//
کدخبر: ۳۶۷۲۲۸ //

کرزای از اعتراض دانش‌آموزان دختر در پکتیا حمایت کرد

رئیس‌جمهوری سابق افغانستان از طالبان خواست تا دبیرستان‌های دخترانه را بازگشایی کنند و همچنین دانش‌آموزان دختر را که در ولایت پکتیا در شرق افغانستان اعتراضاتی را به طور علنی انجام دادند، تشویق کرد.

کرزای از اعتراض دانش‌آموزان دختر در پکتیا حمایت کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

حامد کرزای، رئیس جمهوری سابق افغانستان - که پس از به قدرت رسیدن طالبان در کابل ماند - در توییترش نوشت: «صدای دانش‌آموزان دختر در ولایت پکتیا صدای تمامی دختران ما و افغانستان است.»

وی افزود: ما از طالبان می‌خواهیم تا مدارس را باز کنند.

یک سال پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، دختران نوجوان هنوز از رفتن به مدرسه منع می‌شوند. با وجود وعده‌های قبلی طالبان، به نظر می‌رسد که تندروها در دولت تحت رهبری طالبان که محدودیت‌های شدیدی را برای دسترسی دختران و زنان به تحصیل و مشاغل اعمال می‌کنند، در راس هستند.

اوایل ماه جاری، چهار مدرسه دخترانه مقطع متوسطه در شهر گردیز، مرکز ولایت پکتیا و یک مدرسه در شهرستان سمکنی، بدون مجوز رسمی از وزارت آموزش طالبان شروع به کار کردند.

اما سه مقام طالبان و سه شهروند که به دلایل امنیتی نخواستند نامشان فاش شوند به رویترز گفتند که این مدارس روز شنبه باری دیگر بسته شدند. یکی از آن شهروندان که معلم است گفت که تعطیلی مدارس باعث شد تا برخی از دانش‌آموزان دختر اعتراض کنند.

ویدئوها در وبسایت رسانه محلی طلوع و حساب توییتر حاکی از آن است که تعدادی از دانش‌آموزان دختر درحالی که لباس فرم مدرسه بر تن دارند در خیابانی اعتراض می‌کنند و در عین حال فریاد و شعار سر می‌دهند.

مقامات آموزش طالبان در پکتیا و کابل در این خصوص پاسخی ندادند. سخنگوی این گروه نیز از اظهار نظر خودداری کرد.

منابع طالبانی که خواستند نامشان فاش نشود زیرا حق صحبت علنی را ندارند، گفتند که برخی از مقامات خواستار بازگشایی مدارس دخترانه مقطع متوسطه هستند.

طالبان گفته است که بر روی بازگشایی مدارس متوسطه دخترانه کار می‌کند اما دقیقا اشاره نکرده که چه موقع قرار است این اتفاق رخ دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۷۲۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان