//
کدخبر: ۱۴۵۶۵ //

دو موفقیت وزارت نفت در سالی که گذشت

مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی با اشاره به دو موفقیت وزارت نفت در دو زمینه افزایش تولید و احیای بازارهای از دست رفته گفت: تمرکز این وزارتخانه در سال جدید باید پیدا کردن بازارهای جدید برای صادرات گاز و جذب سرمایه‌ خارجی باشد.

دو موفقیت وزارت نفت در سالی که گذشت
به گزارش فرتاک نیوز،

مهدی امیرمعینی در مورد عملکرد وزارت نفت در سال ۱۳۹۵، گفت: وزارت نفت در سالی که گذشت توانست تولید نفت را افزایش دهد و بازارهایی که در زمان تحریم از دست داده بود را مجددا احیاء کند و در هر دو مورد بسیار موفق عمل کرد. هیچ کس باور نمی‌کرد ایران بتواند به سرعت تولید خود را افزایش دهد و بازارهای از دست رفته را مجددا به دست آورد.

وی با اشاره به اتمام فازهای پارس جنوبی اظهار کرد: عملکرد وزارت نفت در زمینه اتمام فازهای پارس جنوبی با توجه به این‌که در این زمینه سرمایه خارجی جذب نشد وزارت قابل قبول بود و با توجه به اتمام فازهای پارس جنوبی از سال آینده نیازی به واردات نخواهیم داشت و باید گفت که عملکرد وزارتخانه در این زمینه هم موفق بوده است.

مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی در ادامه ضمن اشاره به امضای قراردادهای خارجی توضیح داد: بیشتر این قراردادها MOU  بوده‌اند و به نتیجه نرسیده‌اند که دلیل آن این است که سرمایه‌گذاران بین‌المللی ریسک سرمایه‌گذاری در ایران را بالا می‌داند که یکی از دلایل این موضوع مسائلی است که آمریکا پیش آورده است به همین دلیل شرکت‌های بزرگ نفتی در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری در ایران محتاط عمل می‌کنند و چنانچه این مشکل بین‌المللی برطرف شود با توجه به مذاکراتی که شرکت ملی نفت با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نفتی انجام داده‌اند این گام به سرعت برداشته خواهد شد و جذب سرمایه خارجی شتاب خواهد گرفت.

امیرمعینی درمورد عملکرد وزارت نفت در زمینه صادرات گاز نیز اظهار کرد: قرارداد صادرات گاز به عراق تقریبا نهایی شده و صادرات گاز به عمان در مراحل نهایی قرار دارد که اگر به صورت کامل نهایی شود عمان یک بازار خوب و مناسب برای صادرات گاز است، اما ایران در سال آینده می‌تواند به دنبال بازارهای جدید برای صادرات گاز باشد. البته پاکستان نیز اخیرا برای واردات گاز به ایران اظهار تمایل کرده است. ایران در زمینه صادرات گاز می‌تواند با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله کویت و امارات مذاکره کند و برای سال جدید بازارهای بیشتری در این زمینه داشته باشد.

وی در مورد اولویت‌های وزارت نفت در سال جدید تصریح کرد: اولویت نخست وزارت نفت در سال جدید توسعه منابع نفت و گاز با تکیه بر سرمایه‌گذاری خارجی خواهد بود. تمرکز وزارت نفت در سال جدید باید جذب سرمایه‌ خارجی باشد که اگر این امر اتفاق نیفتد اهدافی که در برنامه ششم تعیین شده‌اند محقق نخواهد شد.

 

منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۵۶۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان