//
کدخبر: ۱۵۳۳۴۹ //

حداقل دستمزد ۱ میلیون و ۳۰۰ و حداقل هزینه‌ها ۲ میلیون و ۷۴۶ هزار تومان

در حالی مرکز آمار ایران متوسط هزینه خانوار شهری را ماهیانه ۲میلیون و ۷۴۶ هزارتومان اعلام کرده است که دستمزد کارگران افزایشی نداشته و حداقل دستمزد یک میلیون و ۳۷۵ هزار و۵۵۴ تومان است.

 حداقل دستمزد ۱ میلیون و ۳۰۰ و حداقل هزینه‌ها ۲ میلیون و ۷۴۶ هزار تومان
به گزارش فرتاک نیوز،

شورای عالی کار در آخرین نشست خود در سال 1396 حداقل دستمزد ماهانه کارگران برای 30 روز کاری را با 20 درصد افزایش نسبت به دوره قبل خود، یک میلیون و 114 هزار و 140 تومان تعیین کرد.

بر اساس این گزارش، حق مسکن 40 هزار تومان و بن نقدی کارگری همان رقم 110 هزار تومان مورد توافق نمایندگان کارگری و کارفرمایی قرار گرفت.طبق مصوبه‌ای که شورای عالی کار داشت، حق اولاد برای هر فرزند زیر 18 سال 111 هزار و 414 تومان و به نسبت برای هر تعداد فرزند این میزان افزوده می‌شود.

بنابراین حداقل حقوق دریافتی برای یک فرد متاهل که دارای یک فرزند زیر 18 سال است، با احتساب حق مسکن و بن نقدی به یک میلیون و 375 هزار و 554 تومان رسید و همین طور حداقل حقوق برای افراد مجرد یک میلیون و 264 هزار و 140 تومان پرداخت خواهد شد.

 درحالی که حداقل حقوق کارگران در سال 97 حدود یک میلیون و 375 هزار و 554 تومان تعیین شد، متوسط هزینه خانوارشهری طبق گزارش مرکز آمار 2میلیون و746 هزار تومان است و وزارت کار نسبت به برگزاری جلسه شورای عالی کار و اقدام برای ترمیم دستمزد کاری نکرده است که این موضوع گلایه کارگران را به همراه دارد.

مطابق نتایج مرکز آمار ایران نشان می دهد،متوسط میزان درآمد ماهیانه خانوار شهری با رشد15.6 درصدی به 3 میلیون و 57 هزار تومان و میزان هزینه خانوار شهری نیز با رشد 15.7 درصدی به ماهیانه 2 میلیون و 746هزار تومان رسیده است.

نتیجه این آمارگیری نشان می دهد، متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری 329.525 هزار ریال (سالانه 32 میلیون و 952 هزار و500تومان) بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل 15.7 درصد افزایش نشان می دهد.

از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار شهری76.750 هزار ریال با سهم 23.3 درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و252.775 هزار ریال با سهم76.7درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با 22.1 درصد مربوط به هزینه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردهای آن و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با 43.0درصد مربوط به مسکن بوده است.

طرح آمارگیری هزینه ودرآمد خانوار با هدف برآورد متوسط هزینه‌ها و درآمد یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی در سال گذشته با آمارگیری از 18هزار و 701 خانوار نمونه در نقاط شهری و 19هزار و 261 خانوار نمونه در نقاط روستایی کشور انجام شد.

نتایج مطالعات مرکز آمار ایران نشان می دهد، متوسط میزان درآمد ماهیانه خانوار شهری با رشد15.6درصدی به 3 میلیون و 57هزار تومان و میزان هزینه خانوار شهری نیز با رشد 15.7 درصدی به ماهیانه 2 میلیون و 746 هزار تومان رسیده است.

علاوه بر این متوسط میزان درآمد ماهیانه یک خانوار روستایی با رشد 14.1 درصدی به یک میلیون 680 هزار تومان و میانگین هزینه خانوار روستایی نیز با رشد 13.9 درصدی به یک میلیون و 489 هزار تومان رسیده است.

 البته طبق اظهارات نرخ سبد معیشت حدود 5 میلیون و سیصد هزار تومان است.

 فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در شورای عالی کاردر ارتباط با آخرین محاسبات «سبد معیشت» می گوید:سبد معیشت خانوار از مرز 5 میلیون تومان گذشته‌است؛ سه هفته قبل، سبد معیشت خانوار، حدود چهار میلیون و نهصد هزار تومان بود ولی اکنون با این جهش اخیر قیمت‌ها، نرخ سبد از5 میلیون تومان هم رد شده است و اگر بخواهم دقیق‌تر باشم باید بگویم نرخ سبد حدود 5 میلیون و سیصد هزار تومان است.

وی تأکید می‌کند: همان چهار میلیون و نهصد هزار تومان هم برای ما کارگران «آرمانی» است؛ اگر به این محاسبات حداقلی تمکین کنند و بپذیرند که هزینه‌ی نیروی کار نیز مانند سایر هزینه‌ها (ارز، مواد اولیه، مالیات و ...) بایستی بالا برود و حتی از آنجا که نیروی انسانی مزدبگیر اکثریت جمعیت را تشکیل می‌دهد و رفاه نسبی آن، متضمن امنیت اجتماعی‌ست بر آن هزینه‌ها هم برتری و ارجحیت دارد، جای خرسندی بسیار خواهد بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۳۳۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان