//
کدخبر: ۱۳۸۴۳۹ //

ایران، هند و افغانستان سند همکاری ترانزیتی چابهار را امضا کردند

سند اجرایی موافقت نامه ترانزیتی چابهار بین سه کشور ایران هند و افغانستان عصر امروز(سه شنبه) در تهران به امضا رسید.

ایران، هند و افغانستان سند همکاری ترانزیتی چابهار را امضا کردند
به گزارش فرتاک نیوز،

این سند توسط «محمد راستاد» مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، «تیرو مورتی» قائم مقام وزیر امور خارجه هند و «امام الدین محمد وریماچ» معاون وزیر حمل و نقل افغانستان در تهران به امضا رسید.

توسعه حمل و نقل چند وجهی، تسهیل ترانزیت در منطقه، اصلاح قوانین و مقررات و ایجاد اتحادیه حمل و نقل ترانزیتی در منطقه، از مهمترین محورهای اجرایی شدن این موافقتنامه در بین سه کشور ایران هند و افغانستان است.

سه کشور در این سند بر حضور بخش خصوصی برای تسهیل تجارت و ترانزیت در منطقه با هدف توسعه مناسبات همه جانبه بین ایران و هند و افغانستان تاکید کردند.

در این سند بر استفاده از ظرفیت های ترانزیتی منطقه در کریدور شمال جنوب با حمایت سه کشور ایران، هند و افغانستان به منظور تسهیل جابجایی بار و رشد و توسعه اقتصادی در منطقه تاکید شده است.

در این سند طرفین موافقت کردند کارگروهی متشکل از نمایندگان این سه کشور تشکیل و نخستین نشست آن نیز تا 2 ماه آینده به میزبانی ایران در بندر چابهار برگزار شود.

موافقتنامه سه‌جانبه و ترانزیتی چابهار خردادماه سال 1395 با حضور رییسان جمهوری کشورهای ایران و افغانستان و نخست وزیر هند در تهران به تصویب رسید تا از طریق بندر چابهار که هندی ها برای توسعه آن سرمایه گذاری کرده اند، کشور‌های آسیای جنوب شرقی، آسیای میانه، روسیه، حوزه قفقاز، دریای عمان و همه کشور‌های اقیانوس هند به یکدیگر مرتبط شوند و در کوتاه‌ترین زمان مبادلات تجاری انجام شود.

با گشایش مرحله نخست بندر چابهار در محور شرق ایران، ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر از 2.5 میلیون به هشت میلیون تن در سال افزایش می یابد.

قرار است یک شرکت هندی 85 میلیون دلار برای تجهیز و اپراتوری این بندر و 150 میلیون دلار دیگر برای سرمایه گذاری به صورت فاینانس اختصاص دهد تا کالاهای هندی به سهولت از طریق این بندر به افغانستان و کشورهای آسیای میانه و روسیه حمل شود.

طبق قرارداد موقت، مساحت مورد نیاز برای انجام عملیات بندری 10 هکتار و در قرارداد اصلی حدود 70 هکتار تعیین شده است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۸۴۳۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان