//
کدخبر: ۹۷۱۲۵ //

بازگشت آرامش به جایگاه‌های سوخت اصفهان

اعتراضات تعدادی از رانندگان کامیون که از اوایل خرداد امسال به دنبال مطالبات و خواسته‌هایشان شکل گرفت، منجر به شلوغی صف‌های پمپ بنزین و تمام شدن سوخت در برخی جایگاه‌ها شد. حال با وجودی که آرامش به بخش توزیع سوخت بازگشته اما هنوز خواسته‌های صنفی آنها پابرجاست.

بازگشت آرامش به جایگاه‌های سوخت اصفهان
به گزارش فرتاک نیوز،

شلوغی و صف های طولانی بنزین در اواخر هفته گذشته از یک خواسته و تجمع صنفی شروع شد و به کل کشور تسری یافت. کامیون داران حمل بار جاده‌ای در این تجمع خواسته‌های مختلفی همچون نظارت بر باربری‌ها، حذف اولویت بومی بودن در پایانه‌های سراسر کشور، نظارت بر نحوه دریافت کمیسیون از رانندگان و استفاده از ظرفیت‌های اتحادیه و انجمن‌های صنفی رانندگان و افزایش کرایه‌ها متناسب با وضعیت اقتصادی کشور داشتند. در این شرایط نفتکش‌ها نیز در حمایت از آنها به این اعتراضات پیوستند و در نهایت درخواست‌های صنفی آنها به پمپ بنزین‌های سراسر کشور از جمله اصفهان رسید.

موسوی یکی از کامیون‌داران حمل بار جاده‌ای در خصوص اعتراضات اخیر این صنف، به خبرنگار ایسنا گفت: در حالی که قیمت لوازم یدکی کامیون، لاستیک، روغن و ... از چند سال گذشته تاکنون افزایش یافته، اما رانندگان کامیون نسبت به هزینه‌ها، درآمد پایینی دارند.

وی افزود: کرایه‌های کامیون‌داران جاده حالت توافقی دارد به نحوی که با فراوانی بار و ماشین کم، کرایه‌ها افزایش و با کم شدن بار و زیاد شدن کامیون‌ها، کرایه‌ها کاهش می‌یابد.

وی با بیان این‌که امروز مشکل بیمه رانندگان کامیون به بزرگترین دغدغه رانندگان این صنف تبدیل شده است، اظهار کرد: پیش از نوروز هزینه بیمه رانندگان 167 هزار تومان بود، در حالی که بعد از عید به حدود 201 هزار تومان و در ماه اخیر نیز به 237 هزار تومان افزایش یافت.

دستمزدهای ریالی و مخارج دلاری

این راننده کامیون با تاکید بر این‌که متاسفانه کرایه‌های رانندگان به ریال، اما مخارج کامیون‌ها به دلار است، تصریح کرد: متاسفانه امروز همه قطعات گران شده و با وجودی که در انبارها لوازم کامیون موجود است، اما فروشندگان زیر بار عرضه نمی‌روند، در حالی که ما پیش از این لاستیک کامیون‌های خود را به صورت چکی و اقساطی خریداری می‌کردیم، اما امروز فروشندگان تنها به صورت نقدی فروش دارند.

موسوی هم چنین با بیان این‌که کامیون داران همچنان از دولت خواستار مطالبات خود هستند، تاکید کرد: هزینه نفتکش‌ها از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تعیین می‌شود، اما آنها نیز نسبت به کرایه‌های خود گلایه دارند به این دلیل طی هفته گذشته در سطح شهر شاهد صف‌های طولانی بنزین بودیم.

یکی دیگر از کامیون‌داران گفت: کامیون‌دارها از سال 92 تاکنون هیچ گونه افزایش تعرفه‌ای نداشته‌اند، در حالی که علاوه بر افزایش قیمت گازوییل، افزایش قیمت قطعات یدکی و تعمیرات و نگهداری خودروهای سنگین بسیار افزایش یافته است. از سوی دیگر به دلیل بالا رفتن قیمت دلار و هم چنین وارداتی بودن قطعات اکثر خودروهای سنگین، این اعتصاب شکل گرفت.

مردم بر شرایط روانی سوخت رسانی بنزین دامن زدند

یکی از جایگاه‌داران اصفهان، به خبرنگار ایسنا گفت: خوشبختانه مشکلی بابت تامین بنزین وجود ندارد، اما به دلیل اعتراض رانندگان تانکر، مردم نگران تامین بنزین خود بودند و به دلیل این جو روانی، شاهد صف‌های طولانی پمپ بنزین بودیم.

وی تاکید کرد: البته در این زمان نیز شرکت نفت برای تعادل عرضه و تقاضای سوخت در جایگاه‌ها، به طور مستقیم اقدام به توزیع بنزین در سطح جایگاه ها کردند. البته دولت وعده‌هایی مبنی بر افزایش کرایه آنها داده است.

وی ادامه داد: در زمان اعتراض نفتکش‌ها که شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تانکر حمل سوخت نداشت، پالایشگاه در این برهه از زمان به طور مستقیم اقدام به توزیع بنزین کرد.

وی افزود: برخی از نفتکش‌ها تمایل به سوخت رسانی داشتند که کامیون‌داران برای خواسته صنفی خود از فعالیت آنها جلوگیری می‌کردند، به این دلیل توزیع سوخت بعضا با حضور مامور نیروی انتظامی انجام می‌شد.

یکی دیگر از جایگاه داران بنزین در اصفهان نیز در خصوص صف‌های طولانی پمپ بنزین با تاکید بر این‌که متاسفانه عده‌ای در این اعتراضات صنفی، بر شرایط بحرانی دامن می‌زنند، گفت: به عنوان مثلا شخصی برای بررسی شرایط سوخت با بهانه‌ای تنها اقدام به زدن 2 لیتر بنزین کرد و یا برخی مردم برای ذخیره بنزین قصد خرید سوخت از طریق دبه‌های چند لیتری را داشتند که البته شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که از فروش بنزین به طور جداگانه خودداری شود.

یکی دیگر از جایگاه داران بنزین در اصفهان نیز، گفت: دولت و وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به حل مشکل و خواسته‌های جایگاه داران اقدام کنند، البته وعده‌هایی برای حل این مشکلات داده شده است.

بازگشت آرامش به جایگاه‌های سوخت

مدیرعامل شرکت پخش فراورده های نفتی اصفهان در این خصوص به خبرنگار ایسنا، گفت: این اعتراض به صورت فراگیر در کل کشور اتفاق افتاد. کامیون‌های نفتکش چندی پیش از کامیون‌های غیرنفتی حمل و نقل جاده‌ای حمایت کردند، اما با توجه به این‌که مساله صنفی بود، شرکت پخش فراورده‌های نفتی به این موضوع ورود پیدا نکرد که در نهایت این اعتراضات منجر به افزایش 15 تا 20 درصدی کرایه کامیون داران غیرنفتی جاده‌ای شد.

حسین صادقیان با تاکید بر این‌که حمل و نقل فرآورده‌های نفتی بخشی مستقل بوده و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای کرایه‌های آنها تصمیم گیری می‌کند، افزود: در پی اقدام کامیون داران جاده‌ای، نفتکش‌ها نیز برای به نمایش گذاشتن خواسته صنفی خود مبنی بر افزایش کرایه‌هایشان، تنها چند ساعت در سه شنبه هفته گذشته از بارگیری فراورده‌های نفتی و انتقال بنزین خودداری کردند. با این وجود در توافقاتی که شرکت پخش فراورده‌های نفتی اصفهان با همکاری نهادهای سیاسی استان با کامیون داران انجام داد، جایگاه‌ها دوباره سوخت گیری کرده و به سیستم بازگشتند.

وی ادامه داد: در این توافق قرار شد شرکت ملی پخش فراورده های نفتی، آنالیز قیمتی را که کامیون داران نفتکش ارائه می‌کنند را بررسی و در صورت به نتیجه رسیدن، شاهد افزایش عادلانه کرایه‌های نفتکش‌ها خواهیم بود.

از سوی دیگر سخنگوی شرکت پخش فرآروده‌های نفتی منطقه اصفهان نیز دلیل شلوغی و صف‌های طولانی پمپ‌های بنزین را، هجوم مردم برای پر کردن باک خودروها دانست و تاکید کرد: کمبودی در این شرایط نداشتیم و سوخت مورد نیاز جایگاه‌ها در تمام شرایط تامین می‌شود.

بهمن علیپور گفت: وقتی شایعه‌ای همچون کمبود و یا گرانی بنزین پخش می‌شود، مردم برای تامین نیاز خود در مقطعی کوتاه، به پمپ بنزین‌ها هجوم می‌آورند، در این فضا شاهد صف‌های طولانی بنزین خواهیم بود، در حالی که تمام جایگاه‌ها پر از بنزین است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۷۱۲۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان