//
کدخبر: ۳۶۷۲۳۹ //

موافقت آمریکا با انتقال نیمی از دارایی‌های افغانستان به بانک سوئیس

منابع آگاه از مذاکرات آمریکا و طالبان درباره آزادسازی دارایی‌های افغانستان می‌گویند آمریکا بر روی طرحی برای واریز نیمی از این دارایی‌ها به بانک سوئیس کار می‌کند.

موافقت آمریکا با انتقال نیمی از دارایی‌های افغانستان به بانک سوئیس
به گزارش فرتاک نیوز،

منابع آگاه از مذاکرات آمریکا و طالبان درباره آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده افغانستان می‌گویند واشنگتن در حال کار بر روی طرحی برای واریز 3.5 میلیارد دلار به «بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی» و توزیع پول تحت یک سیستم نظارتی شخص ثالث است.

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی یک مؤسسه مالی بین‌المللی متعلق به بانک‌های مرکزی است که همکاری پولی و مالی بین‌المللی را تقویت می‌کند و به عنوان بانکی برای بانک‌های مرکزی عمل می‌نماید.

منابع به «تی‌آر‌تی» گفتند: 3.5 میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان احتمالاً آزاد شده و در اختیار این بانک در بازل سوئیس قرار می‌گیرد و یک هیئت از کارشناسان بین‌‎المللی نیز برای توزیع این پول‌ها تشکیل شده است.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی افغانستان می‌تواند وجوه را برای استفاده نهایی دریافت کند «اما آمریکا علاوه بر نظارت شخص ثالث بر وجوه، خواهان رعایت دقیق پروتکل‌های مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم است» و هیئت بین‌المللی کارشناسان نیز موظف است اطمینان حاصل کند که همه آن شرایط برآورده شده است.

گزارش افزود دولت طالبان پیشنهاد آمریکا برای نظارت شخص ثالث بر دارایی‌ها را قبول کرده است اما می‌خواهد اختیارات خود را در مورد نحوه استفاده از این پول‌ها حفظ کند.

پیش از این «وال استریت ژورنال» به‌نقل از «تام وست» نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان نوشته بود واشنگتن اطمینان ندارد بانک مرکزی افغانستان ظرفیت حفاظت و نظارت برای مدیریت مسئولانه این دارایی‌ها را داشته باشد .

وست گفته بود: نیازی به گفتن نیست پناه دادن طالبان به ایمن الظواهری، رهبر القاعده، نگرانی عمیق ما را در مورد انحراف منابع مالی به گروه‌های تروریستی تقویت می‌کند .

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۷۲۳۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان