//
کدخبر: ۱۴۶۷۸ //
رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی خبر داد

دریافت شماره‌حساب از مردم برای واریز سود سهام عدالت از ۲۰فروردین

رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: راه اندازی سامانه سهام عدالت توسط دولت یازدهم یک رکورد ملی و جهانی و یک شاهکار و کار فوق العاده بود

دریافت شماره‌حساب از مردم برای واریز سود سهام عدالت از ۲۰فروردین
به گزارش فرتاک نیوز،

 

 از سازمان خصوصی سازی، پوری حسینی صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: از 1713 بنگاهی که در 16 سال گذشته برای واگذاری آنها به سازمان خصوصی سازی تکلیف شده است تا به امروز 323 شرکت باقی مانده و بقیه آنها تعیین تکلیف شده اند.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی با اشاره به این که اوایل سال آینده گزارشی به هیات واگذاری ارائه خواهد شد افزود: بر اساس آن تعیین تکلیف 323 شرکت باقی مانده صورت بگیرد تا در سال 96 آنها را واگذار کنیم.

وی اضافه کرد: از 534 بنگاهی که در ابتدای سال 95 برای واگذاری وجود داشت حدود 273 شرکت تاکنون تعیین تکلیف و واگذار شده و از 188 بنگاهی که در سال 95 به صورت بلوکی عرضه شده اند 143 بنگاه به فروش رسیده است.

پوری حسینی با بیان این که بخش قابل توجهی از رشد چشمگیر واگذاری های سازمان خصوصی‌ سازی در سال 95 بخاطر واگذاری و فروش جایگاه های سوخت است، افزود: البته این اقدام کار دشوار و پر دردسری بود.

وی گفت: همچنین واگذاری جایگاه های سوخت یکی از باشکوه‌ترین مزایده های تاریخ خصوصی سازی در کشور است چرا که به طور متوسط برای هر جایگاه بیش از 5 پاکت و در مجموع برای 200 جایگاه سوخت پاکت پیشنهادی ارائه شد.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی اضافه کرد: خوشبختانه اقدام این سازمان در واگذاری جایگاه های سوخت به قدری شفاف بود که تاکنون هیچ شکوه و شکایتی از سوی خریداران یا متقاضیان از این سازمان در خصوص سازوکار واگذاری جایگاه های سوخت صورت نگرفته است.

وی در ادامه با اشاره به این که سازمان خصوصی سازی در اجرای قانون مصمم است، گفت: یکی از درخشان ترین اقدامات این سازمان در سالهای گذشته استقامت آن در برابر مقاومت کنندگان در برابر واگذاری هاست که موجب توفیق در واگذاری ها شده است.

پوری حسینی با اشاره به این که اوج مقاومت ها در برابر واگذاری های دولت در سال های 94 و 95 اتفاق افتاده است، گفت: در این مدت تقریبا هیچ مزایده ای برگزار نشده که با مقاومت از طرف دستگاه های مختلف مواجه نبوده باشد.

وی ادامه داد: واگذاری ها از توفیق نسبی در سال 95 برخوردار بوده است و تا به امروز از 16.5 هزار میلیارد تومان تکلیف بودجه ای به این سازمان حدود 12 هزار میلیارد تومان حاصل شده است که تا پایان سال این رقم افزایش خواهد یافت.

پوری حسینی با باین این که بر اساس طرح توزیع سهام عدالت، یک میلیون تومان سهم به مشمولین به این شرط داده شده است که طی 10 سال از محل سود این سهام، اقساط آن پرداخت شود گفت: بر این اساس تا به امروز حدود 530 هزار تومان از این اقساط تسویه شده است.

وی اظهار داشت: بنابراین طبق مصوبه شورای عالی اصل 44 قرار شد تا پایان شهریور 96 به مشمولین فرصت داده شود تا در صورت تمایل از محل آورده نقدی خود اقدام به باقیمانده اقساط خود کنند.

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی اذعان داشت: در حال حاضر ارزش بازار 530 هزار تومان سهام عدالت مشمولین حدود یک میلیون و 50 هزار تومان است و بر این اساس کسانی که اقدام به واریز 470 هزار تومان بدهی باقیمانده به حساب دولت کنند، در زمان آزادسازی سهام عدالتشان حدود 2 میلیون تومان ارزش خواهد داشت.

وی تاکید کرد: به همین جهت به مشمولین سهام عدالت پیشنهاد می کنیم نسبت به واریز مانده بدهی خود اقدام کنند که البته این موضوع کاملا اختیاری است و اجباری در آن نیست.

وی ادامه داد: در سامانه سهام عدالت هم به مشمولین پیشنهاد داده ایم که می توانند بین رقم 10 هزار تا 470 هزار تومان به حساب دولت بابت تسویه باقیمانده اقساط خود واریز کنند که این موضوع به این معنی است که حداقل مبلغ واریزی 10 هزار تومان و حداکثر مبلغ واریزی 470 هزار تومان است.

پوری حسینی با بیان این که مشمولین تا پایان سال 95 تنها یک بار مهلت دارند این مبلغ را به حساب دولت واریز کنند، اذعان داشت: البته در سال آینده و تا پایان شهویور نیز این امکان فراهم خواهد بود تا مشمولین نسبت به تسویه اقساط خود که البته اختیاری است اقدام کنند.

وی گفت: افرادی که در سال 95 اقدام به تسویه سهام خود کنند به میزان پولی که به حساب دولت واریز کرده اند از سود سهام در سال آینده برخوردار خواهند شد.

وی اضافه کرد: بر اساس مصوبه دوم اسفندماه امسال سازمان خصوصی سازی باید سود سال مالی 95 سهام شرکتهای سرمایه پذیر را در اواخر سال آینده میان مشمولین تقسیم کند. از این رو در آینده فراخوانی را از روز 20 فروردین منتشر خواهیم کرد که بر اساس آن مشمولین با مراجعه به سامانه سهام عدالت شماره حساب و شماره تلفن همراه خود را وارد سامانه کنند تا در زمستان سال آینده سود سهام عدالت مربوط به سال مالی 95 شرکتها به حسابشان واریز شود. بنابراین مشمولین در این زمینه نباید فعلا اقدامی انجام دهند.

وی همچنین با اشاره به این که در سه سال گذشته به طور متوسط سالی 4500 میلیارد تومان از شرکت های سرمایه پذیر بابت سود سهام عدالت پول دریافت شده است، گفت: از این رو پیش بینی می شود برای سال مالی 95 در اواخر سال آینده حدود 90 هزار تومان سود میان 49 میلیون نفر از مشمولین سهام عدالت توزیع شود که این عدد برای افرادی که تا پایان امسال نسبت به تسویه بدهی خود بابت اقساط سهام عدالت اقدام کنند بیشتر خواهد بود.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: البته برای دو دهک اول مشمولین سهام عدالت که مددجویان کمیته امداد و مستمری بگیران سازمان بهزیستی را شامل می شود و از تخفیف 50 درصدی در پرداخت سهام عدالت برخوردارند، سود توزیعی در اواخر سال 96 حدود 150 تا 200 هزار تومان خواهد بود.

پوری حسینی در ادامه با شاره به این که مهلت مراجعه به سامانه سهام عدالت در سال 95 از روز 29 اسفند پایان خواهد یافت و سامانه تا 14 فروردین سال 96 از دسترس خارج خواهد شد، گفت: بنابراین مشمولین در سال جاری تنها تا 29 اسفند فرصت دارند تا به سامانه مراجعه کنند و از سال آینده نیز از 14 فروردین تا پایان شهریورماه این سامانه در دسترس خواهد بود.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی با بیان این که طراحی و راه اندازی سامانه سهام عدالت توسط دولت یازدهم یک شاهکار و کار فوق العاده بود که توسط نبروهای داخلی این سازمان صورت گرفته است گفت: این کار علاوه بر این که موجب صرفه جویی مالی زیادی در سازمان خصوصی سازی شد، رکوردهای ملی و جهانی را برای این سازمان رقم زد.

پوری حسینی با بیان این که در 7 روز گذشته که از راه اندازی سامانه سهام عدالت می گذرد بیش از 24 میلیون و 400 هزار مراجعه به این سامانه انجام شده که این افراد موفق شده اند صورتحساب خود را مشاهده کنند.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی ادامه داد: در طی 7 روز گذشته بر اساس رقم سمت راست کل یملی افراد، تنها 33 میلیون نفر مجاز به مراجعه به سامانه سهام عدالت بوده اند که رقم 24 میلیون و 400 هزار مراجعه به این سامانه در این مدت حکایت از استقبال 73 درصد مشمولین از این سامانه دارد که در نوع خود یک رکود جهانی محسوب می شود.

پوری حسینی اضافه کرد: به لحاظ فنی نیز سامانه سهام عدالت یک سامانه منحصر به فرد در نوع خود بشمار می آید چرا که در 7 روز گذشته زمانهایی به ثبت رسیده است که در یک ثانیه بیش از 300 هزار مراجعه کننده به طور همزمان به این سامانه مراجعه و صورتحساب خود را دریافت کرده اند که با وجود این ترافیک سنگین حتی برای یک لحظه این سامانه هنگ و ایست نکرده است.

وی همچنین از راه اندازی سامانه تلفنی پاسخگویی به تماس های مشمولین سهام عدالت در چند هفته گذشته در سازمان خصوصی سازی خبر داد و گفت: طی این مدت بیش از 350 هزار تماس تلفنی در تنها 16 روز با این سامانه انجام شده که از این منظر هم صاحب یک رکود قابل توجه در فرهنگ سازی و پاسخ به سوالات مشمولین و رفع ابهامات آنها هستیم.

 

 

منبع: جام جم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۶۷۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان