//
کدخبر: ۱۳۸۴۹۹ //

کمک ۱/۴ میلیارد دلاری وزارت نفت به شهرداری تهران

شهردار تهران گفت: به ازای هر سفر درون شهری با مترو وزارت نفت حدود ۱۰ سِنت به شهرداری تهران کمک می کند که می توانیم از هم اکنون روی کمک های این وزارتخانه حساب کنیم.

کمک ۱/۴ میلیارد دلاری وزارت نفت به شهرداری تهران
به گزارش فرتاک نیوز،

 براساس تفاهم نامه شهرداری تهران و وزارت نفت که بین مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری پایتخت سال گذشته به امضا رسید مقرر شده یک میلیارد و 400 میلیون دلار از محل کمک های وزارت نفت برای خرید یکهزار دستگاه واگن قطار درون شهری اختصاص یابد.

سید محمد علی افشانی در مراسم انعقاد قرارداد «طرح توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری در تهران و هشت کلانشهر» با حضور وزیر نفت و رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: پایتخت نسبت به سایر شهرها از نظر آلودگی و حمل و نقل عمومی وضعیت نامناسب تری دارد. 

وی با اشاره به قرارداد شهرداری تهران با وزارت نفت و با بیان اینکه سال گذشته پایتخت به دلیل آلودگی هوا 22 روز تعطیل بود تصریح کرد: اگر شرایط اضطراری حاکم نبود تعداد روزهای تعطیل افزایش می یافت. 

افشانی اضافه کرد: آلودگی هوا در تهران در بسیاری از روزها بسیار بیشتر از شرایط استاندارد است و همین امر ضرورت توجه به حمل و نقل عمومی بویژه توسعه قطار شهری را نشان می دهد.

وی با تأکید بر اهمیت هوای پاک و توجه به حمل و نقل عمومی افزود: از 12 سال گذشته تاکنون واژه جدیدی در جهان مطرح شده است که بر زیست پذیری شهرها تاکید دارد و با دو شاخص هوای پاک و حمل و نقل عمومی شناخته می شود.

وی ادامه داد: امروز تمام کلانشهرها بویژه تهران برای ارتقای این دو شاخص تلاش می کنند زیرا بهبود این شاخص ها در افزایش رضایت مندی مردم و رفاه آنان تاثیر مستقیم و بسزایی دارد. 

شهردار تهران در ادامه از افتتاح کامل خطوط 6 و 7 مترو تهران به طول 54 کیلومتر در سال آینده خبر داد و گفت: پیش از این قرارداد نیز تلاش هایی برای خرید واگن از جمله قراردادی که در زمان حضور در معاونت وزارت کشور امضا کردم صورت گرفته است.

وی افزود: اگرچه به دلیل تغییر چندباره این معاونت قرارداد مذکور معطل ماند اما امیدوارم این قرارداد هر چه زودتر مراحل نهایی خود را طی کند تا بتوانیم واگن های مورد نظر را خریداری و وارد کشور کنیم. 

افشانی تاکید کرد: براساس این قرارداد 54 درصد فرایند ساخت واگن ها داخلی است که این امر راه را برای ساخت 100 درصدی واگن ها باز می کند. 

شهردار تهران همچنین با اشاره به خرید 70 واگن مترو گفت: واگن های خریداری شده در گمرک بندرعباس است و طی ماه های آینده ترخیص و به ناوگان حمل و نقل ریلی پایتخت تزریق می شود. 

افشانی با بیان اینکه در آستانه ورود به ماه های سرد سال قرار داریم و آلودگی هوا در این ایام بیشتر می شود، از مردم درخواست کرد به شهرداری برای اجرای طرح های پیشگیری از آلودگی هوا کمک کنند. 

وی به طرح ضرورت اخذ معاینه فنی برای خودروهایی که در تهران تردد می کنند اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی در مقابل آن مقاومت و تحصن می کنند.

شهردار تهران یادآور شد: سوخت در کشور ما تقریباً مجانی است و طرح های معاینه فنی برای کاهش مصرف سوخت مورد استقبال قرار نمی گیرد بنابراین برای مقابله با آلودگی هوا اجبار معاینه فنی را از خودروهایی که در محدوده طرح ترافیک تردد می کردند به کل شهر تسری دادیم، اما به دلیل مقاومت ها مجبور شدیم دو هفته به خودروها مهلت دهیم.

وی اظهارامیدواری کرد در این بازه زمانی تعیین شده خودروهایی که در تهران تردد می کنند تأییدیه معاینه فنی دریافت کنند تا تمام تلاش ها برای جلوگیری از آلودگی هوا به ثمر بنشیند.

افشانی با بیان اینکه تنفس هوای سالم حق همه مردم است افزود: با توجه به اینکه هوای تهران در ماه های آینده به شکل نگران کننده ای آلوده خواهد شد اجرای این تمهیدات بسیار ضروری است؛ فراموش نکنیم که معاینه فنی به نفع همه مردم است.

به گزارش ایرنا در این آیین، تفاهم نامه همکاری میان شهرداری های تهران، اصفهان، اهواز، شیراز، تبریز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت امضا شد.

افشانی همچنین تصریح کرد: امروز در مقابل این که می خواهند معاینه فنی را به کل شهر تهران تسری بدهند مقاومت هایی وجود دارد که خیلی عجیب است. 

وی افزود: سوخت لیتری هزار تومان تقریبا مجانی است. 

افشانی گفت: قرار این بود که از یکم آبان دو هفته فرصت داده شود که معاینه فنی گرفته شود امید است که درخواست تمدید نکنند. 

وی تصریح کرد: هوای تهران از ماه های آینده بسیار نگران کننده است بخصوص اگر وارونگی هوا را داشته باشیم و وضعیت هوا مانند سال گذشته باشد.

افشانی تاکید کرد: مهمترین اقدام این است که مردم ناظر بوده و تذکر دهند. تنفس هوای سالم حق قطعی مردم است

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۸۴۹۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان