//
کدخبر: ۱۲۹۱ //

مشخصات فنی اولین هواپیمای ایرباس تحویلی به ایران + جزئیات

سرانجام برای اولین بار در ۳۷ سال گذشته ایرا‌ن‌ایر اولین ایرباس نو خود را تحویل گرفت.

مشخصات فنی اولین هواپیمای ایرباس تحویلی به ایران + جزئیات

با تحویل گرفتن این ایرباس به صورت عملی تحریم‌های ایران در این حوزه به پایان رسید. اما ایرباس A321 که تحویل ایران شده چه مشخصات فنی دارد؟

چندی پیش برای اولین بار تصاویر لو رفته از اولین هواپیمای آماده تحویل به ایران را در فرودگاه شهر هامبورگ منتشر کرد. این عکس‌ها توسط یک عکاس آلمانی در فرودگاه Finkenwerder شهر هامبورگ گرفته شده بود. اکنون با نهایی شدن امور مربوط به تحویل نخستین هواپیمای ایرباس 321 و پس از طی آزمایش‌های پرواز لازم در آلمان  این هواپیما  تحویل ایران ایر شده است.

بر اساس گواهینامه ثبت منتشر شده این هواپیما از مدل A321-211 است. خانواده ایرباس ای۳۲۰ خانواده‌ای از هواپیماهای لاغر پیکر از هواپیمای مسافربری ساخته شرکت ایرباس است. ساخت ایرباس ای۳۲۰ از سال ۱۹۸۴ آغاز شد و نخستین بار در ۲۲ فوریه ۱۹۸۷ در تولوز فرانسه به پرواز درآمد و در ژوئیه سال بعد در اختیار شرکت هواپیمایی ایر فرانس قرار گرفت.

17-1-8-13238655276_202

ایرباس آ 321 که تصاویر آن با آرم ایران‌ایر منتشر شده شباهت زیادی با ایرباس آ-۳۲۰ دارد اما دارای بدنهٔ کشیده‌تری است و توانایی جابجایی تعداد بیشتری مسافر را دارا است.

ساخت ایرباس آ-۳۲۱ از سال ۱۹۸۹ آغاز شد و نخستین بار در ۲۰ اسفند ۱۳۷۳ (۱۱ مارس ۱۹۹۳) به پرواز درآمد. این هواپیما قابلیت حمل حداکثر ۲۳۶ مسافر در برد نهایت ۵۹۰۰ کیلومتر را دارد. مدل ۲۱۱ با موتور  CFM56-5B3 یا 5B3/P or 5B3/2P تولید می‌شود. بر اساس گواهی‌نامه ثبت هواپیماهای جدید، سازمان هواپیمایی یک فروند ایرباس ۳۲۱ را با شماره سریال ۷۴۱۸ به نام ایران‌ایر به ثبت رسانده تا این هواپیما نخستین فروند از هواپیماهای مسافرتی باشد که پس از نزدیک به چهار دهه، به طور مستقیم از شرکت‌های هواپیماساز خریداری شده‌اند.

17-1-8-132352photo_2017-01-08_12-31-31

ایران‌ایر اعلام کرده در صورت اجرایی شدن این قرارداد، می‌توان انتظار داشت در سال ۲۰۱۷ میلادی حدود هشت فروند از هواپیماهای خریداری شده از شرکت ایرباس وارد ناوگان ایران شود. بنابراعلام ایران ایر، پس از ایرباس 321، ایرباس 330 تحویل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

 

منبع: خبر آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان