//
کدخبر: ۱۴۶۸۱ //

مکاره بازاری که امسال تحت کنترل است

درحالی به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم که بررسی‌های میدانی جام جم نشان از نارضایتی اغلب خریداران شب عید از نحوه ارایه خدمات واحدهای صنفی در بخش‌های مختلف دارد.

مکاره بازاری که امسال تحت کنترل است
به گزارش فرتاک نیوز،

 گروهی از خریداران معتقدند بی‌تفاوتی بازرسان صنفی و همچنین نا مناسب بودن جرایم تخلف ، روند افزایش بی‌توجهی به خریداران و تکریم ارباب‌رجوع نادیده گرفته می‌شود و از سوی دیگر توجه بیش از حد بازرسان نسبت به گران فروشی یا قاچاق باعث شده تا دیگر موارد تکریم ارباب‌رجوع مورد غفلت واقع شود و برخی از خریداران را با مشکلاتی مواجه نماید.

در این زمینه اغلب مسئولان با اشاره به اهمیت تکریم ارباب‌رجوع در کشور ما معتقدند اغلب کسبه و صنوف مختلف با درنظر گرفتن اصول اسلامی با مشتریان برخورد می‌کنند و تنها بخش کوچکی از کسبه موجب نارضایتی خریداران می‌شوند. این درحالی است که واقعیت بازار ظاهرا متفاوت از آنچه مسئولان اعلام کرده‌اند درحال اداره شدن است و هرچه به ایام پایانی سال نزدیک می‌شویم مکاره بازار شب عید شاهد تخلف و بی‌تفاوتی به حقوق خریداران خواهد بود.

بودجه بازرسی مناسب نیست

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران درباره نحوه برخورد صنوف با خریداران به خبرنگار ما گفت: اگرچه اغلب کسبه با رعایت اصول اخلاقی با خریداران برخورد دارند ولی بازهم برخی افراد سودجود دراین میان باعث بروز مشکلاتی خواهند شد که این رویه زیبنده مصرف کننده نیست و به آن تکریم ارباب‌رجوع گفته نمی‌شود.

فاضلی در ادامه افزود: هیچ جای دنیا مثل ایران با مشتری برخورد نمی‌شود و در برخی از فروشگاه‌ها تابلوهایی نصب می‌شود که حکایت از بی‌تفاوتی مسئولیت فروشنده یا عرضه کننده کالا و خدمات دارد، به عنوان مثال بالای برخی صندوق‌ها نوشته شده جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود. درحالی که این یکی از حقوق قانونی خریداران است و باید براساس ضوابط و رعایت قوانین این خدمات به متقاضیان و خریداران کالا ارایه شود.

رئیس اتاق اصناف ایران تاکید کرد: یکی از مهمترین مواردی که باعث شده برخی سودجویی کنند نبود امکانات مناسب برای بازرسی‌های اتاق است و نکته اصلی این است که اگر واقعا بازرسی در سطح عرضه وظیفه اتاق اصناف است چگونه بودجه مورد نیاز 1650 بازرس صنفی اتاق در کشور باید تامین شود؟

وی مشکل اتاق را عدم تامین بودجه مورد نیاز برای بازرسی‌های هدفمند دانست و گفت: اصولا هزینه‌های مورد نیاز بازرسی‌های مورد نظر باید از محل یک سوم مبالغ جرایم تامین شده و به اتاق پرداخت شود تا بتوانیم در بهبود ارایه خدمات کنترل بازار در جهت منطقی گام برداریم درحالی که این مبلغ به دست اتاق نمی‌رسد

علی‌فاضلی معتقد است با توجه به روند فعلی و مشکلات موجود در واقع ابزارهایی که برای اجرای وظیفه کنترل نظارت در سطح عرضه در نظر گرفته شده، پیش‌بینی نشده است، به همین دلیل باید بازنگری جدی و دقیقی درباره چگونگی انجام بازرسی‌ها و کنترل بازار بخصوص در ایامی مثل بازار شب عید صورت پذیرد تا در نهایت بتوانیم شاهد بهبود ارایه خدمات به متقاضیان باشیم.

استعفا می‌دهم

رئیس اتاق اصناف ایران درباره تمدید فروشگاه بهاره امسال نیز گفت: با توجه به تکالیفی که از نظر قانون برعهده اتاق اصناف قرار دارد برغم تمام مشکلات و مخالفتی که با این موضوع داشتیم به وظیفه قانونی خود عمل کردیم و نمایشگاه‌های بهاره امسال را نیز برگزار کردیم و با توجه به استقبال و تاکید مقامات برای ادامه فعالیت نمایشگاه‌ها تنها یک نمایشگاه مصلی‌تهران تا 28 اسفندماه دایر خواهد بود.

وی افزود: معتقدیم این رویه نمایشگاه‌ها و برپایی‌آنها زیر چادر در شان مردم ایران نیست و باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم و اگر سال آینده نیز همین روند ادامه داشته باشد قطعا من استفعا خواهم داد چون استرس و نگرانی‌های اجرای نمایشگاه‌های بهاره طی دوره مورد نظر واقعا مشکل ساز شده است.

به اعتقاد فاضلی اگر از بحث نامناسب بودن شرایط نمایشگاه‌ها بگذریم تنها یک نکته تامین امنیت نمایشگاه عاملی در افزایش تنش‌ها و مشکلات عمده‌ای برای اتاق اصناف بوده است که برای همین منظور تفاهمی با شهرداری صورت گرفته که برای سال‌های اینده با استفاده از بودجه عمرانی فضای مناسبی برای این منظور درنظر گرفته شود و بتوانیم از آن با بهترین شرایط به متقاضیان کالای شب عید خدمات ارایه کنیم.

علی‌فاضلی درباره چگونگی طرح جدید برگزاری نمایشگاه‌های بهاره تاکید کرد: در تهران ۲۸۵ هزار بنگاه وجود دارد که به اضافه فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای هیچ مشکلی از نظر تامین نداریم و تنها مشکل ما در عرضه است که می توانیم در ساختاری جدید آن را اصلاح کنیم.

رسانه‌ها کمک کنند

در همین حال، عبدالعلی میرکوهی، معاون وزیر دادگستری و سرپرست سازمان تعزیرات در این زمینه طی نشست خبری پایان سال خود گفت: تقاضا دارم در ایام عید همچنان سازمان تعزیرات را یاری کنید که در وظیفه خود در جهت حمایت از مصرف‌کنندگان و حفظ نظم و برخورد با متخلفان موفق باشند. شما با پوشش خبری از گشت‌های مشترک از شعب سیار سازمان می‌توانید اسباب آرامش مردم را فراهم کنید. شما اگر با اطلاع‌رسانی هدفمند می‌توانید مردم را به بهبود فضای کسب کار کمک کنید.

میرکوهی خطاب به بازاریان و کسبه تصریح کرد: حفظ نظم و امنیت و رونق در توجه بازاریان و کسبه است. حرمت مسجد با متولی است. بازاریان تکلیف دارند حقوق مصرف‌کننده را حفظ کنند و با دستگاه نظارتی مانند تعزیرات صادقانه همکاری کنند. ما حرمت بازار اسلامی را داریم که بسیار مهم است. بازار اسلامی باید امن‌ترین بازار دنیا باشد. باید در آن، شان نظام و حرمت مشتری را حفظ کند. البته ما اطمینان داریم اکثریت کسبه این گونه عمل می‌کنند. البته اندک سودجویانی هم هستند که شان بازاریان را خدشه‌دار می‌کنند.

مردم گزارش دهند؛ برخورد می‌کنیم

معاون وزیر دادگستری درباره چگونگی کارکرد سامانه ۱۳۵ نیز گفت: هر ساله در ایام پایانی سال سازمان تدابیر ویژه‌ای اتخاذ می‌کنند امسال این کار ۱۷روز زودتر شروع شده است. طبق اماری که دادند حدود ۱۳۷اکیپ گشت مشترک فعالند که در تمام اوقات فعال هستند و بعد از اوقات اداری و روز تعطیل فعالیتشان بیشتر است.

میرکوهی ادامه داد: همکاران ما، در بازارهای پرتردد و پایانه‌ها و در بحث حمل و نقل و همه‌جا حضور خواهند داشت و اگر تخلفی ببینند سریع و جدی برخورد می‌کنند هرچند از مردم تقاضا دارم به محض مطلع شدن از تخلفی آن را اعلام کنند و از طریق سامانه ۱۳۵ می‌توانند گزارش‌ها خود را در هر ساعتی اعلام کنند تا رسیدگی شده و نظم بازار حفظ شود

 

منبع: جام جم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۶۸۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان