//
کدخبر: ۹۳۳۶۵ //

تهدید آرامش مردم با عادت تیراندازی در شادی و عزا در خوزستان

شنیدن صدای تیراندازی در برخی مناطق اهواز و شهرهای دیگر خوزستان دیگر موضوع عجیبی نیست و در این میان غیر از خطرات این عادت، امنیت و آرامش روان مردم را تهدید می‌کند.

 تهدید آرامش مردم با عادت تیراندازی در شادی و عزا در خوزستان
به گزارش فرتاک نیوز،

موضوعی که محدود به بخش خاصی از استان نیست و از مناطق مرفه‌نشین گرفته تا روستاهای فقیرنشین همه با این معضل روبه‌رو هستند.

کار به جایی کشیده که دیگر نمی توان تشخیص داد آیا این تیراندازی برای عروسی است یا عزا، برای نزاع است یا دلیل دیگر.

البته از اینکه چه میزان سلاح غیرمجاز در دست مردم وجود دارد آماری در دست نیست اما به نظر بسیاری از خبرنگاران و فعالان اجتماعی، افزایش میزان تیراندازی‌ها در سالیان گذشته خبر از گسترش سلاح مجاز و غیرمجاز در دست مردم می‌دهد.

هفته گذشته نبی‌الله خون‌میرزایی سرپرست فرمانداری اهواز نیز همین واقعیت ملموس را تائید کرد و گفت: «تقریبا هر شبانه‌روز در خوزستان تیراندازی داریم.» در مردادماه سال گذشته نیز سرهنگ محمد صفری در شورای اداری اهواز همین موضوع را تائید و تصریح کرد: بخش زیادی از ماموریت‌های پلیس بابت تیراندازی‌ها است که به عنوان رسم نگران کننده‌ای روبه افزایش است و با وجود پیگیری و جلسات بسیار هنوز برطرف نشده است.

اگر چه تا بوده در مناطق عشایری و مرزی سلاح به وفور یافت می‌شد -که آن هم به خاطر زندگی روستایی و مرزنشینی شاید توجیه پذیر باشد- اما ظاهرا پس از حمله آمریکا به عراق در 29 اسفند 1381 و هرج‌ و مرجی که پس از آن در کشور همسایه حاکم شد، حجم زیادی از اسلحه‌های جنگی و خودکار به شیوه‌های مختلف وارد مناطق غربی کشور، به‌ویژه خوزستان شد و خوزستان را جولان‌گاه مسلحان کرد. موضوعی که در تضاد کامل با حقوق شهروندی و امنیت عمومی است.

اما برای جلوگیری و کاهش چالش تیراندازی در مجالس شادی و اماکن عمومی در استان، علاوه بر تشدید نظارت‌ها و برخورد جدی با عوامل و برگزارکنندگان این نوع مراسم توسط نهادهای ذی‌ربط، اجرای اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه نیز لازم و ضروری است.

اظهارات مسئولان کشوری درباره امنیت در خوزستان

از سوی دیگر در هفته گذشته استان خوزستان میزبان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بود. سرلشگر باقری با تائید عملکرد نیروهای انتظامی استان خوزستان اظهار داشت: در مسئله قاچاق اسلحه و مواد مخدر در خوزستان نگرانی‌هایی داشتیم اما خوشبختانه وضعیت امنی داریم چرا که ورود قاچاق به این استان کاهش و کشفیات قاچاق افزایش یافته است.

وی افزود: وضعیت بهتر از این هم می‌شود چرا که تصمیمات خوبی در این سفر سه روزه گرفته شد و قرار است نیروهای انتظامی در خوزستان برای تأمین امنیت و دفع خطرات احتمالی تقویت شوند.

پیش از او نیز سردار اسکندر جانشین فرمانده نیروی انتظامی در سفری به اهواز اظهار کرد: با همت و تلاش همکاران ما در نیروی انتظامی خوزستان امنیت خوب و قابل قبولی داریم. خوشبختانه جرایم خشن و عمده کاهش یافته و کشفیات افزایش یافته است.

این اظهارات در حالی صورت می‌پذیرد که نبی الله خون‌میرزایی فرماندار شهر اهواز در استان خوزستان ایران درباره درگیری های مختلف در این شهر گفت: «تقریبا در هر شبانه روز شاهد درگیری و تیراندازی هستیم.»

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرگزاری ایلنا اضافه کرد: «در شهرستان اهواز و در میان برخی قومیت‌ها این اتفاق افتاده است که به خاطر یک جفت دمپایی همدیگر را به رگبار بسته‌اند یا حتی به خاطر خرید و فروش یک بزغاله کار به درگیری خشونت‌آمیزی از این دست کشیده شده‌است. انتقام‌جویی شخصی رسم و بخشی از هنجار پذیرفته‌شده برخی از طایفه‌هاست.تقریبا هر شبانه‌روز در خوزستان تیراندازی داریم.»

او با اشاره به اینکه عربستان و اسرائیل برخی افراد در این منطقه را مسلح می کنند اظهار داشت: «اسلحه از زمان جنگ در دست افراد است و چون ضعف در کنترل تالاب هورالعظیم و مرز وجود داشته است، اسلحه به راحتی وارد کشور شده و در دست بسیاری از مردم است. این موارد مدام در گزارش‌های امنیتی اشاره شده است و رجز خوانی‌ها با تیراندازی‌های فراوان وجود دارد و همیشگی است.»

به گزارش تسنیم این نکات نشان دهنده این است هرچند مشکل امنیتی جدی به همت مردم غیور ایران و نیروهای مسلح توانمندمان نداریم اما هم مقامات ارشد نظامی مانند سرلشکرباقری و هم مقامات محلی بر وجود نگرانی در بحث سلاح و تیراندازی‌ها مشترک هستند.

قوانین حمل سلاح در ایران و جهان

در بعضی کشورها مثل آمریکا استفاده از سلاح برای شهروندان بعد از گرفتن مجوز مجاز دانسته شده است. استدلال نظام کیفری این کشورها این است که در برابر جنایتکاران تا بن دندان مسلح، شهروندان هم باید سلاح داشته باشند. البته قتل‌عام‌هایی که گاه و بی‌گاه در محل‌های عمومی مثل مدارس این کشور اتفاق می‌افتد باعث شده است این راهکار منتقدانی جدی داشته باشد.

اما در مقابل بیشتر کشورها استفاده از سلاح را برای شهروندان مجاز نمی‌دانند و فقط در برخی شرایط استثنایی برای برخی افراد خاص اجازه استفاده از سلاح صادر می‌کنند. کشور ما از نوع دوم است و مجازات سنگینی برای حمل سلاح غیرمجاز در نظر گرفته است. در ادامه در قالب بررسی یک پرونده نگاهی دقیق‌تر به این موضوع می‌اندازیم.

در ایران قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای در خصوص حمل انواع سلاح (گرم و سرد) وجود دارد. با توجه به خطر بیشتر سلاح‌های گرم، قانون نسبت به در اختیار داشتن و استفاده از این نوع سلاح‌ها، حساسیت بیشتری دارد و مجازات‌های سنگینی برای موارد غیرقانونی بهره‌برداری از این نوع سلاح وضع کرده است.

در قانون مجازات اسلامی ممنوعیت‌های بسیاری درباره حمل سلاح گرم و سرد آمده است. حمل، استفاده، خریدوفروش و قاچاق سلاح گرم ممنوع اعلام شده و برای آن مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است. البته برخی از افراد مجوز و پروانه‌های لازم برای حمل و نگهداری از سلاح گرم را دریافت می‌کنند و همین بهانه‌ای می‌شود برای استفاده از این سلاح‌های بدون مجوز یا مجوزدار در مراسم‌های عروسی و عزا.

به موجب قانون مجازات و قاچاق اسلحه مصوب شهریور 90 نیز سلاح ها به سلاح گرم، سلاح سرد جنگی، شکاری اعم از گلوله‌زنی و غیرگلوله‌زنی تقسیم شده است، البته اسلحه لیزری نیز از دسته سلاح هایی است که قابلیت جایگزینی سلاح را دارد و از منظر قانون تابع احکام سلاح گرم است.

هر کسی به طور غیرمجاز از سلاح گرم یا سردجنگی یا سلاح شکاری محلی استفاده کند مطابق ماده 6 قانون مجازات قاچاق اسلحه مصوب 1390 در خصوص سلاح سردجنگی و شکاری به حبس از 91 روز تا 6 ماه یا جزای نقدی از 10تا 20 میلیون ریال محکوم می شود.

همچنین در رابطه با سلاح گرم سبک غیرخودکار(به عنوان مثال نارنجک) به حبس از 6 ماه تا 2 سال یا جزای نقدی از 20 تا 80 میلیون ریال و در خصوص سلاح های گرم سبک خودکار به حبس از 2 تا 5 سال تمام و سلاح گرم نیمه سنگین و سنگین به حبس از 5 تا 10 سال محکوم می‌شوند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۳۳۶۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان