//
کدخبر: ۱۵۰۸۲۷ //

شرکت ملی نفت چین واردات نفت ایران را ازسرمی‌گیرد

سینوپک واردات نفت از ایران را بلافاصله پس از دریافت معافیت ها از سر گرفت، در حالی که شرکت ملی نفت چین واردات نفت ایران را از ماه دسامبر آغاز می‌کند .

شرکت ملی نفت چین واردات نفت ایران را ازسرمی‌گیرد
به گزارش فرتاک نیوز،

 واردات نفت از ایران توسط چین قرار است در ماه دسامبر دوباره افزایش یابد. طبق اطلاعات دو منبع صنعتی، 2 پالایشگاه دولتی بزرگترین وارد کننده نفت دنیا، شروع کرده اند به استفاده از معافیت ها از تحریم های ایران .

سینوپک واردات نفت از ایران را بلافاصله پس از دریافت معافیت‌ از آمریکا، در نوامبر از سر گرفت، در حالی که شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) برداشت از تولید نفت ایران را در ماه دسامبر آغاز می‌کند .

طبق گزارش های رسیده در ماه نوامبر، معافیت های چین از تحریم های ایران به این کشور اجازه می‌دهد 360 هزار بشکه در روز نفت ایران را طی 180 روز بخرد .

سی ان پی سی، گروه انرژی ارشد چین که میلیاردها دلار در میادین نفتی ایران سرمایه‌گذاری کرده است، آماده برداشت کل سهم خود از تولید ایران از ماه دسامبر است .

یک مقام اجرایی آگاه از روابط ایران و شرکت ملی نفت چین تخمین زده که سی ان پی سی حداقل 2 میلیون بشکه در ماه از ماه دسامبر بارگیری کند،یعنی دوبرابر مقدار قبل تا بتواند کاهش واردات ناشی از تحریم صادرات نفت ایران را که از 5 نوامبر اجرایی شد جبران کند .

قبل از اعلام معافیت ها، سینوپک، بزرگترین پالایشگاه نفت آسیا برنامه‌ریزی کرده بود در ماه نوامبر بارگیری از ایران را متوقف کند ولی با گرفتن معافیت طی چند روز وارداتش را از سر گرفت .

«ما به واردات نفت ایران ادامه می دهیم چون معافیت گرفته ایم» .

سینوپک و سی ان پی سی احتمالاً از تمام 360 هزار بشکه در روز مجوز واردات از ایران استفاده می کنند .

یک منبع آگاه دیگر گفت نفت ایران نسبت به سایر رقیبانش در خاورمیانه قیمت خوبی دارد .

قیمت نفت خام سنگین ایران برای ماه های نوامبر و دسامبر 1.25 دلار در هر بشکه پایین‌تر از نفت متوسط عربستان است. این مقدار تخفیف در قیمت از 2004 تا حالا دیده نشده است .

این منابع همچنین گفتند بسیاری پالایشگاه های چین برای فرآوری درجات نفت خام ایران تنظیم شده اند .

با واردات 360 هزار بشکه در روز، خرید چین هنوز هم 45 درصد کمتر از میانگین 655 هزار بشکه در روز وارد شده طی ژانویه و سپتامبر است .

افزایش عرضه نفت ایران و افزایش تولید آمریکا، روسیه و کشورهای اوپک قیمت نفت خام را نسبت به ماه اکتبر یک سوم پایین آورده است .

قبل از اجرای تحریم‌های ایران در اوایل نوامبر، واردات نفت چین از ایران به 1.05 میلیون تن ( 247260 بشکه در روز ) سقوط کرد، کمترین مقدار از  ماه مه 2010.

اطلاعات نشان می دهد حدود 2.77 میلیون تن از نفت خام ایران در ماه اکتبر در بنادر چین تخلیه شده است، مخصوصا در تانکرهای ذخیره در بندر دالیان چین .

سایر خریداران اصلی ایران مثل هند، کره جنوبی و ژاپن هم در حال افزایش یا ازسرگیری سفارش هایشان هستند .

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۰۸۲۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان