//
کدخبر: ۱۴۰۶۳۰ //
تغییر امینی از سایپا یدک؛ رو دست زدن مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به وزیر!

چالش جدی رحمانی در اولین روزهای نشستن بر مسند وزارت

تغییرات مدیریتی در سایپا که برخلاف دستور وزیر صورت گرفته بود، رحمانی را در اولین روزهای کاری وارد چالش بزرگی نمود.

چالش جدی  رحمانی در اولین روزهای نشستن بر مسند وزارت

نادر دارستانی؛ دکتر محمدرضا سروش که به تازگی و در تاریخ 23 مهرماه بر مسند مدیرعاملی خودرو سازی سایپا قرار گرفته است، بدون در نظر گرفتن دستور دکتر رحمانی مبنی بر عدم تغییرات در مدیریت های زیر محموعه این گروه خودروسازی، اقدام به برکناری دکتر اردشیر امینی از مدیرعامل سایپا یدک نمود و متعاقب آن بهزاد پناهی بعنوان مدیرعامل جدید معرفی نمود تا نشان دهد بین او و دکتر رحمانی وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت تضادهای عمیق مدیریتی وجود دارد ومتاسفانه باید بگوییم ادامه این روند می تواند آسیبی جدی به حوزه خودروسازی تحت مدیریت وزیروارد کند!

در این نوشتار سعی خواهیم کرد به خلاء حضور محمد شریعتمداری در وزارتخانه در 28 روز طلایی(یکم تا بیست و هشتم مهرماه) وانتخاب مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این برهه از زمان و هم چنین دلیل بی توجه ی به توصیه های دکتر رحمانی سرپرست وقت و وزیر جدید به دکتر محمدرضا سروش مبنی برعدم تغییرات درحوزه مدیریت خودروسازی سایپا بپردازیم.

 

استعفاء شریعتمداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت

محمد شریعتمداری وزیرصنعت، معدن و تجارت علی رغم این که در روز اول مهرماه ازوزارت استعفاء و الیاس حضرتی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز آن را تایید نموده بود، ولی از سوی روابط عمومی این وزارتخانه، خبر فوق تکذیب گردید، امابا وجود این تکذیبیه وپس از گذشت چند روز مشخص گردید که دیگر نمی توان شاهد حضور این چهره مطرح کابینه در این وزارتخانه کلیدی باشیم و در نهایت در تاریخ 28 مهرماه با پذیرش این استعفاء از سوی رئیس جمهور، دکتر رضا رحمانی قائم مقام این وزارتخانه بعنوان سرپرست معرفی گردید.

bXT27h2yffB7

28 روز طلایی و تغییرات مدیریتی در گروه خودروسازی سایپا

از زمان اعلام استعفای شریعتمداری تا موافقت رئیس جمهور با آن و جانشینی سرپرست برای وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، حدود 28 روزبه طول انجامید که باید در اینجا به آن عنوان روزهای طلایی برای کسانی که دنبال اهداف خود بودند نام برد.

در این برهه از زمان که خلاء حضور شریعتمداری در وزارتخانه بخوبی احساس میشد برخی با موج سواری بر این قایق طوفان زده، با فشار بر هیئت مدیره گروه خودروسازی سایپا، شرایط برکناری جهرودی را از مدیرعاملی این گروه خودروسازی فراهم نموده و در تاریخ 23 مهرماه حکم مدیرعاملی دکتر محمدرضا سروش را بعنوان مدیرعامل دریافت نمودند تا یکی از کلیدی ترین بنگاه های اقتصادی و خودروسازی در ایران که حدود 50 هزار پرسنل دارد را در اختیار بگیرند.

 

سرپرستی رحمانی و توصیه به سروش: تغییرات مدیریتی نداشته باش

در 28 مهرماه و تنها 5 روز بعد از روی کار آمدن دکتر سروش بعنوان مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، رییس جمهور با استعفای شریعتمداری موافقت و دکتر رضا رحمانی را بعنوان سرپرست معرفی نمود. .

رحمانی به محض انتخاب بعنوان سرپرست، به مدیرعامل سایپا توصیه نمود که تحت هیچگونه شرایطی تا اطلاع ثانوی تغییراتی در حوزه مدیریتی در این گروه خودروسازی نداشته باشد و براساس این دستور شفاهی، دکتر سروش بصورت مکتوب آن را به معاونت ها ابلاغ نمود تا این اتفاق بوجود نیاید.

گروه خودروسازی سایپا

انتخاب رحمانی بعنوان وزیر و دل نگرانی های مدیرعامل سایپا

دکتر رضا رحمانی که در آخرین ساعات ششم آبانماه ودر حالی که بررسی سوابق و رای گیری نمایندگان مجلس به دقایق انتهایی شب رسیده بود، با کسب 203 رای موافق، 43 رای ممتنع و 3 رای مخالف سکان هدایت این وزارتخانه مهم را بر عهده گرفت و بعد از یک روز کاری سنگین به منزل رفت تا ساعاتی را استراحت نماید، در حالی  صبح اولین روز کاری خود یعنی هفتم مهر ماه در دفتر کار خود در وزارتخانه حاضر شده بود که یک خبرعجیب مبنی بر تغییردر مدیریت یکی از مهم ترین شرکت های زیر مجموعه سایپا به او داده شد.

 

دلایل احتمالی این برکناری

دکتر سروش مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا که بخوبی میداند مدیر مورد نظر وزیربرای حضور در این مسند مهم نمی باشد و به احتمال قریب به یقین نام اودر بین اولین تغییرات مدیریتی خواهد بود، در یک اقدام عجیب و علی رغم توصیه های وزیر مبنی برعدم تغییرات در مدیریت های سایپا، دکتر اردشیرامینی مدیرعامل سایپا یدک را درست یک روز قبل از اربعین و در حالی که هیچ کس از این موضوع خبردار نبود، در کوتاه ترین زمان ممکن برکنار و بهزاد پناهی را جایگزین او نمود.

این اقدام به دلیل با اهمیت بودن این شرکت در مجموعه مدیریتی سایپا صورت گرفته است و بعید نیست که شاهد تغییرات دیگری در این مجموعه خودروسازی تا قبل از اقدام وزیر به تغییردر مدیریت گروه خودروسازی سایپا باشیم.

گروه خودروسازی سایپا

چالش جدی  رحمانی در اولین روزهای نشستن بر مسند وزارت

بدون تردید شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا، دو غول بزرگ اقتصادی با ده ها هزارنفر پرسنل می باشند که نقشی بسیار پر رنگ در موفقیت یا عدم موفقیت این وزارتخانه بر عهده دارند و حضور یک تیم هماهنگ با سیاست های وزیر در بدنه مدیریتی این مجموعه ها، می تواند از اهمیت فراوانی برخوردار باشد و به همین دلیل جای هیچ گونه شکی وجود ندارد که مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا علی رغم تمامی توانمندی هایی که می تواند داشته باشد و در جای خود قابل احترام است، اما با توجه به موارد پیش گفته و نحوه رسیدن به مدیریت در خلاء نبود وزیر وتوجه نکردن به توصیه های وزیرجدید مبنی بر عدم تغییرات مدیریتی در این گروه خودروسازی، نمی تواند آن مدیری باشد که سیاست های دکتر رحمانی را در این بخش اقتصادی دنبال نماید.

گروه خودروسازی سایپا

انتصاب بدون استعلام و در کوتاه ترین زمان ممکن

از نکات عجیب و براساس شنیده ها، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به دلیل شتاب در این تغییر و گماردن یکی از نیروهای وابسته به خود در مدیریت سایپا یدک، بدون استعلام از مراجع ذی صلاح اقدام به سپردن مسئولیت این شرکت را به بهزاد پناهی می نماید که می تواند در نوع خود  قابل توجه باشد و این سوال که این همه شتاب برای چه بوده است؟!

البته خدای ناکرده قصد این را نداریم که مدیریت آقای خداپناهی را زیر سوال ببریم و اصولا در جایگاهی قرار نداریم که بخواهیم بگوییم ایشان مورد تایید است یا نه، ولی دوست داریم بدانیم دلیل این همه عجله در این انتخاب از سوی مدیریت گروه خودروسازی سایپا آن هم با توجه به دستور اکید دکتر رحمانی مبنی بر عدم تغییرات، چه بوده است؟!

 

2 چالش جدی که باید دکتر رحمانی مراقب آن باشد

اولین چالش که تا حدودی به آن پرداخته شد این بود که در اولین روز کاری دکتر رحمانی بعنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت به او تحمیل گردید که مطمئنا اوسریعا دنبال چاره برای رفع آن خواهد بود و توضیح های لازم را از مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا خواهد خواست.

اما دومین چالش که در صورت بی توجهی وزیر به چالش اول و مانع ایجاد نکردن برای تصمیم هایی که زیر پوستی در این وزارتخانه گرفته می شود، او را وارد یک چالش بسیار جدی خواهد نمود، چالش هایی که از دوران مدیریت شریعتمدرای به زمان وزارت دکتر رحمانی انتقال خواهد یافت!

photo_۲۰۱۸-۱۰-۳۰_۲۲-۳۲-۰۱

این چالش جدی توسط یکی از مدیران ارشد وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت که به تازگی بازنشسته شده صورت گرفته که با فشار بر دکتر سروش، مدیرعامل سایپا یدک را در کوتاه ترین زمان ممکن و تا قبل از حضور وزیر در دفترش برکنار نمایند و ممکن است دامنه این تغییرات و ایجاد چالش بسیار گسترده تر از این حرفها باشد.

جان کلام این که نحوه برخورد دکتر رحمانی با اتفاقات بوجود آمده، می تواند سرنوشت این وزارتخانه را در روزهای آینده مشخص نماید و امید است که با درایت این مدیر آگاه به مسائل روز حوزه صنعت، ضمن رفع ابهام های موجود، مسیر روشنی برای آینده حوزه صنعت، معدن و تجارت فراهم نماید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۰۶۳۰ //
ارسال نظر
 
  • رضا

    امیدوارم مسئولین مربوطه هم شفاف پاسخگو ب اشند

  • حسن

    مگه تا حالا اصلا انتصابات خودروسازی ها ب ا نظر وزیر بوده ؟

  • مهرداد یاری

    وزارت صمت حرف های زیادی برای گفتن داره

  • کارگر

    ای کاش یه نظارت جدی روی تولید خودروساز ه ا هم بود. متاسفانه روز به روز قیمت ها اف زایش و کیفیت ها کاهش پیدا میکنه

  • صنعتگر

    یک مطلب هم در مورد انتصاب های مدیران کل صعنت استان ها بنویسید. واقعا ملاک و معیا ر انتخاب ها چیه ؟ واقعا وزارت صمت نسبت ب ه سازمان ها و شرکت های زیر مجموعه خود چه مقدار اختیار دارد ؟

  • ناشناس

    ای کاش وزیر محترم بدور از تنش پاسخگو باشند

  • ناشناس

    متاسفانه روز به روز شاهد افول وزارت صمت و تمام سازمان ها و شرکت های تابعه هستیم، این مورد رو در بحث بیکاری و رکود به راحتی میشه دید

  • کرمانشاهی

    سلام. متاسفانه سازمان صمت در استان کرمان شاه با سرپرست اداره میشه، شما که در جریا ن وضعیت هستید چرا در رابطه با محسن رستمی چیزی نمینویسید ؟

  • شراره

    مدیرعاملی که نتونه مدیر خودش رو عوض کنه که مدیر نیست

    • یاسر

      دقیقا همین طوره، صرفا جهت رسیدن به صندلی مدیریت هر کاری میکنن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان