دولتی اجازه واردات میزان محدودی پرتقال داده شده است.

او توضیح داد: «وزارت جهادکشاورزی برای اینکه پرتقال با کیفیت در اختیار مردم قرار بگیرد، به شرکت جاهد اجازه واردات داده است. شرکت جاهد کارگزار کارگروه تنظیم بازار است و میوه ای که وارد می شود برای این کارگروه است و ربطی به شرکت ندارد. شرکت فقط طبق ضوابط سازمان حمایت حق العمل خود را دریافت می کند.  ما به منظور آنکه رانت برای تعداد محدودی ایجاد نشود واردات را آزاد نکردیم بلکه به یک شرکت دولتی اجازه واردات محدود دادیم.»

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به مباحث مطرح شده از سوی برخی مسئولان مبنی بر اینکه نیازی به واردات پرتقال به کشور نبوده است، تصریح کرد: حداقل ۴۰۰ هزار تن از پرتقال شمال به دلیل سرمازدگی از بین رفت و به حدود ۶۰۰ هزار تن از این محصول نیز صدمه وارد شد. ما مقداری از این مسئول را خرید تضمینی و وارد کارخانجات کنسانتره کردیم ضمن اینکه برای بخشی از محصول کیوی نیز همین اقدام را انجام دادیم اما مسئله اینجا بود که برخی از محصولات باقیمانده ماندگاری بسیار کمی داشتند.

قائم مقام وزیر جهاد در امور بازرگانی و صنایع کشاورزی با اشاره به اینکه ما اعلام کردیم در شمال هر میزان پرتقال سالم وجود دارد برای تنظیم بازار شب عید خریداری شود، افزود: با وجود تلاش بسیار زیادی که همکاران ما در این زمینه انجام دادند نتوانستند به میزان کافی پرتقال سالم خریداری کنند.

مهرفرد با تاکید بر اینکه بر روی واردات پرتقال به کشور فکر بسیار زیادی شد بنابراین بنده حرف کسانی را که می گویند ما به اندازه کافی پرتقال داریم تایید نمی کنم. ضمن اینکه ما سال گذشته پرتقال به اندازه کافی داشتیم و همه چیز به خوبی پیش رفت اما امسال شرایط متفاوت بود و ما ناچار به واردات این محصول شدیم. کارگروه تنظیم بازار ضرورت واردات پرتقال به کشور را تصویب کرد.

مهرفرد با بیان اینکه میزان واردات به اندازه ای بوده که تنظیم بازار استانها اعلام نیاز کرده اند، گفت: این واردات از مصر و ترکیه با رعایت کامل ضوابط قرنطینه ای انجام می‌شود ضمن اینکه هنوز کارگروه تنظیم بازار نرخ این محصولات را برای مصرف کنندگان تعیین نکرده و قیمت ها در زمان شروع توزیع اعلام می‌شود.

*شیوع گسترده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

براساس این گزارش شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور نیز یکی از مهم ترین اتفاقات سال‌جاری در حوزه کشاورزی بود این بیماری در تاریخ ۲۲ آبان ماه امسال گزارش شد و طبق اعلام سازمان دامپزشکی تاکنون ۱۲ میلیون قطعه مرغ بر اثر این بیماری معدوم شده‌اند؛ شیوع آنفلوانزا و معدوم کردن طیور سبب افزایش قیمت تخم مرغ در بازار شد و صادرات مرغ و تخم مرغ را در سال ۹۵ به شدت کاهش داد؛ تولیدکنندگان نیز خسارت چشمگیری در این زمینه متحمل شدند.  

*کالاهای اساسی گران شدند

همچنین در سال جاری افزایش قیمت بیشتر کالاهای اساسی از جمله برنج، شکر، گوشت قرمز و کره جنجال های زیادی را ایجاد و انتقادات فراوانی را به سوی دولت روانه کرد؛  قیمت برنج ایرانی از بهار امسال روندی افزایشی به خود گرفت؛ بسیاری از دست اندرکاران بازار و مسئولان در آن برهه عنوان می‌کردند که با آغاز فصل برداشت و عرضه محصول داخلی به بازار، برنج ارزان خواهد شد. اما این پیش بینی محقق نشد و شرایط بازار برنج بویژه در تهران به گونه‌ای شد که بسیاری از مسئولان به آن اعتراض کرده و اوضاع قیمتی را در این شهر غیرطبیعی خواندند؛ همچنین  گوشت قرمز طی یکسال و نیم گذشته حدود ۴۵ درصد افزایش قیمت داشته است و حضور این کالای اساسی در سبد مصرف خانوارها هر روز کمرنگ‌تر می شود.

نگاهی به نوسانات قیمت گوشت قرمز گوسفندی نشان می دهد قیمت این ماده پروتئینی از اواخر شهریور ماه سال ۹۴ تا اسفند ۹۵ با حدود ۴۵ درصد افزایش به حدود ۳۹هزارتومان در هر کیلوگرم رسیده است؛ قیمت این ماده پروتئینی اواخر شهریور ماه پارسال حدود ۲۷هزارتومان در هر کیلوگرم بود که این رقم در حال حاضر به حدود ۳۹هزارتومان رسیده است.

همین رشد قیمت موجب شده که حضور این ماده پروتئینی در سبد مصرف خانوارها کمرنگ شود؛ اگر چه طی یکسال و نیم گذشته بازار گوشت قرمز، در برخی مواقع با کاهش نسبی قیمت مواجه بود اما روند کلی قیمت در این مدت افزایشی بوده است.

 

 

منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۷۹۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان