//
کدخبر: ۱۴۰۲۸۰ //

هشدار اروپا به آمریکا درباره تضعیف «سلطه دلار» در اثر تحریم‌های ایران

دیپلمات‌های اروپایی هشدار داده‌اند افزایش تحریم‌های مالی آمریکا علیه ایران این خطر را به همراه دارد که ممکن است سایر کشورهای دنیا را به ایجاد سامانه‌های بانکی جایگزین و در نهایت تضعیف سلطه ارز آمریکا ترغیب کند.

به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از انتخاب ،دیپلمات‌های اروپایی هشدار داده‌اند افزایش تحریم‌های مالی آمریکا علیه ایران این خطر را به همراه دارد که ممکن است سایر کشورهای دنیا را به ایجاد سامانه‌های بانکی جایگزین و در نهایت تضعیف سلطه ارز آمریکا ترغیب کند.

واشنگتن‌اگزماینر این خبر را در شرایطی گزارش داده که دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» در آستانه احیای تحریم‌هایی با هدف قطع ارتباط ایران با نظام بانکی بین‌المللی است. 

 با نزدیک شدن موعد تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در روز ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) تمرکز تلاش‌ها به سمت قطع ارتباط ایران با «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین‌ بانکی» موسوم به «سوئیفت» تغییر یافته است. 

مقر اصلی این شبکه  که تراکنش‌های مالی جهانی را تسهیل می‌کند در بلژیک قرار دارد، اما اعضای هیئت مدیره آن را مدیران بانک‌های آمریکایی تشکیل می‌دهند. دولت آمریکا بعد از خروج از برجام، فشارها برای قطع دسترسی ایران به این شبکه را تشدید کرده است.

دولت آمریکا در هفته‌های گذشته تهدید کرده در صورتی که سوئیفت ارتباطش با ایران را معلق نکند اعضای هیئت مدیره آن را تحریم خواهد کرد.

واشنگتن‌اگزماینر نوشته در صورتی که این اتفاق رخ دهد، دنیا ممکن است به آن واکنش نشان دهد. یک دیپلمات اروپایی گفته انجام این اقدام ممکن است به تسریع گفت‌وگوها درباره ضرورت ایجاد سامانه‌های غیردلاری و مستقل از سیاست‌های آمریکا منجر شود.

این دیپلمات گفت: «در حال حاضر، تحریم‌ها به خاطر نقش دلار به عنوان ارز ذخیره موثر هستند، اما وادار کردن سوئیفت به خارج کردن ایران می‌تواند چین و روسیه را تشویق به ایجاد سوئیفت خودشان تشویق کند که این در راستای منافع هیچکدام از ما نیست.»

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۰۲۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان