//
کدخبر: ۱۴۵۸۷۵ //

احتمال افزایش قیمت بنزین در سال آینده قوت گرفت

نشست مشترک کمیسیون انرژی و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با موضوع سوخت، فردا، ۲۸ آبان ماه برگزار می‌شود.

احتمال افزایش قیمت بنزین در سال آینده قوت گرفت
به گزارش فرتاک نیوز،

 لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در حالی اخرین مراحل تدوین را پشت سر می‌گذارد که بنزین به مساله مهم اقتصاد ایران تبدیل شده است.

کارت سوخت، هر چند بدون ابلاغ رسمی از میان کارت‌های حاضر در جیب ایرانیان حذف شد، اما قرار است بار دیگر با ابلاغ رسمی به چرخه خرید سوخت بازگردد تا بلکه نقشی در پیشگیری از خروج غیر قانونی سوخت در کشور ایفا کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد روزانه بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون لیتر سوخت به صورت غیر قانونی از مرز‌های ایران در حال خروج است و در عین حال مانور بر قیمت پایین بنزین نیز نکته‌ای است که در چند روز اخیر به شکلی ویژه از سوی مقامات و مسئولان و کارشناسان مورد اشاره قرار می‌گیرد.

داستان قیمت بنزین در ایران، اما داستان پرماجرایی، به درازای عمر اتومبیل در ایران است. بنزین در چند دهه گذشته همواره قیمتی یارانه‌ای داشته است و دولت‌ها با هدف پایین نگه داشتن قیمت این کالای استراتژیک هزینه‌های سنگینی را متحمل شده اند.

در حال حاضر نیز با توجه به قیمت ارز رسمی، قیمت تمام شده بنزین از سوی برخی نمایندگان مجلس در حدود ۲۵۰۰ تا ۳ هزار تومان اعلام شده است. در عین حال برخی با مبنای ارز نیمایی این رقم را بیش از این‌ها و در محدوده هفت هزار تومان برآورد می‌کنند.

بر این اساس، اما فاصله قیمتی بنزین در ایران با کشور‌های همسایه به حدی است که نه با افزایش هزار تومانی و حتی بیشتر نمی‌توان به جنگ با قاچاق رفت.

در این شرایط مقرر اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در این زمینه گفت: نشست مشترک کمیسیون انرژی و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با موضوع سوخت، فردا (دوشنبه، ۲۸ آبان ماه) برگزار می‌شود. از وزرای نفت (بیژن زنگنه)، امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه در این نشست دعوت شده است تا درباره مدیریت مصرف سوخت تصمیم‌گیری کنیم. مقرر شده است که پیش از ارائه لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور درباره مدیریت مصرف سوخت، بررسی‌های جامعی انجام گیرد. در نشست فردا همچنین قرار است راهکار‌هایی برای جلوگیری از قاچاق بی‌رویه سوخت بررسی شود.

از سوی دیگر بیژن زنگنه، وزیر نفت که امروز نیز برای پاسخ به سئوال نمایندگان مجلس در خانه ملت حضور داشت، تاکید کرد که هنوز تصمیمی در خصوص قیمت بنزین گرفته نشده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد با توجه به عدم اتخاذ تصمیم در خصوص قیمت بنزین، بازگشت کارت سوخت گزینه محتمل‌تری در شرایط کنونی باشد.

از سوی دیگر خبر‌های رسیده از سازمان برنامه و بودجه دلالت بر آن دارد که در سال آینده قیمت بنزین از پس چند سال توقف، افزایش خواهد یافت. طرح‌های متعددی در این زمینه در دستور کار بررسی است. برخی از تخصیص یارانه سوخت یا سهمیه سوخت به خانوار و برخی از تداوم تخصیص سهمیه با خودرو خبر می‌دهند، اما هر چند افزایش قیمت بنزین در سال آینده محتمل‌ترین گزینه است، اما هنوز در خصوص مکانیزم تخصیص سهمیه و چگونگی استفاده از کارت سوخت که امسال بازگشت ان محتمل است تصمیم قطعی اتخاذ نشده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۵۸۷۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان