//
کدخبر: ۱۱۹۹۸۷ //

تزریق دلار ۷۹۰۰ تومانی به بازار ثانویه

نائب رئیس شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از تزریق دلار 7900 تومانی، به بازار ثانویه ارز خبر داد.

 تزریق دلار 7900 تومانی به بازار ثانویه
به گزارش فرتاک نیوز،

جعفر ربیعی نائب رئیس شرکت  صنایع پتروشیمی و مدیر عامل هلدینگ خلیج‌فارس درباره عرضه ارز پتروشیمی‌ها در بازار ثانویه و سامانه نیما ،اظهار کرد: از زمان راه‌اندازی سامانه نیما و بازار ثانویه طبق تصمیم دولت به منظور ورود ارز پتروشیمی‌ها ،شرکت‌های پتروشیمی به عنوان بزرگترین عرضه‌کننده غیر نفتی در بازار ارز حضور داشتند به طور مشخص در حدود 4 ماهه اول سال بیش از دو میلیارد دلار ارز توسط پتروشیمی‌ها در بازار تزریق شد، بیشتر این مبلغ مختص زمانی بود که ارز مبلغی حدود 4 هزار و 200 تومان داشت و هنوز بحث بازار ثانویه به میان نیامده بود.

وی ادامه داد: به علت تصمیم دولت ،شرکت‌های پتروشیمی تمام ارزی که داشتند را در بازار عرضه کردند.

مدیر عامل هلدینگ خلیج‌فارس با بیان اینکه همه شرکت‌های پتروشیمی هم‌اکنون در بازار ثانویه فعالند،افزود: در مدت زمان فعالیت چهار ماهه خود در سامانه نیما بر اساس دلار 4 هزار و 200 تومانی ، هلدینگ خلیج‌فارس یک و نیم میلیارد دلار ارز به بازار عرضه کرده است.

وی گفت: در یک هفته گذشته و با آغاز به کار فعالیت در بازار ثانویه هلدینگ خلیج‌فارس در مجموع 500 میلیون درهم به بازار عرضه کرده است.

 نائب رئیس شرکت  صنایع پتروشیمی خلیج فارس تاکید کرد: افرادی که بخش پتروشیمی را به صورت عمومی متهم به عدم عرضه ارز در بازار می‌کنند و یا بر این باورند که مجموعه ما ارز حاصل از فروش محصولات خود را با قیمت‌های بالاتر و خارج از سیستم به بازار تزریق کرده‌ است  مدارک خود را به مراجع نظارتی ارائه دهند.

ربیعی ادامه داد: اگر یک شرکت پتروشیمی مرتکب این کار شده باشد خود آن شرکت باید مورد مواخذه قرار گیرد. هلدینگ خلیج فارس به عنوان بزرگترین پتروشیمی کشور ارز خود را در سامانه نیما و بازار ثانویه عرضه کرده است.

وزارت نفت تعیین‌کننده نرخ خوراک است

مدیر عامل هلدینگ خلیج‌فارس درباره احتمال تغییر نرخ خوراک گفت: این موضوع را باید از مجموعه وزارت نفت جویا شد چرا که شرکت‌های پتروشیمی خریدار خوراک بوده و مجموعه وزارت نفت فروشنده آن است.

وی ادامه داد: هر قیمتی که برای ما در نظر گرفته شود از آن تبعیت خواهیم کرد، بر اساس آخرین مصوبه هیئت دولت در زمانی که ارز 4200 تومان بود قیمت ارز خوراک پتروشیمی‌ها 3 هزار و 800 تومان تعیین شد این مصوبه همچنان معتبر است و تا کنون مصوبه دیگری به جای آن به ما ابلاغ نشده است.

ربیعی درباره چگونگی تعیین نرخ خوراک به مبلغ 3هزار و 800 تومان گفت: وقتی نرخ خوراک و نرخ فروش محصول یکی باشند حاشیه سود بعضی از شرکت‌های پتروشیمی بسیار بسیار پایین می‌آید و آنها به شدت ضرر می‌کنند از اینرو شرکت‌های پتروشیمی گزارشی با محاسبات و اعداد و ارقام و مورد نظر در این زمینه  به وزارت نفت ارسال کردند، پس از آن دولت به این جمع‌بندی رسید که برای کمک به شرکت‌های پتروشیمی که حاشیه سود کمی داشته و در بورس حضور دارند و به علت جلوگیری از اثرگذاری منفی آنها در بورس، نرخ خوراک 3 هزار و 800 تومان در نظر گرفته شد.

عرضه ارز پتروشیمی‌ها با قیمت 7 هزار و 900 تومان در بازار ثانویه

 نائب رئیس شرکت  صنایع پتروشیمی خلیج فارس درباره آخرین قیمت عرضه ارز پتروشیمی‌ها در بازار ثانویه گفت: آخرین عرضه در بازار ثانویه بر اساس دلار 7هزار و 900 تومانی بود، به عبارتی یورو، دلار و درهم را بر اساس دلار 7 هزار و 900 تومانی در بازار عرضه کردیم، هم در زمانی که شرکت‌های پتروشیمی ارز خود را در سامانه نیما بر اساس دلار 4 هزار تومانی عرضه می‌کردند و هم اکنون که قیمت بر اساس عرضه و تقاضاست به محض این که معامله انجام می‌شود ریال آن به طور دقیق به حساب پتروشیمی‌ها واریز می‌شود و بعد از آن جابجایی ارز صورت می‌گیرد.

وی گفت: خارج از سامانه نیما هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود، از آنجایی که اکنون در سامانه نیما عرضه و تقاضا حاکم است این امکان وجود دارد که بر اساس نوسانات ارز اگر خریداری وجود نداشته باشد مجبور به پایین‌ آوردن قیمت‌ها شویم تا ارزمان را بفروشیم؛ این فضا هم مانند فضای بورس است.

دلالانی که به اسم خریدار در بازار بورس فساد می‌آفرینند/سه تقاضای پتروشیمی ها برای ساماندهی تقاضا در بورس

ربیعی گفت: تقاضایی که اکنون برای محصولات پتروشیمی در بورس کالا وجود دارد در حقیقت تقاضای واقعی نیست چرا که نسبت به سال گذشته میزان تقاضاها در حالی سه برابر شده است که میزان تولیدات پایین دستی هم‌تراز با آن نیست.

وی ادامه داد:‌این فاصله و این ناهمخوانی ناشی از آن است که عده‌ای از فاصله قیمت بازار آزاد و بازار رسمی در آن زمان که نرخ دلار 4 هزار و 200 تومان بود استفاده کردند و به عناوین مختلف به عنوان متقاضی در بازار بورس اقدام به خرید کالا با نرخ 4 هزار و 200 تومانی می‌کردندو پس از آن همان محصول را با قیمت بالاتر به مصرف کننده واقعی می‌فروختند.

 نائب رئیس شرکت  صنایع پتروشیمی خلیج فارس اضافه کرد: به طور مثال در مورد مواد اولیه بطری آب و روغن، متوسط فروش کالای ما در بورس در چهار ماهه اول امسال کیلویی 6 هزار تومان بود اما این محصول به قیمت 20 هزار تومان به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسید، این فاصله ‌ نه به جیب مصرف‌کننده واقعی رفته و نه به جیب عرضه‌کننده مواد اولیه یعنی شرکت‌های پتروشیمی!

ربیعی بیان کرد: این چالش را به دولت منتقل کردیم و از آنها خواستیم که تدابیری بیاندیشد تا متقاضیان واقعی در بورس کالا امکان خرید داشته باشند، همچنین از قوه مجریه درخواست کردیم که اجازه ندهد کسانی که از بورس خرید می‌کنند به صادرات آن بپردازند چرا که معتقدیم صادر کننده فقط باید خود تولیدکننده باشد.

وی اضافه کرد: بسیاری از خریداران حاضر در بورس کالا که واقعی هم نبودند با اعمال تغییرات جزئی بر روی محصول از مبادی رسمی و با دلار آزاد اقدام به صادرات رسمی آن محصول می‌کردند که این موضوع چالش‌هایی را برای خریدار واقعی و حتی خود ما ایجاد کرده است.

مدیر عامل هلدینگ خلیج‌فارس درباره سومین درخواست شرکت‌های پتروشیمی برای ساماندهی وضعیت عرضه محصولات در بورس کالا گفت: از دولت خواسته‌ایم تا به ما اجازه دهد با متقاضیان واقعی مواد اولیه در بازار به طور مستقیم و بر اساس نرخ واقعی موجود در بورس قرارداد ببندیم.

ربیعی ادامه داد: اگر دولت با سه درخواست ما موافقت کند خریدار واقعی مشخص شده و متضرر نخواهد شد همچنین پای دلالان و واسطه‌ها در بازار آزاد قطع خواهد شد.

وی گفت: وزرای نفت و صنعت‌، معدن و تجارت در حال بررسی و پیگیری سه درخواست ما هستند.

واگذاری پروژه‌های بالادستی و NGL به شرکت‌های پتروشیمی

وی از موافقت وزارت نفت برای ورود شرکت‌های پتروشیمی به پروژه‌های بالادستی تأمین کننده خوراک پتروشیمی‌ها خبر داد و گفت: اخیرا بر اساس ابلاغ بخشنامه وزارت نفت به شرکت ملی نفت، تمام پروژه‌های بالادستی و NGL که می‌توانند خوراک پتروشیمی را تامین کنند به شرکت‌های پتروشیمی واگذار خواهد شد. پروژه پالایشگاه بید بلند خلیج فارس و طرح یادآوران خلیج‌فارس که به طرح NGL3200 معروف است از جمله آنهاست.

فروش و صادرات پتروشیمی با بازگشت تحریم‌ها به قوت خود باقی است

ربیعی گفت: تولید، فروش و صادرات شرکت‌های پتروشیمی با بازگشت تحریم‌ها به هر طریقی ادامه خواهد یافت همانطور که بعد از برجام ارتباط بانکی برقرار نشد و ما در همان زمان نیز بر اساس پروتکل خود به فروش و صادرات محصولاتمان ادامه دادیم با بازگشت تحریم‌ها نیز نه تنها توقفی در فرایند کاری خود نخواهیم داشت بلکه با قوت بیشتری به کار خود ادامه می دهیم.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: افکارنیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۹۹۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان