//
کدخبر: ۱۳۸۱۳۴ //

ساعت ها صف برای ۱۵۰ هزار تومان

قیمت هر هزار دینار داخل خاک عراق ۱۱هزار تومان است یعنی تفاوت نرخ دولتی دینار با نرخ آزاد آن صرفاً در هر هزار دینار ۱۵۰۰ تومان و سرجمع آن ۱۵۰هزار تومان می‌شود که زائران اربعین برای دریافت دینار تخصیصی خود در عراق باید ساعت‌ها در صف معطل بمانند!

 ساعت ها صف برای 150 هزار تومان
به گزارش فرتاک نیوز،

بالاخره بعد از گذشت هفته‌ها از شروع حرکت زائران اربعین حسینی(ع) کشورمان به‌مقصد عراق، دولت محترم تدبیر و امید به‌فکر تدبیر نیاز زائران اربعین به دینار عراقی افتاد و از روز گذشته یعنی تنها کمتر از 10 روز مانده به روز اربعین، دریافت ریال زائران از طریق پیام‌رسان "بله" را اجرایی کرد تا زائران کشورمان، هزینه ریالی خود را پرداخت کنند تا در عراق، دینار مورد نیاز خود را دریافت کنند.

اما درباره این اقدام دولت در نحوه تأمین نیاز زائران به دینار، گفتنی‌هایی است که در ادامه تنها به مواردی از آن می‌پردازیم.

ــ اول اینکه دولت و بانک مرکزی دقیقاً یک سال تمام فرصت برنامه‌ریزی برای بهترین نحوه تخصیص و پرداخت ارز مورد نیاز زائران اربعین را در اختیار داشتند اما دقیقاً در تمام 11 ماه سال هیچ حرکت و برنامه‌ریزی در این راستا صورت نگرفت و در نهایت در دقیقه 90، دولت تنها چند روز مانده به اربعین و در حالی که خیل زیادی از زائران اربعین عملاً مجبور به خرید دینار مورد نیاز خود از بازار آزاد کشورمان به‌قیمت 13 تا 14 هزار تومان شدند، به‌فکر چاره برای این نیاز ضروری زائران افتاد.

ــ در مکانیزمی که دولت و بانک مرکزی برای تخصیص ارز زائران اربعین درنظر گرفته‌اند، زائران باید داخل کشور هزینه ریالی دینار مورد نیاز خود را از طریق یک "بات" تعبیه‌شده در پیام‌رسان "بله" به‌صورت کامل پرداخت کنند و پس از خروج از مرزهای کشور، داخل خاک عراق در شهرهای نجف، کربلا، بغداد و با مراجعه به شعب محدود درنظر گرفته‌شده، دینار عراقی خود را تحویل بگیرند!

آیا چنین شیوه‌ای، شیوه مناسبی برای پرداخت ارز زائران است و آیا تعیین صرفاً چند شعبه محدود در چند شهر عراق باعث ازدحام خارج از حد تصور زائران در شعب تعیین‌شده برای دریافت دینار نخواهد شد؟!

چرا باید صرفاً تعدادی شعبه محدود برای جمعیت میلیونی زائران اربعین درنظر گرفته شود تا عملاً بخش زیادی از وقت ارزشمند زائران که باید صرف زیارت شود، صرف ایستادن در صف دریافت ارز شود؟!

ــ حتی تا همین امروز هم که ده‌ها اطلاعیه از سوی مسئولان امر درباره نحوه و جزئیات دریافت دینار به‌قیمت مصوب دولتی صادر شده، هنوز هم آدرس دقیق شعب یا مراکزی که زائران اربعین باید در خاک عراق دینار خود را دریافت کنند، اعلام نشده است!

ــ قیمت دولتی دینار عراقی 96 ریال تعیین و سقف دریافتی هر زائر هم 100 هزار دینار تعیین شده است؛ در حال حاضر قیمت هر هزار دینار در داخل خاک عراق 11 هزار تومان است یعنی تفاوت نرخ دولتی دینار با نرخ آزاد آن صرفاً در هر هزار دینار، 1500 تومان است که اگر این تفاوت را در 100 هزار دینار سهمیه اعلامی هر زائر محاسبه کنیم به عدد 150 هزار تومان می‌رسیم یعنی عملاً با تمام منتی که بر سر زائران اربعین گذاشته شده و البته با معطلی‌ای که هر زائر باید در عراق برای دریافت سهمیه دینار خود متحمل شود، این تفاوت قیمتی صرفاًً 150 هزار تومان است!

این تفاوت قیمتی مرحمتی دولت برای زائران اربعین زمانی قابل توجه می‌شود که آن را با سهمیه تخصیصی ارز به هر مسافر خارجی مقایسه کنیم! تا مرداد ماه سال جاری، دولت به هر مسافر کشورهای همسایه مانند ترکیه، ارمنستان، گرجستان و... مبلغ 500 یورو و به هر مسافر خارجی کشورهایی مانند تایلند، فرانسه، اتریش و... مبلغ 1000 یورو به‌قیمت دولتی 5 هزار و 300 تومان پرداخت می‌کرد در حالی که در آن مقطع زمانی قیمت هر یورو در بازار آزاد 11 هزار تومان بود یعنی عملاً با این ارز تخصیصی دولت، هر مسافر رقم 3 تا 6 میلیون تومان از بابت تفاوت نرخ دولتی و آزاد نصیبش می‌شد! حال این رقم 3 تا 6 میلیون تومانی را مقایسه کنید با رقم 150 هزار تومانی تفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد زائران اربعین حسینی!

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: افکارنیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۸۱۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان