//
کدخبر: ۱۰۶۳۰۸ //

‌سرباز زدن صرافی‌های شیراز از فروش ارز

همزمان با نوسانات بازار ارز، متقاضیان خرید و فروش ارز با درهای بسته صرافی‌های خیابان زند شیراز روبه‌رو شده‌اند.

 ‌سرباز زدن صرافی‌های شیراز از فروش ارز
به گزارش فرتاک نیوز،

، مبادلات تجاری در سطح بازار‌های بین‌المللی و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی هرکشوری زمینه‌ساز رشد و توسعه فعالیت‌های اقتصادی شده و میزان وابستگی به عوامل بیرونی را بسیار‌ کم خواهد کرد.

میزان تغییرات ارزش‌گذاری پول هرچه قدر کمتر باشد حجم رفاه در‌ جامعه و‌ ثبات اقتصادی نیز افزایش خواهد یافت و از سوی دیگر با ثبات در ارزش‌گذاری پول میزان ریسک سرمایه‌گذاری نیز کاهش قابل توجه‌ای خواهد یافت.

 مدتی است که قیمت‌گذاری ارز‌های خارجی در بازار داخلی دچار نوساناتی شده است و این نوسانات در بسیاری از کسب و‌ کار‌ها تاثیرات مستقیم و غیر مستقیمی نیز گذاشته به گونه‌ای که برخی از کسبه از فعالیت در بازار به دلیل آنچه که خود افزایش قیمت‌ها عنوان کرده‌اند سر باز زده‌اند.

در شیراز یکی از مراکزی که ارز ‌های خارجی به صورت رسمی و بازار آزاد در آن مبادله می‌شود خیابان زند است. خیابانی که در بخشی از آن صرافی‌های مختلفی فعال‌اند و خرده‌فروشان بازار آزاد ارز نیز در کوچه‌های این خیابان به خرید و فروش ارز با نرخ های مختلف می‌پردازند.

به این خیابان سر زدیم تا جویای قیمت روز دلار و ‌حجم نوسانات بازار شویم اما در‌کمال تعجب با در بسته صرافی‌هایی مواجه شدیم. با توجه به اینکه حوالی ظهر بود فکر کردیم برای صرف نهار تعطیل هستند،  اما در آخرین‌ مراجعه با برگه‌ای که به در ورودی یکی از صرافی‌ها چسبیده بود روبه‌رو شدیم که روی آن نوشته بود «خرید و فروش و حواله ارزی تا اطلاع ثانوی نداریم». این در حالی بود که خرده‌فروشان ارز دقیقا در کنار در بسته این صرافی به قیمت بازار آزاد، اقدام به خرید و فروش ارز می‌کردند.

اما‌ سوال اینجا است چرا مراجع رسمی همانند صرافی‌های مجوز‌‌دار در این زمان درهای خود را به روی مشتری‌ها بسته و فضا را برای جولان واسطه‌ها و دلالان باز می‌گذارند؟

 یکی از فروشندگان خرده‌فروش ارز در گفت‌وگو با تسنیم گفت: با بالا رفتن قیمت ارز عده‌ای برای خرید دلار و سایر ارز‌های خارجی به بازار  مراجعه کردند و به این صورت دست واسطه‌ها در بازار ارز زیاد شد. با کم شدن ارز همان  واسطه‌ها دلارهای خود را به صورت آزاد وارد بازار کردند و همین موضوع سبب نوسانات بازار ارز به صورت ساعتی شده است.  

این موضوع که نظارت مراجع ذیربط در این مواقع بسیار حائز اهمیت است نکته‌ای است که از دید هیچ‌کس پنهان نیست اما نکته جالب، تاثیر عجیب و تامل بر‌انگیز دلار بر سایر اقلام است. پس از گفت‌وگو با خرده‌فروش بازار ارز و بیان این جمله که با عدم فروش دلار سایر لوازم نیز فروش کمتری داشته‌اند به سراغ لوازم یدکی فروشی‌های سطح شهر رفتیم.

بسیاری از مردمی که به یدکی‌ها مراجعه کرده بودند از نبود دیسک‌ صفحه خودرویا فروش با قیمت بالا گلایه‌مند بودند. در این خصوص به بیش از 15 مغازه یدکی سر زدیم که بیشتر این مغازه‌ها دیسک صفحه مخصوص خودرو تیبا را نداشتند و فروشندگانی که این کالا را داشتند 3 برابر قیمت قبل عرضه می‌کردند.

در این‌ میان‌ یکی از فروشندگان لوازم یدکی خودرو در‌ گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: عده‌ای از مغازه‌دارها لوازم یدکی خودرو دارند اما به علت نوسانات بازار حاضر به فروش آن نیستند.

وی می‌افزاید: برخی فروشندگان معتقدند اگر کالایی را که قبلا خریداری کرده‌اند را الان به مشتری بفروشند، خودشان مجبورند برای شارژ دوباره اجناس مغازه همان کالا را گران‌تر بخرند پس ترجیح می‌دهند فعلا کالای خود را در انبار نگه‌دارند.  

وضعیت عجیب قیمت‌گذاری ارز‌های خارجی و نوسانات بازار به گونه‌ای است که سبب تلاطم بازار عرضه و تقاضا کالاها شده است. این در‌حالی است که نه تنها بازار ارز‌های خارجی متلاطم است بلکه با عدم حمایت از کالاهای ایرانی شاهد شروع نوسانات در بازار سایر کالاها نیز هستیم.

به جرات می‌توان گفت که در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کرده‌اند می‌توان با حمایت از صنایع کوچک و متوسط، زمینه‌ساز تقویت زیرساخت‌های اقتصادی کشور و در نتیجه ورود ارز به اقتصاد باشیم.

گزارش از علیرضا پرنیان

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۶۳۰۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان