//
کدخبر: ۱۲۰۶۲۹ //

شهرداری و کسب و کارهای شهری

شهرداری و کسب و کارهای شهری و مدل های کسب و کارهای تجاری را بدانیم.

شهرداری و کسب و کارهای شهری
به گزارش فرتاک نیوز،

سهراب دل انگیزان؛ مدل کسب و کارهای تجاری در ابتدا یک وجه دو لایه دارد. لایه زیرین شامل زیر ساختها و لایه بالایی شامل لایه الزامات تجاری و قانونی مدل کسب و کار است. خود لایه زیرین شامل زیر ساختهای سخت و زیر ساختهای نرم میگردد و لایه بالایی شامل چندین زیرلایه و جزء اصلی میگردد. در لایه زیر ساختهای سخت که مبنایی ترین لایه هستند دسترسی به بازارها، دسترسی به مشتریان، دسترسی به تکنولوژی و دسترسی به تأمین مالی، آب، برق، انرژی و ارتباطات فراگیر قرار میگیرند و در لایه بالاتر زیر ساختی نهادی کسب و کار شامل حقوق مالکیت، لایسنسهای قانونی، پروتکلهای فعالیت، قوانین و مقررات، نهادهای غیر رسمی و عرف تجاری میگردد.

مدل کسب و کار تجاری نیز خودش در ابتدا یک زیر لایه اصلی به نام مالکیت دارد. پس از مالکیت که تعیین کننده اصلی ترین و مسئولیت پذیر ترین عنصر حوزه کسب و کار به شمار میرود، مجوزهای قانونی اختصاصی و محدودیتهای محیطی و زیست محیطی قرار میگیرند. پس از این قسمت لایه های بعدی مدل کسب و کار تجاری شامل بخشهای مشتریان، ارزشهای پیشنهادی، کانالهای ارتباط با مشتری و کانالهای توزیع، ذینفعان، شرکای کلیدی، فعالیتهای کلیدی،ساختار مدیریتی، ساختار تأمین مالی، ساختار فروش، منابع کلیدی، ساختار درآمد و ثروت آفرینی و ساختار هزینه قرار خواهند گرفت.

شهرها به عنوان اصلی ترین مجموعه انسانی و اجتماعی -در برگیرنده انسانها و کسب و کارهای آنها- باید برای آسایش و رفاه ساکنان خود بهترین و موفق ترین کسب و کارها را در خود جای دهند و به این منظور باید که بهترین زیر ساختهای سخت و نرم را برای کسب و کارهای شهری تأمین نمایند. این رابطه دوطرفه است و پس از موفقیت کسب و کارهای شهری، آنها نیز با پرداخت درست، کافی و به موقع عوارض شهری خود، نسبت به تأمین مالی شهرداری ها اقدام خواهند نمود. قابل ذکر است شهرهای ضعیف، کسب و کارهای ضعیف دارند و شهرهای قوی کسب و کارهای قوی. همین است که شهرهای توسعه نیافته از جذب نخبه گان و سرمایه باز میمانند. این موضوع باعث میگردد که در چارچوب فرایند رشد و توسعه شهری، شهرهایی موفق شوند و سرمایه های انسانی، نخبه گان، نیروهای خلاق و ماهر و نیز سرمایه های مادی شامل پول و حضور سازمانها و شرکتهای معتبر را تجربه کنند که برای حضور این کسب و کارها بهترین شرایط محیطی، زیر ساخت و آسانترین شرایط فعالیت و حمایت را تأمین کرده باشند.

کسب و کارهای شهری متعلق به شهروندان یک شهر هستند و ذینفعان اصلی آنها حتی اگر مالکان آنها بیرون از فضای جغرافیایی شهر باشند، مردم همان شهر خواهند بود. این کسب و کارها خدمات و محصول تولید کرده و اشتغال خلق مینمایند. اشتغال درآمد ایجاد میکند و رفاه از درآمد بالاتر شهروندان شکل خواهد گرفت. فقر و بیکاری در اثر رونق کسب و کارهای یک شهر و جذب نخبه گان و سرمایه های متفاوت مادی و معنوی و نمادین به یک شهر کاهش خواهد یافت. این چرخه در صورت نهادینه شدن و تکرار، فرایند توسعه شهری را شروع و تداوم خواهد بخشید. لذا بزرگترین وظیفه شهردار و شورای شهر این است که کسب و کارهای شهری را رونق دهند.

در شرایط کنونی برای همه شهرها توصیه میشود که یا شهردارانی انتخاب شوند که دارای تخصص حوزه کسب و کارهای شهری هستند و یا اگر مهندسان همچون گذشته شانس بیشتری برای شهردار شدن دارند، توصیه میگردد که مهارتهای تحلیلی و شناختی شهرداران و اعضای شوراهای شهر را نسبت به حوزه های کسب و کارهای شهری تقویت نمایند و گسترش دهند. معاونتهای عمرانی استانداریها در این بخش وظیفه اصلی هدایت و تقویت مهارتهای مورد نیاز مدیرتهای شهری و شوراها را به عهده دارند که امید است به این حوزه توجه مناسب داشته باشند.

 

دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه رازی

سی ام مرداد 1397

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۰۶۲۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان