//
کدخبر: ۱۱۳۹۷۴ //

مصالحه تجاری آمریکا و چین در راه است

پس از توافق غیرمنتظره آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد وضع تعرفه‌ها، حالا آمریکا برای مذاکرات تجاری با چین، کانادا و مکزیک اعلام آمادگی کرده است.

مصالحه تجاری آمریکا و چین در راه است
به گزارش فرتاک نیوز،

آمریکا پس از موافقت با تعلیق اقدامات خصمانه علیه اروپا بر سر تعرفه‌ها، اعلام کرد که قصد دارد مذاکرات تجاری با کانادا و مکزیک را پیش ببرد و توجهش را معطوف چین خواهد کرد.

بدنبال توافق غیرمنتظره‌ای که روز چهارشنبه میان آمریکا و اتحادیه اروپا منعقد شد، واشنگتن وضع هر گونه تعرفه جدید روی کالاهای اتحادیه اروپا از جمله تعرفه ۲۵ درصدی روی واردات خودرو را به حال تعلیق درآورد و مذاکراتی را در خصوص تعرفه روی واردات فولاد و آلومینیوم برگزار می‌کند.

هر دو طرف مدعی پیروزی در توافقی شدند که بین دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و ژان کلود یانکر، رییس کمیسیون اروپا در واشنگتن حاصل شد. اتحادیه اروپا در قبال مذاکرات و تعلیق تعرفه پیشنهادی روی واردات خودروهای اروپایی، سویا و انرژی بیشتری از آمریکا وارد خواهد کرد.

یک مقام کاخ سفید به رویترز گفت: یانکر از آنچه پیش بینی شده بود در مذاکرات انعطاف پذیری بیشتری نشان داد و هیچ مهلت زمانی برای توافق کلی وجود ندارد. ترامپ این اختیار را دارد که در صورت عدم پیشرفت مذاکرات، تعرفه‌ها را وضع کند.

به گفته این مقام آگاه که مایل نبود نامش فاش شود، یکی از بخش‌های مهم این توافق این بود که دو طرف موافقت کردند با یکدیگر برای مقابله با سوء استفاده‌های چین در بازار همکاری کنند.

ترامپ با هدف متوقف کردن پیشرفت چین در صنایع فناوری پیشرفته که برتری آمریکا در این حوزه را در معرض تهدید قرار داده، مجموعه‌ای از اقدامات تنبیهی را اعلام کرده است. آمریکا و اتحادیه اروپا شرکت‌های چینی را به سرقت اسرار شرکتی متهم کرده‌اند.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا در مورد مذاکرات توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) با کانادا و مکزیک اظهار کرد: امیدوار است که در آینده نزدیک توافقی حاصل شود.

وی به شبکه "سی ان بی سی" گفت: تا اینکه یک قرارداد یا دو قرار باشد، اگر ما به توافق درستی برسیم اهمیتی ندارد.

ترامپ و مقامات دولت وی اعلام کردند که اتحادیه اروپا با موافقت با واردات بالاتر کالاهای آمریکایی و انجام مذاکره در خصوص کاهش تعرفه‌ها از جمله تعرفه‌های واردات خودرو، امتیاز داده است.

مقامات اروپایی اعلام کردند امتیازات چندانی از سوی یانکر داده نشده و اروپا با واداشتن ترامپ به لغو تهدید اعمال تعرفه روی واردات خودروهای اروپایی، پیروز مذاکرات اخیر بوده است.

تحلیلگران در آمریکا و اروپا از توافق اخیر که خطر جنگ تجاری را کاهش داد، استقبال کردند.

با این حال به نظر رسید امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه با بیان اینکه درباره کشاورزی با آمریکا مذاکره نخواهد کرد، این توافق را به چالش کشیده است.

اگر مذاکرات میان آمریکا و اتحادیه اروپا انجام بگیرد، به دو طرف اجازه خواهد داد روی چین متمرکز شوند که رشد قدرت اقتصادی‌اش هر دو را تهدید می‌کند. قانونگذاران در واشنگتن روز پنج شنبه قانونی را به تصویب رساندند که سرمایه‌گذاری چینی در آمریکا را کند خواهد کرد. در اروپا زنگ خطر نسبت به رشد نفوذ اقتصادی چین به صدا درآمده است.

لری کودلاو، مشاور اقتصادی ترامپ اظهار کرد آمریکا و اتحادیه اروپا در جنگ علیه چین که سیستم تجارت جهان را شکسته است، متحد خواهند بود. یانکر این مسئله را کاملا روشن کرد که قصد دارد به ما و پرزیدنت ترامپ در زمینه مشکل چین کمک کند.

ترامپ از سال گذشته که به قدرت رسید، سیاست‌هایی را برای محدود کردن رقابت سایر کشورها که آن را غیرمنصفانه می‌داند، به اجرا گذاشته است. وی توافق برای پیوستن به یک توافق تجاری را لغو کرد، تهدید کرد از نفتا خارج می‌شود و برای تحت فشار قرار دادن چین، تعرفه روی واردات فولاد و آلومینیوم وضع کرد.

ترامپ با هدف کنترل صنایع فناوری پیشرفته چین، تهدید خود برای وضع تعرفه روی واردات کالاهای چینی را از ۵۰ به ۴۵۰ میلیارد دلار افزایش داد. چین نیز با وضع تعرفه روی واردات از آمریکا واکنش نشان داد. تاثیر این تعرفه‌ها عمدتا از سوی کشاورزان و قانونگذاران حزب جمهوریخواه آمریکا ملموس خواهد بود. ترامپ با یک بسته کمک ۱۲ میلیارد دلاری که انتقاد کشاورزان را برانگیخت، درصدد جبران این مسئله برآمده است.

در ماه مه به نظر رسید که آمریکا و چین به توافق برای کاهش کسری تجاری ۳۵۰ میلیارد دلاری واشنگتن با پکن نزدیک شده‌اند. اما این توافق به سرعت از هم پاشید و جای خود را به تعرفه‌های تلافی جویانه دو طرف داد.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۳۹۷۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان