//
کدخبر: ۱۴۰۲۹۲ //
اروپایی‌ها هشدار دادند؛

تحریم‌های ایران حاکمیت دلار را به خطر می‌اندازد

تحریم‌های پیشرفته مالی آمریکا علیه ایران، این ریسک را ایجاد می‌کند که بقیه جهان بخواهند سیستم‌های بانکی جایگزینی ایجاد کنند که این می‌تواند حاکمیت درازمدت دلار را به خطر بیاندازد.

تحریم‌های ایران حاکمیت دلار را به خطر می‌اندازد
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از واشنگتن اگزمینر، دیپلمات‌های اروپایی هشدار می‌دهند که تحریم‌های پیشرفته مالی آمریکا علیه ایران، این ریسک را ایجاد می‌کند که بقیه جهان بخواهند سیستم‌های بانکی جایگزینی ایجاد کنند که این می‌تواند حاکمیت درازمدت دلار را به خطر بیاندازد.

این مساله درحالی شکل گرفته است که دولت ترامپ تحریم‌های خصمانه‌ای را بر ضد ایران، با هدف خارج کردن این کشور از سیستم بانک‌داری بین‌المللی، وضع کرده است. با نزدیک شدن به تحریم صنعت نفت ایران، تمرکزها به سوی سیستم پیام‌رسان بین بانکی، سوئیفت، معطوف شده است. این نهاد با نمایندگانی از بانک‌های ۱۰ اقتصاد بزرگ دنیا اداره می‌شود.

ایالات متحده این گروه را کنترل نمی‌کند اما در صورتی که آنها به ایران در دور زدن تحریم‌ها کمک کنند، ترامپ می‌تواند اعضای آن را به ممنوعیت فعالیت در سیستم مالی آمریکا تهدید کند.

این حرکت می‌تواند جدا به اقتصاد ایران آسیب بزند اما گمانه‌زنی‌هایی را در مورد نحوه واکنش جهانی به این کار به وجود می‌آورد. یکی از دیپلمات‌های غربی گفت که این اقدام می‌تواند برای شتاب دادن به مذاکراتی برای ضرورت ایجاد یک سیستم مالی جایگزین که به دلار آمریکا و سیاست‌گذاری‌های آمریکا وابسته نباشد، کافی باشد. این اقدام در نهایت به ضرر موقعیت جهانی دلار خواهد بود.

این دیپلمات به واشنگتن اگزمینر گفت: درحال حاضر تحریم‌ها به این علت تاثیرگذارند که ارز آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی حکمرانی می‌کند. خارج کردن سوئیفت از ایران می‌تواند چین و روسیه را تشویق کند که سیستم سوئیفت خود را ایجاد کنند، که این به نفع ما نیست.

یک دیپلمات اروپایی دیگر گفت: آن‌چه در مورد سوئیفت اتفاق افتاده است را می‌توان در مورد روسیه و چین هم اجرا کرد و آنگاه چه بلایی بر سر سیستم مالی به طور کلی خواهد آمد؟

علی‌رغم این هشدارها، بسیاری از ایران‌ستیزان در آمریکا موافق فشار آوردن به سوئیفت برای توقف روابط خود با ایران هستند.

نماینده جمهوری‌خواه پیتر روسکام، به واشنگتن اگزمینر گفت: برای عملی شدن تحریم‌های جدید آمریکا، تحریم سوئیفت ضروری است. بدون تحریم سوئیفت ایران خیلی ساده‌تر می‌تواند در برابر تحریم‌ها ایستادگی کرده و یا از آنها جلوگیری کند.

رییس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین هم به این ترس دامن زده است که سخت‌گیری خیلی زیاد در مورد ایران، دلار آمریکا را تضعیف می‌کند.

پوتین در اجلاس دیپلماتیک ماه جولای در آفریقای جنوبی گفت: من معتقدم این تحریم‌های غیرقانونی، یک اشتباه استراتژیک بزرگ است و اعتماد به دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی را از بین خواهد برد.

اما روسکام معتقد است این یک سروصدای سیاسی است که از سوی رهبر یک اقتصاد ضعیف (پوتین) برای این است که ما بترسیم و اقدامی نکنیم.

او معتقد است اقدام تحریم سوئیفت در این مرحله لازم است و ریسک به وجود آمدن یک سیستم مالی رقیب شبکهه مالی آمریکا، بیش از حد جلوه داده شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۰۲۹۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان